Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 3083 ggr
Annette
0

Vattning på vintern, Lojsta Hed

Jag blir lite nyfiken på hur russen på Lojsta får tillgång till vatten vintertid.

Tittut
0

De har tillgång till naturligt vatten i vinterhagen.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Annette
0

Jag blev lite nyfiken, det pratas så mycket om att kolik kan bero på för lite/för kallt vatten och då funderade jag på hur det fungerar i det fria. Jag tvivlade på att det finns Thermobarer lite här och var på Lojsta Flört.

Jag tycker också det verkar lite underligt om det helt plötsligt skulle blivit så farligt med för kallt vatten. Det måste väl hästarna druckit i alla år?

karisma
0

#2 Har alldrig fått kolik av kallt vatten men mina har tillgång till vatten  nästan 24 timmar om dygnet ibland fryser det eller tar slut En liten stund före nästa vattning

Mem för lite vatten kan ge upphov till kolik

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus

ryttarn
0

Precis som Karisma har jag läst om för lite vatten som orsak till kolik, aldrig kallt……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annette
0

Mina har också fri tillgång till vatten dygnet runt. De vattnas i baljor ute och det är ju kallt vatten. Men våra har heller aldrig fått kolik pga det.

PernillaJ
0

Hästar är skapta för att dricka kallt vatten. Inför OS i Atlanta 1996 forskades det mycket på hästar och vatten, med anledning av hettan och den höga luftfuktigheten i Georgia. Det var främst fälttävlanshästarna som man var orolig för att de skulle bli överhettade eller uttorkade i terrängprovet. Det gjordes försök med att ge varma svettiga hästar kallt vatten, och konstaterades att det inte ens i stora mängder gav några skadliga effekter. Jag fick lära mig för länge sedan att det var förknippat med kolikrisk, men så är det alltså inte.

Sedan påstås det att hästar föredrar tempererat dricksvatten - det stämmer kanske, men de tål utan problem att dricka kallt vatten.

Hagelberg
0

I år har min hästar totalt dissat det vattnet jag ger dem. Jag har rinnande vatten + en åder som trycker upp grundvatten på ett ställe. När vi hade runt -20 frös det rinnande men grundvattnent kom fortfarande upp, om än i liten mängd. Där är mina hästar och dricker. Vid snö gräver de fram vattnet.
Jag har oroat mig för dem men utan ett spår i snön efter hovar till badkaret har jag gett upp! Har även haft in dem en gång per dag och gett dem i hink men icke. De vill inte ha mitt vatten i år. Nu får de inget vatten av mig utan de dricker det "natruliga" vattnet jag har i hagen. Däremot äter de ordentligt så det är nog ingen fara med dem.

Tittut
0

# 7 Jag hade i flera år en hage där det i ena änden fanns tillgång till brunnsvatten i stora baljor, i den andra änden en damm med naturligt vatten. Dammen höll vatten på somrarna, men en sommar var det torrare än vanligt. Trots att de fick gå ut i dammen med lera upp till bringan och det var en hel de alger, så att de såg ut som gröna grodor när de druckit klart, föredrog de att dricka därur före baljorna, där det dessutom rann lite hela tiden, så det blev inte stillastående och dåligt.

Likaså brukar stona hemma dricka ur diket så länge det finns vatten där, framför sin balja som står ihagen.

Vad gäller temperatur, så får mina kallt vatten, och de gånger jag försöker göra mig till och ge lite temererat, fnyser de åt det. De verkar inte gilla det, och det är ju så att det är annan struktur på vattnet beroende på temperatur. Det är väl samma fenomen som gör att varmt vatten fryser snabbare än kallt, skulle jag tro.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus

MagganS-B
0

# 8 Likadant här, dom dricker hellre i "bryorna", dom naturliga vattenhålen, än ur sitt fina badkar med friskt vatten!

För övrigt har vi jättekallt vatten här i våra vattenledningar alltid, våra vattenkoppar i stallet innehåller sånt vatten, rån egen brunn. Peppar, peppar, har aldrig under alla mina år som hästägare haft en kolikhäst! Hästar gillar inte varmt vatten! Vi dricker väl också hellre kallt än varmt vatten, eller?

Russtoka
0

Mina har både tillgång till naturligt rinnande vatten i en bäck från skogen. Jag har inte sett dem dricka där på ett tag, men de har fortfarande tillgång till det om de vill.

Jag har en Thermobar och den dricker de ur för jag fyller den varje dag med ca 80 liter till fyra russ. Den håller ca +20 - 24 grader, nackdelen med det är det kan bli alger i botten, vilket gör att man måste skrubba ren den var tredje dag ungefär. Även eventuell förekomst av bakterier i vattnet ökar ju med den temperaturen. Jag tror inte vi har det för vi använder samma vatten i hushållet.

Jag hade föredragit att vattnet hölls frysfritt och rinnade. Det är en onödig kostnad att hålla det så varmt, det t.o.m. märks på elräkningen. Men det finns ingen sån ställbar termostat på den tyvärr.

Det kanske vore något att framföra till Thermobars tillverkare? Ställbar termostat!

VeronicaP
0

MIna drickar hur bra som helst och de har alltid fått kallt vatten och de har fri tillgång dygnet runt , ibland har de hunnit dricka upp innan nästa påfyllning , fyller ju vatten 2 gånger om dagen till hingstarna så mycket dricker de ;)

savrarpstuteri
0

Det värsta med vattenfrågan tycker jag är när det börjar töa och hästarna går och "slabbar" i ytvattnet.

Det är märkligt att de alltid gör så, det borde väl inte vara gott? Inte särskilt nyttigt heller med all gödsel, grus o annat som blandas med tövattnet.

Det är inte i brist på rent vatten de gör så.

Lina-P
0

På sommarn har hästarna möjlighet att gå och dricka i älven, men hinkarna är alltid tömda. Har faktiskt aldrig sett dom dricka ur älven. Nu har inte jag hästarna där jag bor, så jag ser dom inte hela dagarna..

MagganS-B
0

Huvudsaken är att det finns alternativ, alltså rent vatten. Sen är det ju faktiskt upp till dom att välja. Man kan ju inte stängsla för allt!