Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 6490 ggr
jessssica
2

Kastrering!

Har ni varit med om några komplikationer vid kastrering av era hingstar nångång?

Vad tycker ni är bäst; söva hela hästen och göra en liggande kastrering eller stående kastrering med lokalbedövning?

Den liggande kostar dock några tusenlappar mer.

(satte denna tråd i allmänt, men den kanske passar bättre i nån annan?)

[Croneld]
0

Här kan du läsa om kastration, tidigare publicerad här på GIF, som vår Medarbetare Liselotte Erixon har skrivit.

VeronicaP
0

Jag har ju alltid gjort mina hemma här på gården och då har vi lagt dem på gräsmattan och har även gjort ståenden här hemma , fick någon som fick infektion förra året men med lite sulfa så blev det bra.

I år har jag gjort en kasttration och gjorde det på klinik stående , inga komplikationer och han är jätte fin och det är bara en vecka sedan :)

[Croneld]
0

Jag har bara kastrerat två stycken, och då har veterinären kommit ut och det blev stående. Det gick bra och inga komplikationer alls.

Tittut
0

Vi kastrerade två så sent som i onsdags, stående hemma, och så här långt har allt gått bra, men det är lite tidigt att ropa hej ännu.

Har alltid kastrerat stående, ibland hemma och ibland på klinik, men det var på den tiden som det var väldigt billigt att göra det på Ultuna för att kandidaterna skulle träna.

Vissa gånger har det svullnat ordentligt, en gång fick vi tom åka in och öppna upp det, och ibland har det blivit infektion med antibiotika till följd, men i det stora har det fungerat bra.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

jessssica
0

Okej!

Tack för svaren.

Tusen
0

Vi har kastrerat två stycken. Båda ståendes och helt utan komplikationer. Dock har de gått i lösdrift fast ensamma i början. Viktigt att de får röra sig ordentligt så att blodet och ev. bakterier följer med ut och läker från rätt håll.

savrarpstuteri
0

Ståendes hemma har funkat kanon Glad!

En gång fick vi åka till Kalmar för op då den ena testikeln låg väldigt högt. De var duktiga och fixade det bra trots "taskigt läge".

Linnea
0

Har kastrerat en stående hemma och det gick utan problem, han var då 5 år.

Skynda långsamt så går det fortare.

ryttarn
0

#8 När man kastrerar en så "gammal" hingst, hur lång tid tar det sedan innan han blir mindre hingstig?

Anledningen att jag frågar är att jag vill ge mina unghingstar en ärlig chans inför premeringsnämnden innan jag beslutar om kastration. En treåring kan ju vara väldigt outvecklad ibland och tjänar på att vänta ett par år innan man provar för godkännande.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
0

#8 Vi kastrerade en av våra hingstar sent på hösten som 5- eller 6-åring. Han slutade med sitt hingstbeteende redan sommaren som kom efter. Tror inte att det är så farligt att kastrera en lite äldre hingst. Oftast är ju hingstar rätt trevliga redan innan kastreringen om än llite hormonstinna. Efter kastreringen är det ju samma snälla hingst men han slipper reagera på allt som rör sig.Flört

karisma
0

#9 Har kastrerat en 13- årig han blev vallak när han fick premed

Men en 1-åring (stod i mitt stall) som blev kastrerad fortsatt vara hingst hela livet

Tror det har med grund temprament att göra

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus

Linnea
0

#9 Han kastrerades i november. Jag väntade länga för att jag ville ge honom en chans så jag visade honom ett par gånger men när jag mätte honom i höstas (har alltid varit lite tveksamt ifall han klarar höjden) så var han 134 cm så då fick han bli valack ist.

Fiffilura
0

Har kastrerat två st hemma på gården. Den sista fick infektion och penicillinkur som följd.

