Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettbetäckningar-fölningar
Läst 6882 ggr
tearsofmemories
0

Abortspruta?

Har någon av er här inne tagit absortspruta på något av era ston pga. "tjuvbetäckning"? Gjorde du ultraljud före? och isf hur långt gången var hon? Gav sprutan några biverkningar?

Berätta gärna.

[Tjiwi]
0

Ja, faktiskt. Jag hade ett tvåårs russ sto som blev tjuvbetäckt av en varmblodshingst och blev dräktig. Hon ultraljudades inte utan blodprov togs. Hon fick en abortspruta, det gick "smidigt" med henne. Inga men efteråt alls.

PernillaJ
0

Jag förstår hur ni menar, men jag tycker inte att det heter "abortspruta" när det handlar om hästar. Man talar inte om "abort" på hästar; abort är ett starkt värdeladdat ord och - i alla fall i min värld - reserverat för humanvård. Ston är ju inte gravida.

Har du ett sto som är tjuvbetäckt rekommenderar jag att du åker till veterinär och ultraljudar stoet omkring 17 dygn efter betäckningen. Åker du tidigare går en eventuell fosterblåsa inte att se, och det är givetvis inte bra att dröja för länge så fostret hinner växa till.

Om stoet visar sig vara dräktigt och ägaren vill avbryta dräktigheten ger veterinären stoet en hormonspruta. Åk sedan tillbaka till veterinären cirka en vecka eller två senare och kontrollera att fostret verkligen är borta, behandlingen kan behöva upprepas.

Stoet kan reagera ganska kraftigt på hormonsprutan, med svettningar och muskelskakningar (fast en del ston ser helt oberörda ut). Det har inget med fostret att göra utan är en fysisk reaktion på hormonet. En tidigt avbruten dräktighet har så vitt jag vet ingen negativ effekt på stoets framtida fertilitet.

tearsofmemories
0

#1 Hur långt efter det hon hade blivit betäckt gjordes blodprovet? Tack för hjälpen! (:

#2 Skrev abortspruta för att ni skulle veta vad jag menar, jag själv kallar det för det. Huvudsaken ni vet vad jag menar (: ! Tack för infon! Har du själv haft sto som blivit tjuvbetäckt?

PernillaJ
0

#3 Nej, jag är ganska mallig över att jag aldrig haft någon tjuvbetäckning här. Här har problemet snarast varit tvärtom, alltså veterinären har ibland tvingats ta till hormonsprutor för att försöka få ston i brunst och sedan förhoppningsvis dräktiga.

[Tjiwi]
0

#2,4 Pernilla, jag har ingen aning om vad man kallar det, skrev abort som det sod i #0, detta var på stenåldern…1983. Min häst var inhyrd och blev tjuvbetäckt. Kan också stoltsera med att ingen tjuvbetäckning skett hos mig!Glad

Carola-huskvarna
0

Mitt russ sto blev tjuvbetäckt tidigt på våren 08 av sin halvbror. Vet kom nån vecka efter o gav henne en spruta. Hon svettades lite efter det annars inga men.Hon betäcktes senare med Ursus, så förra året kom en liten hingstunge. Hon är om betäckt med Njord.

ryttarn
0

Jag diskuterade detta med min veterinär idag. Jag hadde ju tyvärr en ny hingst som sprängde alla staket här för ett tag sedan…..

Tidigare fanns ett preparat som hette Prosolvin, detta gav absolut inga symtom efter att hästen fått det. Tyvärr finns detta medel inte längre på marknaden. Vissa veterinärer kan dock ha kvar i sina förråd då det var ganska lång hålbarhet på det.

Idag använder man ett medel som heter Estrumat. Effekten på detta skall vara bättre men det har vissa biverkningar som svettningar koliksymtom mm.

Inga av dessa medel har biverkningar som infertilitet. Man använder äcven dessa medel för att framkalla eller synkronosera brunst.

man kan läsa mer på:

Estrumat

Prosolvin

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

tearsofmemories
0

Tack för alla tips o idéer ! (:

Var in i Tisdags till kliniken o gjorde ett ultraljud på stoet. Visade inga tecken på att vara med föl o hon var i full brunst så det var bara o betäcka henne om vi ville sa veterinären. Så ingen spruta behövdes o allt är lugnt igen ! (:

Men ett föl får vänta några år till så vi hinner tävla ! (:

PernillaJ
0

Grattis! Jag tycker det hedrar din veterinär och dig att stoet kollades med ultraljud, i stället för att strunta i det och bara ge henne en hormonspruta omutifallatt (jo, jag vet att det är många veterinärer som gör så; men det måste vara bättre om man slipper onödiga PG-sprutor).