För stark ström?
Har monterat polarband i min hingsthage idag. När jag mäter mellan ledarna (jord och ström) får jag ut drygt 10 Kv. Det känns som det kan vara lite väl häftigt. Mäter jag mellan strömledare och mark får jag ut ca 3,8Kv, detta har ju uppenbarligen inte räkt till tidigare då jag haft hingstarna på drift.
Frågan är om drygt 10 Kv riskerar att skada hingstarna, tänker då framförallt på 1 åringen och 2 åringen som går tillsammans med de två äldre hingstarna.
Någon som har kunskap/erfarenhet av detta?
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Jag har haft runt 8kV i hingsthagarna förut, nu har jag 6,5 i vinterhagen.
Mycket ström i stkatet ger hästarna en bra respekt för det, och jag tror inte de kan skadas av en smäll på näsan eller var den nu kan tänkas hamna, fastnar de i staketet är det en annan sak, men jag tror inte det är strömstyrkan som avgör där.
3,8 känner de knappt i sin vinterkostym, jordar det dessutom dåligt är det som inget alls, men det har du redan märkt 
Vi har vargstängsel runt våra hagar och där går både föl och äldre.
Det sitter ett väldigt starkt aggregat där och det ger 9.8kv eller 11.5kv när jorden fungerar.
Det är ingen hit tills som har blivit skadat av häst el kor.
Har haft det i tio år.
Men dom har en väldig respekt för trådarna.
Spänningen i trådarna är inte direkt farliga. Det är den ström som hästen får i sig som kan vara farlig. Hög spänning är bara bra för då känns det men det är inte farligt.

Jag har 8,0 i medel i mina stängsel - kanske lite mera i unghingsthagen. Inga har skadats av det, men de rör det bara en gång, och sedan verkar de respektera alla stängsel också när de flyttas till ställen med mindre ström. Jag såg det på unghingsten Loke när han flyttades till Östarp i helgen. Han sattas först i en hage själv. Han sprang runt och visade upp sig och skulle mycket gärna ha kommit ut för att möte alla spännande hästar som fanns i hagarna runt om, han kom mycket nära men han rörde inte stängslet.
Då han kom hem hem från Hallands Väderö som ett-åring var han van att ta sig fram överallt och gick genom alla stängsel. Efter det skaffade jag starkare aggregat och han har stannat inne sedan dess. Han rörde inte stängslet når han kom hem från Väderön denna gång. Lillebror Toke nuddade det bara en gång.
För mig är ordentlig spänning i mina stängsel en bra försäkran, speciellt då gården ligger vid en smal och starkt trafikerad byaväg. Mardrömmen är hästar på vägen mitt i morgon- eller kvällsrushen.