Sen på sista dagen av sin kur, blev han ormbiten och fick en till penicillinkur…

Russtoka
0

Jag är också rätt övertygad om att det har att göra med grundtemperamentet hur de blir efter kastereringen. Qvanting kastrerades som 3 -åring, han var "valack" innan.

Qveiars Leil Blixt som nu är 3 år är "valack" redan, lite undfallande och försynt, tar inte för sig, väldigt snäll. Men han tänkte jag i alla fall visa p.g.a. stammen: e. Vidar 521, ue. Primat G 444 uue. Hubertus 229. Han ser bra ut i alla fall.

murkla
0

De är väl inte förtidigt att kastrera en 1 åring???

Fiffilura
0

Mina blev kastrerade INNAN de fyllde 1!!! Och de är supertrevliga! Inte alls konstiga på nåt vis. 5-åringen är väldigt välxäxt och fin. Ja, 3-åringen oxå, men inte lika vacker i kroppen (men det  har ju inte med kastreringen att göra..)

murkla
0

#16 Tack då vet jag!

lillsandra
0

jag kastrerade min i sep och samtidigt så kastrerades en annan häst i stallet. de var ungefär jämngamla dvs lite över året.

för min häst racoon gick det bra, båda kastrerades ståendes.

men för den andra hästen gick det inte så himla bra. både fick ordinerat sprutor i några dagar efter kastrationen. dock så fick den andra hästen lite fler dagar. det vart liksom som ett stort hål. när veterinären skulle knipsa igen hålet så tappa hon peangen och sen tog hon bort lite för mycket hud. nu mår han dock bra.

karisma
0

Ska kastrera i morgon så jag kan berätta sedan hur det gickGlad

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus

palomia
0

Har hört att man inte skall kastrera när det är så kallt men ser att det är några som gjort det nu, har det tagit längre tid att läka??

MagganS-B
0

Hingstar som kastreras som jätteunga har lätt för att växa över om anlagen finns att dom blir stora, alltså upp emot 130. I stället för att bli utväxta som hingstar, alltså lite maffiga, så växer dom på höjden. Två av varandra oberoende veterinärer har sagt det, så jag tror det är sant. Dom får också typiskt "valackutséende"…..Om hingsten är bra fostrad och snäll, vilket dom allra flesta är, så tycker jag att det är bättre att vänta med kastrering, om det går! Olika omständigheter kan ju göra att man är tvungen…..

Elshira
0

Vi brukar kastrera hemma på gården och har aldrig fåt några problem med det. Ett tipps är ju att kolla tänder osv när hästen ändå är nedsövd men gör det innan själva kastreringen isf så att de inte snubblar omkull av sederingen och spräcker upp såret.

Men vad det göller kastrering av något äldre hingstar så behåller jag dem hellre tills de är några år. Dels för att se om de blir ett hingstämne (ja endel kan se ut som skräp men bli riktiga guldklimpar bara de får tid på sig!) och dels för att jag vill de ska vara snygga valacker. Behåller de kulorna tills de är 4 år eller så så får de oftast en maffigare och snyggare kropp som tidiga valacker saknar (då de inte får något testosteron).

Och vad det gäller hingstbeteendet så brukar det inte vara något problem om de inte är väldigt hingstiga och nerviga i allmänhet samt att de inte har betäckt.

Så jag tycker du ska vänta med kastreringen om du har möjligheten till det så får du säkert en snyggare vallack i framtiden! =)

Hakuna matata!

VeronicaP
0

#20 Hälges har läkt jättebra , men du har rätt att man får vara noga när det är kallt, jag fick rekommendatin att ha han inne de 2 första dagarna bara ut och gå med honom , just för att sårkanterna inte får frysa för då tar det längre tid att läka.

Sen så har han fått stå inne på nätterna och ute på dagarna i början kortare tid men fler gånger så gjorde jag och det läkte snabbt och fint.

