Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 6178 ggr
Russtoka
0

Kryptorchid / klapphingst vad gör ni?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det konstaterat att tvååringen är kryptorchid / klapphingst.

Det var tänkt vid köpet av honom som föl att han skulle växa upp här, fostras och köras in och sedan säljas som bruks- eller tävlingsponny. Godkänd eller som valack.

Godkänd kan han ju naturligtvis inte bli, det är ju givet.

Kastrera kostar allt mellan 7000 och 20000 kronor att göra på klinik. Testikeln sitter långt uppe och går inte ens att lokalisera vid undersökning.

Vi har ingen riktig inkomst någon av oss, en A-kassa och ett bidrag från A-f / försäkringskassan + en som inte har inkomst alls i hushållet.

Sälja honom som han är till underpris tycker jag är mycket oseriöst och man kan få obehag efteråt av missnöjd köpare.

Så återstår det då att avliva honom.

Lägg därtill att han haft bekymmer med magen hela vintern, lös avföring till ren diarré. Behandling så här långt har inte hjälpt.

Jag funderar om det t.o.m. har något samband med kryptorchismen. Något i magen och bukhålan står inte rätt till. Kryptorchism kan och orsaka besvär som hälta på det bakben där tastikeln i bukhålan sitter. När vi bedömt hans gångarter här har vi konstaterat att han spårar utanför framhoven på den sidan. Går väldigt brett och lite snett med bakbenen.

I övrigt är det en pigg, lekfull, vänlig och social kille. Väldig trevlig att jobba med. Han har påbörjats inkörning och kommit så långt att han drar linor med svängel och en liten vedbit i timmersax.

Nu tycker jag det skulle vara intressant att höra era reaktioner på detta. Rösta gärna så ser jag på staplarna ungefär vad ni tycker. Jag kan säga att jag redan bestämt mig.

Jag är såklart ledsen för detta men inte bedrövad, man måste ha sunt förnuft och göra det som är bäst för hästen och oss runt om honom.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.
Inlägget är låst för nya kommentarer