Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 1978 ggr
Fidelia
0

Hur kan man

Jag fick svar på min annons om att byta min 2-åriga valack mot ett sto. Det var en tjej som lät jätteseriös som hade ett ungsto hon gärna bytte eftersom en valack skulle passa bättre till barnen.

Stoet skulle enligt uppgift vara snäll i all hantering och tränsvan. Dessutom hade hon en för mig intressant stam. Så jag bestämde mig för att åka de 15milen och titta på henne.

När jag kom dit stod hon inne i en stor box. När jag skulle gå in till henne sa de åt mig att vänta och hämtade kraftfoder och la i krubban. Sedan fick jag gå in. Jag klappade lite och pratade med henne och bad sedan att få ställa henne i gången och borsta. En av tjejerna gick in och skulle ta på henne grimman och direkt vände ponnyn rumpan åt henne. Men efter ett tag åkte grimman på och ponnyn hamnade i gången.

Väl i gången stod hon nog inte still 2sek. Vi kunde inte lyfta fötterna, vilket förklarade skicket på hovarna som bortförklarats med att hovslagaren varit sjuk och inte kunnat komma.

Jag ville se henne i rörelse och de ledde ut henne på gården. När hon skulle skritta vägrade hon gå, så ägaren gick bakom. I traven gick det bra bortåt men tillbaka fick hon fnatt och drog iväg och drog omkull tjejen som ledde henne. Men vi fick in henne i stallet igen.

Jag kände ändå att ponnyn var värd en chans så jag bad att få på träns och gå en promenad bort från gårdsplanen. Tjejerna tittade på varandra och mumlade något. Den ena försvann och kom tillbaks med ett träns i stl cob och bett på 12,5cm. De hade inget mindre och hävdade att det var det träns hon haft. Inte ens på innersta hålen kunde jag få upp bettet tillräckligt för att kunna leda hästen i tränset. Vi det laget började jag bli lite irriterad och frågade varför de inte sagt att hon var nästintill ohanterad. Då hade jag ju vetat innan vad det var jag skulle kolla på.

Vi strök promenaden och jag sa att jag ville se henne i hagen med de andra hästarna och även med människor. Då svarade de att hon hade kommit in för dagen och att de andra snart skulle in. Klockan var då 13:15. Jag gav mig inte och ville ändå släppa ut henne.

När vi är på väg mot hagen kommer ägaren till en av de andra hästarna och tittar undrande. Hon frågar om hästarna ute fått lunch och vem som har kvällsinsläppet. Hennes nästa fråga var: Ska hon verkligen gå ut?

När vi kom till grinden öppnade ena tjejen och ägaren ledde ut ponnyn som försökte kasta sig iväg. Grimman fick hon ha på sig. Hon sprang fram till de andra och hälsade innan hon la iväg med värsta bockserien. Tjejen som kommit dit kom ner till hagen för att hämta sin häst och sa: Jag förstår henne, det kan inte vara roligt att stå inne flera dygn. Bara hon sagt det så drog det lilla stoet rakt genom trådarna och sprängde staketet. Det tog 20min att fånga henne. Jag satte mig i bilen och åkte mina 15mil hem.

En del av mig säger: Ta henne, det är inte hennes fel. Gråter Men samtidigt känner jag att den här tjejen var inte ärlig. Hade hon varit det hade jag vetat och säkert varit intresserad ändå. Men bara för att hon ljög om allt, så vill jag inte. Skrikandes

Jag fattar inte hur man kan göra så mot sin ponny. Om jag inte hade ställt de rätta frågorna och sett beteendet så hade jag tagit hem henne och fått upptäcka det här hemma. Vad är det som säger att man behåller en sådan häst? Hon riskerar ju att bli en vandringspokal bara därför att säljaren inte är ärlig.

VeronicaP
0

Stackars häst måste jag säga , det är skrämmande hur folk kan både ljuga och uppföra sig mot de stackars hästarna.

ryttarn
0

Förstår verkligen din vånda. En häst som hamnat hoss en sådan ägare vill man ju ta hand om, men man lämnar ju inte gärna någon av sina ögonstenar i utbyte…..

Jag har en gång tagit hand om ett russ som betedde sig ungefär som det du beskriver. Men då var det 100% öppna kort från ägaren, jag visste vad jag fick även om jag då inte helt insåg vad det innebar.

Men efter mycket arbete fick vi ordning på honnom, han blev en underbar ponnytravare som alltid gjorde allt han kunde. Idag bor han i Norge och fungerar fantastiskt bra hos sina nya ägare, så det går men det är oerhört mycket arbete.

Människor som hanterar hästar på det viset som du beskriver borde inte få ha häst. För jag kan garantera att dom inte är sådana från början utan dom blir sådana av vanvård…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

MagganS-B
0

Köp henne, det skulle jag ha gjort, men jag har tyvärr redan en sån f.d. kan inte ha fler hästar!

palomia
0

#3 Trodde du skulle städa…Oskyldig

murkla
0

Stackars häst  tråkit när de hamna hos såna som inte tar hand om dom riktigt heller. Du hade ju märkt  senare att de inte var som de skulle så varför inte säga som de var då"!

Fidelia
0

#3 Jag skulle gärna köpa henne om plats och pengar fanns. Men det förutsätter att jag blir av med valacken först och hon får inte ta honom.