[Mariaaaaaa]
0

Jag har varit med om 3-4 kastrationer hemma ståendes på gården och inga komplikationer alls ! :)

Impulz
0

Nu är det exakt 2 veckor sen som vi kastrerade, och jag valde då narkos för att det är minst risk för infektioner då. Och han har inte haft minsta lilla svullnad alls och är nu ordentligt på hugget igen, ska bara få på honom skor så kör vi igång träningen igenGlad

Det är dock mer jobb med att ut o skritta flera gånger om dagen iom att man måste ha dom i box/boxhage.

Elshira
0

#25 Infektioner är det kanske mindre risk för, men å andra sidan är det altid en risk både med själva narkosen samt uppvaket. narkosen påverkar alltid kroppen och vid uppvaket kan de t.ex resa sig för snabbt och då rammla. Oftar blir det ju endast skrapsår eller liknande, men har en klasskompis vars häst reste sig för fort efter narkosen och bröt bäckenbenet.

Precis som med människor undviker man ju gärna narkos i största möjliga mång och lägger hellre lokalbedövning och ev lugnande.

Hakuna matata!

[Mariaaaaaa]
0

#26 där håller jag med 100%.

På vintern är det helt överlägset att kastrera stående, infektionsrisken är minimal då det är så kallt ute. Det är väl inomhus i stallet som infektionerna kan komma.. Utomhus här uppe överlever då inga bakterier. Sen ska man ju köra, rida eller röra på hästen som kastrerats stående i skritt varje dag utöver hagvistelse, om man kan för att det inte ska svälla upp och så att man får igång blodcirkulationen så att blodet får rena bort alla små bassilusker som kan finnas.

Detta har jag varit supernoga med och jag har inte haft speciellt mycket svullnader heller. Jag skulle inte om det absolut inte behövdes söva min häst, det är så tunga och stora djur så narkosen är väldigt farlig. Har hört flera hästar som inte gått att väcka igen och som ramlat vid uppvaket och gjort sig så illa att det inte gått att ha kvar…

Men det är ju som sagt upp till var och en hur man gör med sina egna hästar, detta är bara mitt eget tycke!

Fidelia
0

Här har vi kastrerat ett 30-tal hingstar genom åren. Alla liggandes och aldrig några problem.

Vet 2st som blivit bakskygga efter ståendes kastrering.

Infektionsrisk finns alltid. En granne kastrerade 5st stående i december. 4 av dem fick infektion. Så man kan aldrig vara säker. Eftervården är ofta avgörande.

Jag är ute och springer med mina första 4 dagarna efter kastrering så såret blir masserat och får igång cirkulationen.

Fiffilura
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#21 Det var ju väldigt intressant! Jag har ju ganska små hästar så det gör ingenting om de blir lite högre (efter jag rider dem). Här är en bild från i våras på båda mina….  Arvak har ett ganska "hingstigt" utseende, har fått höra många gånger att han ser ut som en hingst….

jessssica
0

Okej tack för svaren!

Lokalbedövning med stående kastrering verkar det som att de flesta väljer att göra? Eftersom det alltid är en lite större risk med själva narkosen, att söva hela hästen.. Men å andra sidan mindre risk för infektion.

Men ser flera stycken som skriver att hästarna blivit bakskygga vid en stående kastrering- det vill man ju inte!

Nu ska han iaf kastreras, det är bestämt. Mitt mål och det jag vill är ju att han ska ut och tävla i ponnytrav, och han börjar bli ganska hingstig nu och blir helt okontaktbar när han ser stona och "hingstar upp sig". Han är ändå 3 år nu så jag har gett han lite tid att se hur han utvecklade sig men nu får det bli så här.

Linnea
0

#21 Min växte över redan som hingst. Nu är han så gammal så jag tror inte han växer mer trots att jag kastrerade.

VeronicaP
0

#30 mina har inte blivit baksgygga men jag har en som alltid har varit snäll och ta som helst plöstligt inte vill bli infångad hm

jessssica
0

#32 hm, okej.