Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 1019 ggr
konfys
0

Sadelhjälp!

Hej!

Vi är en familj som kommer att få hem en russtjej som är ca 135…

Nån som kan tipsa oss om en bra allroundsadel?

Tacksam för hjälp!

Mvh

Prenses
0

Beror ju helt enkelt hur bred hennes rygg är. Russ i allmänhet är ju ganska breda över ryggarna. Gå in till en häst sport butik och be dem komma och prova ut sadeln åt dig. Så gjorde jag. Min sadel blev enormt mycket omlagad, hade russ med ingen mang och bred rygg. Märket som jag hade valt, och som ridsportbutiken tyckte var bäst var Wintec, nyaste allroundmodellen.

Hoppas det gav lite hjälp iallafall. ^^

murkla
0

#1 prisklass på den sadeln??

Fidelia
0

Man behöver dessutom ta hänsyn till ryttare och hur mycket sadeln används.

Till mina små ponnyer som har ryttare på ca 40kg och rids 3ggr/v i skritt och trav 30min/gång har jag Börjes specialare. De ligger tillräckligt bra för dem.

Men till mig själv som väger mer och kanske rider lite hårdare köper jag en lite dyrare sadel som inte ändrar formen så lätt. Jag har ju dessutom större rumpa, så 10-åringarna glider bara omkring i min sadel, därför har vissa av mina ponnyer 2 sadlar.

konfys
0

# 2

Jag tänkte på bättre begagnat! Inget dyrt alls om möjligt Glad

Det är två flickor 10 och 12 år som ska rida henne…

Och tips på vad jag ska tänka på osv…

Tack! Känns som jag har lite bättre koll på läget Glad

Mvh

Prenses
0

#2 Den skulle ha blivit ngt runt 7000kr ungefär. Ville ha en riktit ordentlig sadel åt henne som verkligen skulle passa bra. Den hon hade gled framåt, så de skulle lägga gelpaddar under sadeln också för att den inte skulle glida. Ngn svanskappa kunde hon inte ha för den var hon rädd för. :/