Undrar om russavel
Är en nyfiken nybörjare! =)
Jag har lite frågor till er som har stuteri eller har ston som ni har betäckt.
De frågor jag har gäller ett sto som är betäckt med en godkänd hingst (russ i detta fallet).
Vilka kostnader är det som gäller?
Vad kostar registreringen? Passet?
DNA-typning?
Vad är det mer?
Är som sagt grymt intresserad utav att veta!
Samt bolla lite idéer.
Har ett sto som jag starkt funderar på att betäcka OM jag får henne avelsvärderad.
Min tanke är när fölet föds att även registrera detta i svenska ponnytravsförbundet, då jag har fått för mig att det är billigare när de är föl?
Berätta gärna om era erfarenheter! OCH tack för er tid!
Kostnad för språngavgift är rätt låg ofta runt 1000 - 2000 kr beroende på hingst. Sen tillkommer en stoavgift på 300 kr. Ev bete eller uppstallning. Ibland har man levande föl avgift på ett par tusen men oftast inte. En enda hingst inom russaveln tas med semin.
Pass och registrering går tillsammans och det går väl på några hundralappar. Är hingsten godkänd behövs ingen DNA-typning.
Om du vill ha ditt sto avelsvärderat är hedersamt men inte nödvändigt. Men det kan du göra på vilken sommarpremiering som helst i Sverige.
Och vill du registrera ditt föl i SPTF så är det riktigt att det blir mycket billigare om det görs samma år som fölet föds.
Något mer du undrar över?

#0 Står en hel del matnyttigt på russavelsföreningens hemsida. www.gotlandsruss.se
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#0 Har du russ också?
Veritas odium paretFörvånad
#3 Har tre russton.
En på tre år i år och två som blir ett. =)
Tanken är att jag skall kunna starta treåringen inom ponnytrav i år =)
Tack för infomationen!!
Skall plugga vidare på detta! Superspännande!
en tanke som uppkommit.
Vem gör tagelprovet? Ungefärlig kostnad?
Eftersom alla hästar numera ska vara chippade så antar jag att dina hästar är chipade. Då är dessa tagelprov redan tagna. Då det gäller föl så tas dessa oftast i samband med chipning av fölet i samband med färgbestämning och registrering. Priset för chipning kan variera lite beroende av var man bor men ligger väl mellan 3-500 kr. Ibland kan bensinersättning tilkomma. Allt detta kan göras av godkända mätmän som har chipmärkningskompetens.

#6 Mätmän har inget med ID-kontroll att göra utan det är idekontrollanter med chip behörighet som chippar och tar tagelprov samt ide kontrollerar Fast en del är ju även mätman
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Jag tror hon menade tagelprov för DNA.
För att vara säker på att det blir rätt kan du fråga en ID-kontrollant. Priset skiftar på vem du frågar.
Annars ringer du Slu och får ett provtagningskitt därifrån. Eftersom det inte är krav på russ tror jag du får göra det själv. Det får man inom andra raser.
Jag läste på länken som var skickad innan att de stod att de skulle vara tagelprov med, men det tagelprovet är de som tas vid chipet då?
annars så syftar jag på DNAprovet. Behövs det heller inte om hästen blir premerad?
Många frågor! =)

Det tagelprovet är det som tas vid chipmärkningen, helt rätt.
DNA-testa behöver du bara göra om du får en hingst godkänd. Det görs inte på stona (om de inte är mamma till godkänd hingst).
Bästa sättet att lära sig något är att fråga 
Okej, då är jag med lite mer!
Chip har de jag har nu, men för framtidens skull så är de kul att lära =)
Kommer säkert på mer.
Om inte annat kanske ni har lite tips att ge om vad man bör tänka på när det gäller avel?

Kul med frågvisa människor, eftersom alldeles för många inte frågar och har hästen i godan ro och får sen problem när de ska registrera eller annat alldeles för sent. Det gäller inte bara russfolket, utan samtliga hästägare. Vissa raser kan ju t ex inte stambokföra en avkomma, om inte mamman är det. Har mamman då sålts, avlidit eller på annat sätt inte kan stambokföras, blir det problem och avkomman blir "värdelös" avelsmässigt sätt. Råkar ut för alldeles för många såna fall från okunniga hästägare. Allt kan känns som en djungel för den oinvigde, men det är bara att ta hjälp och fråga på om vad som gäller i just det enskilda fallet. Mitt tips till hästköpare numera är att aldrig köpa en häst utan pass. Likadant gäller mätintygen - se till att hästen har ett giltigt intyg och om den är så gammal ett slutintyg, och tro aldrig på höjden som säljaren uppger. Är inte hästen slutmätt får man räkna med risken att det kanske blir en annan kategori/häst vid nästa mätning om den är nära gränsen.
smart där!
Med mätintyg.
köpte mitt treåriga (i år) russto förra sommaren.
mätte henne nu 125 cm. Jag har varit såååååååå nervös för att hon skulle bli för stor för att värdera till sommaren, men mycket kan hända!
(Hon var overkad vid tillfället, så kan ha lite större chans än vad de känns som)
som sagt egna erfarenheter är kul att läsa!

Det är tradition att treårsston visas på avelsvärdering "sommarpremiering", läs mer i den här artikeln.
Jo det är jag med på!
väntar mest på att datumen för tingsryd skall komma fram, om det blir ngt där i år!
#7 Helt rätt. Jag kom bara inte på vad de kallas och sen är det ju som du också påpekademånga mätmän som också är ID-kontrollanter. Sorry 
#13 Du måste inte avelsvärdera ditt sto för att få ta föl på henne. Det vet du väl?
jo jag har läst lite om det, men känns ändå som mest seriöst att visa henne.
Plus att jag vill lära mig, så får slå några flugor i en smäll =)

#17 Passa på att åk på "vanliga" utställningar som förberedelse för avelsvärderingen. Bra för både dig och häst.
Jerker Klang,
Jo! Verkligen, hittade bara de i skaraborg som är innan nu. Och det lär ta mig en dag att komma dit och en hem, vilket inte funkar alls. Hittade inga närmre småland =(

#19 Det kommer säkert. Utställningarna skall inte vara inne till SPAF förrän den 15e…..
Jerker Klang,
Mars? Isåfall skall jag hålla tummarna!!

#21 15e mars ja…..
Jerker Klang,