Tillåten klädsel?
Nu börjar det närma sig utställning och för min del blir det min första vinterutställning. På sommaren är det ju lättare att hitta kläder att ställa ut med men nu på vintern är det ju lite kallare och därav svårare att hitta en lämplig klädsel.
Är det okej att ha en svart jacka med hästens namn broderat på ryggen eller är det "reklam"? Vad rekomenderar ni att man har på överkroppen vid vinterutställningar?
Namn på stuteri eller med hästens namt etc brukar vara förbjudet. Och det är för att dommaren inte ska veta vad det är för häst och dömma pga ägaren osv~
Jag har normalt sett ett par svarta lite glansiga "finbyxor", och en vit skjorta med svart vet på sommaren. I höstas hade jag vit skjorta och en svart sametskavaj. Men svarta och beiga byxor (även jeans), skjortan/undertröjan kan vara nästan vilken färg som helst bara den inte är "skrikig" svart/vitt eller pastell är vanligast =)
Men när det är kallt tycker jag gott du kan dra på dig en svart/vit (eller diskret färg) enfärgad stickad tröja som är varm och skön. Bara det inte är skrikigt eller krimskrams så går det mesta.
Man behöver ju inte komma in i dunjackan osv i.af, man kan ju ha den på sig innan men några minuter inne i ringen tycker jag nog ändå man kan "ofra". I.af om det är inne eller inte snöar!
Hakuna matata!

#1 Dommaren har programmet och ser vilken häst det är
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Fast jag har sett flera visa med sitt stuteri namn , har för mig att det bara varit på internationella eller större som man inte får ha det , jag hittar faktistk inget i reglerna vad som gäller heller .
Det är olika för olika arrangörer hur de har i sina regler, det brukar stå i proppen. Jag vet utställningar där det är förbjudet att ha häst och stuterinamn på kläder.
Jag har sett någon enstaka ponnyutställning där det inte stått med i propositionerna, men annars har jag uppfattningen om att det är vanligast det inte är tillåtet? Men det kanske bara är häromkring vad vet jag. Det står i propositionerna om det är förbjudet i.af!
#2 Vad jag vet så brukar domaren inte få se något info mer än åldern på ponnyn just av den anledningen…? Men även det varierar väll från förening till förening. Personligen tycker jag det är bäst om de inte vet så får alla en rättvis bedömning!
Hakuna matata!

#5 Vill nog påstå att dommaren normalt sett har tillgång till namn, ålder, stam osv. Finns vissa dommare som dömmer "utan katalog" och då brukar det stå i proppen eller programmet. Vet att Liselotte Erixon ofta dömmer utan katalog.
Sannolikheten för att dommaren skall veta vad det är för en häst är ändå ganska stor, speciellt i en så liten ras som russen. Kommer jag in med Monis eller om Bea kommer in med Silber så kan jag nästan garantera att 90% av dommarna inte behöver en katalog för att identifiera häst och stam……
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Enda gången jag vet att man inte får ha stuteri namn eller dyl är under tex riksutställningar och lite större utställningar men har aldrig hört att man inte får ha det på lokala utställningar..
Ibland står det i proppen att man inte får ha namn på kläderna, så det gäller att läsa noga. Jag för min det tycker att det gäller att se hel och ren ut, stilenlig och matchande, ungefär som # 1.
Själv brukar jag ha vita ridbyxor, vit tröja av något slag och en väst. Jag har alltid överdragsbyxor på, som jag drar av mig tills ponnyn är avlastad och fixad.
Sen tyvärr så kan man om man har föl och unghästar bli lite smutsig och då är det inte alltid praktiskt med vitt.
#7 Jodå, på Östergötlandsponnysällskaps utställningar får du inte ha reklam, hästnamn.

Måste ställa frågan, varför i hela friden förbjuda att man har en jacka med stuteriets namn på? Förstår verkligen inte, känns som en moralpanik alla -70 tal…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#10 Har ingen aning……

Tur att de inte är förbjudet med lila
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
# 12 Ha ha!