Ta med häst på Gotlansfärjan
Hej!
Ska för första gången åka med hästarna över till Gotland nu i helgen.
Är det något specielt man bör tänka på.
Vid vilken blåst bör man inte åka med färjan.
Tänker mest på att det blåser en hel del just nu.

Du behöver inte ta beslutet om att åka med eller inte, det sköter rederiet åt dig. Jag minns inte riktigt men har för mig att det kritiska är om det blåser/förväntas blåsa mer än 10 m/s ungefär? Över det tillåts inga hästar ombord. Såna förskjutningar i resplanerna är vardagsmat för öborna, men frustrerande för oss fastlänningar. Jag har själv råkat ut för att tvingas stanna ett dygn extra på ön - väldigt trevligt faktiskt!
Om du klickar på Destination Gotlands hemsida finns där en länk till SMHI. Enligt deras femdygnsprognos ska vindarna hålla sig under 10 m/s nu i helgen så det borde inte bli problem.
Ring terminalinformationen (08-520 686 00) innan ni lastar och åker hemifrån och fråga hur det ser ut med vädret.

Med dom nya båtarna skall det till att dom ställer in båtarna att man inte kommer med. Har inte hört någon ännu som inte fått åka med och det åks flitigt över "pölen" med hästar. Båtarna går mycket stadigare nu än med dom gamla. Alltså behöver man inte tänka på vinden på samma sätt idag.
Tänk på att du bara får gå ner och titta till hästen varje heltimme, då träffas man vid informationen och går ner gemensamt.
Hej!
Fick två hästar ifrån gotland i januari!
De fick skjuta upp resan en vecka pga dåligt väder (och så att det skulle passa oss) men då fick inte hästarna åka med på färjan =)
Lycka till! =)

Hejsan !
Trevligt med besök och välkommen till Gotland, vi ses i Sjornhem!
Det är stopp att åka vid 17m/s, men rederiet hör av sig till dig om du bokat eller talar med dig i inbokningen. Oftast brukar de vid sämre väder fråga efter hästens res vana o där igen om får föraren/ägaren ta ställning. Jag har blivit stoppad en gång, o det till Guldruss för flera år sedan, jag åker rätt mycket med häst över o det fungerar bra.
Vid varje hel timme, 13,00 17,00 osv ska du vara vid recepteionen o sedan går de med dig ner på däck medan du tittar till din häst, väntar de på dig. Ha med dig stallvatten i dunk och spann o ev lite hö/ ensilage och undvik att stoppa i hästen kraftfoder innan resan.
Om det går är det bra om hästen kan vara bunden med grimskaft så långt att den kan sätta ner huvudet i bog höjd och sträcka på halsen för att underlätta hästens naturliga mat smältning och undvika stress. Det fungerar ju inte alltid. Ha med en kniv, ett extra grimmskaft och gärna en termometer (alltid bra att ha) i transporten och täcka hästen lagom under resan.
Mina hästar står oftast o vilar lugnt under över resan!
Vi ses!
Kan vara bra att ha halsrem på hästen ifall de knäcker sönder grimman. Talar av egen erfarenhet då vår hingst förstörde grimman och gick ut ur framdörren som var öppen eftersom backluckan inte kunde öppnas då vi hade sulkyn där bak, mindre kul att bli nerkallad på bildäck för att hästen är lös
# 5 …..eller kryper ur grimman!
Viktigt också att man öppnar upp dörrar/luckor lite så att det blir ordentlig ventilation i släpet/bilen! Kan bli svettigt för hästen annars, allrahelst på sommaren! Det finns personal som kollar på bildäck hela tiden, så man behöver inte kolla själv så ofta, för det mesta står hästarna och dåsar eller äter hö under överresan.