Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettutställningar
Läst 1730 ggr
Gurkane
0

Utställningsdags!

Jag som är helt ny i både russ världen och i utställnings världen har anmält min lilla russkille till utställning.

Hur förbereder Ni andra Era hästar? Hur går det till på plats? (Premiering/avelsvärdering har jag varit på)

Här tränar vi ledövningar i skritt och trav samt uppställning "snyggt" och avslappnat.

Att killen ska vara ren och fin den dagen är ganska självklart. Men bada honom? Nej inte i kylan som råder och den långa täta pälsen. Dammsuger Ni andra hästarna? (Här hemma får de nog dåndimpen om jag smugglar med dammsugaren till stalletCool)

Lasttränat har vi också gjort. Åkt har han  gjort några gånger.

Har man passet med sig till utställning? Hur tidigt innan "start" behöver man vara på plats?

Bara en massa frågor som för er kanske är helt självklaraObestämd.

Alla tips mottages tacksamt!

annelie-huskvarna
0

Frågar man inte får man inga svar Glad

Jag brukar öva med att ponnyn ska kunna skritta på avslappnat och ordentligt utan att börja trava och att trava på utan att falla in i galopp. Om jag ber den öka i skritt ska den inte börja trava och om jag ber den öka i trav ska den inte börja galoppera. När det gäller uppställning, så övar jag mest i början att ponnyn ska stå still och sedan att den ska kunna flytta ett steg fram eller bak åt gången. När det fungerar okej brukar jag börja försöka få den att ställa upp ordentligt. Sen är det ju inte alltid att det fungerar lika bra borta som hemma, men chansen är ju större att det gör det ju mer man har tränat hemma innan. Man kan aldrig träna för mycket Flört

Vad gäller rengöring och putsning innan utställning annan årstid än sommaren, så brukar jag bara borsta av ordentligt. Ingen tvätt och ingen dammsugning…

Lycka till Glad

Stallmima
0

När man transporterar häst måste passet alltid följa med

annelie-huskvarna
0

#2 Va? Måste man alltid ha passet med sig när hästen åker transport??

karisma
0

Eller kunna visa upp det inom 3 timmar

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

annelie-huskvarna
0

#4 Okej, där ser man. Det hade jag ingen aning om Förvånad Alltid lär man sig nåt nytt Glad

Stallmima
0

Då är det bra att ha passet med om man är borta mer än 3 timmar Glad

kristina-axtorp
0

Ibland när vi visar ponnyer på vintern så fönar vi till dem lite, speciellt om de har lång päls. Nu har ofta russen inte så himla lång päls som tur är, så den brukar ligga på rätt håll! Men man kan föna till bångstyrig man t ex så den ligger snyggt på sidan utan att blöta den först. Ett tips som är bra att veta om- och bra träning om man ska klippa dem- då vänjer de sig vid ljud!

Har de mycket långa hår under hakan så tycker jag man ska klippa bort den men jag använder gärna en effileringssax (rättstavat?), en förtunningssax, så blir det inte så fula hack. Gör det gärna i god tid så ser det inte så nyklippt ut! Jag klipper även bort tussar som är utanför örat men klipper inte i örat.

Lycka till!

RC71
0

#4 Tyvärr inte vid transport, utan bara när man rider eller kör.

Passet skall alltid följa med i bilen oavsett hur kort sträcka hästen slkall åka. Polisen har nu möjlighet att kontrollera detta och utfärda böter enligt min kompetensbevislärare.

karisma
0

# 8 Nej det är bara miljö  och länstyrelsen som kan kolla

RC71
0

#9 Tydligen har polisen rätt att kolla nu också enligt kursen i oktober. Hästägare i Hedemora som blivit bötfällda Skäms

karisma
0

Men då har de med sig någon från länstyrelsenGlad och man har tre timmar på sig att visa upp passet om man glömt det

RC71
0

#11 Nix. Bara om du rider eller kör din pony. Ej om du transprterar i släp. Då måste passet kunna uppvisar omedelbart. Glad

RC71
0

Klippt från Jordbruksverkets hemsida så det ej blir några missförstånd Glad

Tänk på att du alltid ska ha med hästpasset när du transporterar hästar. Undantag gäller vid förflyttning till fots då det räcker att du kan visa upp passet inom tre timmar. Det finns också ett undantag för tansport akut till veterinär.

karisma
0

Då har det kommit nyheter efter att jag kursa ska gå in på Jsv under ddagen är bara inne och värmer mig Men har polisen fått befogenhet att kollaObestämd

RC71
0

#14 Jag hittar inget om polisen heller. Som sagt så var det min kursledare som var väldigt bestämd på den punkten.

Men iom att passet ska vara med, så är det ju med oavsett vem som vill se det. Glad

Teja-Bea
0

Det är jättebra att du tränar gångarter och att hästen ska vara avslappnad vid din sida. Tänk på att ha ett kommando för varje utförande (ett för skritt, annat för trav, annat för sakta av etc) Detta underlättar för hästen att förså vad det är du vill att den ska göra.

Vi tvättar aldrig hästarna på vintern utan endast ryktar och borstar noga. Vilket ofta räcker om de har en frisk och naturligt glansig päls!

En "liten russkille" (ålder?) kan må bra av sällskap i transporten då det ofta kan vara lite läskigt att åka och att komma till ett nytt ställe. En äldre, trygg kompis att hålla i handen.

Var på plats lagom tidigt. Det finns sällan uppstallningsmöjligheter på utställningar utan det blir till att promenera. När en "liten russkille" kommer till en ny plats med en massa andra hästar så blir de lätt spända och väldigt nyfikna. Det enda botemedlet är att gå, gå, gå, gå och gå! Vissa behöver 15min för att slappna av och skritta lugnt. Andra över en timme… Du känner din häst bäst!

Se till att ha tid att gå tills han (och du!!) slappnar av, men inte så länge att han tröttnar.

Ta med hö så grabben har ngt att knapra på! Ta på dig ett par bra skor! Lycka till! Skrattande

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Gurkane
0

Tack snälla Ni för fina tips! Vi får väl se om vi vi lyckats "föra oss" väl på dagen U! Han hinner bli 10 månader innan det är dags.

Spännande blir det. Fast även om han inte är "så fin" på utställningsdagen så är han vår goa vän iallafall. Syftet med utställningen är ju miljöträning i första hand. Att han blir bedömd också får bli lite som en bonus.