Man känner en slags maktlöshet. Det finns inget i lagen att stödja sig på som säger att det är vanvård då psyket på djuren inte syns mer än i beteendet som visar att hon är försummad. Hon beter sig som en åring men är lite äldre än så.

Funderar på att vänta någon månad och sedan kontakta henne igen om ett ev köp. Då hoppas jag på mindre snö och ordentligt med ström i staketen. Har ju en 70-väg precis intill gården. Så någon staketsprängare kan jag inte ha. Nu vet jag ju vad jag har att vänta.

[bsmx]
0

Blir väldigt illa berörd av ditt inlägg. Det är konstigt att ingeni stallet reagerar på att en frisk unghäst står inne i en box i flera dygn, inte konstigt att hon blir svår att hantera pga det samt att ägaren inte klarar av henne, det är sorgligt, stackars lilla häst. Enl djuskydd ska man ju ha hästen ute minst 12h/dygn med sällskap, inte som denna stå inne ensam. Kan du inte anmäla? för både din o hästens skull, man ska inte dra sig för det om man misstänker att djur far illa.

Tusen
0

#7 Lite OT men jag tror tyvärr att du har fel. Det finns inga krav på hur länge en häst ska gå i hagen per dygn som minst. Endast hur länge den får gå  ute som mest utan vindskydd/ligghall.Obestämd
Men jag viker mig om du kan visa mig var man kan läsa det du påstår.

MagganS-B
0

# 7 Jag har heller inte hört något om hur länge hästar skall gå ute…..faktiskt så händer det att dom MÅSTE stå inne en dag, hur gör man då?

CarolaG
0

#7 Finns tyvärr ingen sådan regel. Finns många hästar som av olika anledningar står inne mer eller mindre dygnet runt. Ex brist på utrymme och platsbrist i storstad.

[Grabbarna-A]
0

Den enda lag som finns är väl den att spilthästar inte får stå uppbundna mer än 16 timmar?!

[bsmx]
0

Hej!

#8 #9Det står bör inte ska…synd för jag lider med ponnyn, vad betyder OT? Ber hemskt mycket om ursäkt för att jag minns felSkäms.

Från Djurskyddsmyndigheten.

Allmänna råd: Hästar bör dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande och bör sommartid hållas på bete.

#10 Jag vet, det är hemskt, men jag tror de blivit bättre i städerna ochså med att de har hästarna ute lite mer, än för 20-30 år sedan, jag TROR mig sett att Östermalms ridskola har jättemycket hagar bakom anläggningen  o Svartlings har flyttat till Täby, mkt hagar där, vet inte så mycket mer, så snälla skriv inte att jag påstått att det är så.

ryttarn
0

#12 OT=Of Topic, dvs utanför ämnet…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Fidelia
0

Nu ser det ut att lösa sig för den lilla skruttan. Glad Har en bekant som tränar NH som var på jakt efter en ny utmaning. Jag berättade om denna lilla häst och gav henne tjejens nr. Hon var och tittade på henne och blev jättesugen. Så till helgen flyttar hon till ett annat stall. Där har de en jättestor rundkorall med höga väggar. Så även om hon rymmer ur vanliga hagar kommer hon att få daglig utevistelse med sällskap.

Det känns så himla bra att kunna göra något.

palomia
0

Va bra, ännu bättre om ägaren till hästen själv hade haft möjlighet att delta för att lära sig.

Fidelia
0

#15 Kan bara hålla med. Men helt ärligt hoppas jag att hon lägger idén om ponny till barnen på hyllan. Hon verkar inte ha varken tid eller kunskap.

Själv fick jag mig en liten törn när det gäller att sälja min pojke. Eftersom han är outbildad men så fruktansvärt snäll kan han ju råka hur illa ut som helst. Så jag har bestämt mig för att han ska köras in innan jag säljer honom.

Gurkane
0

# Så skönt att det löser sig för lilla hästen. Önska nu Din bekant lycka till med ponnyn. Till Dig själv; Lycka till med Din Pojke.

Din berättelse gjorde att jag själv minns en historia som inträffade för ca 35 år sedan. Min familj var spekulant på ett shettis hingst föl när jag var barn i tio-års åldern. Nej fölet fick vi ju inte köpa då det redan var bortlovat till uppfödarens granne och tillika släkting. Dom skulle då ha ponny fölet till sina små barn som då var minst 3-4 år yngre än vad jag själv var då. Under fölets uppväxt visade vi oss intresserade av fölet som blev mer och mer gräslig att ha med att göra. Ingen i familjen var ju intresserad av den… 

När ponnyn blev två år ville dom göra sig av med den. Då drog han järnet när man ledde honom. Han bet och visade tänderna i tid och otid. Tacka vet jag för den uppväxten, instängd i en liten box med skit upp till knäna eller bunden i trädgården, och ständigt matad med socker.

Han blev hos oss en liten kör och ridponny - till barnen- det var vi barn som köpte honom. Men olaten att bitas fick vi ha kvar hela hans livstid. När det blev dags för honom att byta hem lyckades vi över förväntan att placera honom hos en ung grabb i 18-års åldern som hade honom som sällskaps- och körhäst resten av hästens liv. Kommer inte ihåg hur gammal ponnyn nu blev men inte var han ung när han sedan vandrade vidare.

[Grabbarna-A]
0

#14 Vad skönt att höra Glad. det blir nog en trevlig dam av henne.

MagganS-B
0

# 14 Det är bara att gratulera det lilla stoet till ett nytt liv!