Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettgod-morgon
Läst 1011 ggr
Gurkane
0

Godmorgon 2010-01-13

Nu är det morgon för flera av er snart. Men för mig som varit uppe hela natten är det strax sovdags i en timme ungefär.

Russägarskapet gick igenom en prövning… Lilla Pågen fick kolik och var riktigt riktigt dålig ett tag. Det krävdes två veterinärbesök på obekväm tid, med "hela kittet". Men nu kl 02.30 är faran över, får vi hoppas. Magen har kommit igång och han ser mkt piggare ut. Veterinären tyckte vi kunde gå in och sova en liten stund nu.. Innan nästa koll.

Ha en bra dag alla Ni där ute. Hoppas Era vänner mår bra.

Russtoka
0

Godmorgon!

Jag är uppe av en annan anledning. Sömnlös av hosta… Känner mig för tillfället utvilad, så varför ska man ligga och vrida sig och lyssna på kärlekens snarkningar?

Här har vi också magproblem, dock inte akuta som på Lilla Pågen.

Två av unghingstarna har diarré och får behandling med ProEquo. Jag ska ut och ge dem av sörpan igen så fort det ljusnat.

De går på lösdrift och jag saknar riktigt stall så det är inte helt enkelt, men nu börjar jag få rutin på det. Jag släpper ut dem en och en på gårdsplanen som är inhägnad, där får de stå vid uppbindningsplatsen med sin mat i lugn och ro. Jag har lösa krubbor som man hänger upp, de har jag här inne i stugvärmen nu med havren jag ska blanda med. Det för att den temperaturkänsliga ProEquon inte ska få en köldchock och dö på en gång. Det är -14 grader ute just nu.

Hoppas det blir lite blidare under dagen så vi alla runt om i vintriga Sverige får njuta av det vackra vita landskapet utan att frysa näsa, fingrar och tår av oss.

annelie-huskvarna
0

Godmorgon

Även här är det -14… Igår rök vättern igen, tror den har rykt väldigt många gånger denna vintern men man brukar säga att den ska ryka tre gånger innan den lägger sig så nu är det väl bara en tidsfråga. Personligen hoppas jag att den inte lägger sig för då brukar det bli en sen vår och det brukar knappt gå att bada i den förrän i slutet av sommaren för att den är för kall.

Nu blir det snart en sväng upp till stallet innan jobbet och ikväll är det dags för första gången på buggkursen Glad

# 0 & 1 Hoppas era små pållar kryar på sig snart!!

Ha en bra dag!

hannibal-roll
0

God Morgon!

Uppe tidigt idag för att sköta om hästarna innan jag skulle fara till skolan. Skulle ja….. troligtvis stod det några stackars hungriga rådjur och mumsade på hästarnas halmbal i hagen. När vi rundade stallgaveln på väg ut  i hagen fick ena hästen fullkomligt spatt och hoppade rätt upp i luften. Jag ledde ju båda och hamnade mitt emellan, hamnade på marken och upp igen, fortfarande med båda grimskaften i handen. Vi fortsatte mot hagen, in i hagen och pang! Samma sak en gång till. Hästar och rådjur i en enda röra. Blev både sparkad och trampad :( Hann på något sätt stänga grinden till hagen men fick jaga häst i en halvtimme då dom sprang runt med grimskaften på. Kommer nog vara rejält blåslagen ett tag framöver, verkar ha gjort illa ett knä rejält också. Fixade stallet ändå innan jag gick in för att besiktiga skadorna, vis av erfarenheten att det kommer göra mycket ondare om någon timme.

#0 och #1 Hoppas på att era russin tillfrisknar snabbt :)

Hoppas alla får en bra dag och en bättre start än jag, och ta hand om er. Man vet aldrig när olyckan är framme.

[Croneld]
0

God morgon!
Lite segt här med, men ska snart få upp barnen, sen är det lite liv i huset. Ska arbeta som vanligt. Inget nytt alltså.

Ha en bra dag!

Scillajsa
0

God morgon!

här är det bara 9- för tillfället det är nästan varmt o skönt =)

har varit och morgonfodrat djuren, nu  är det dags o bege sig till arbetet igen…

StuteriSolo
0

Godmorgon i landet!

Här är nu temperaturen på rätt sida om noll, fem minus ute idag.

Sara var ut och red Myslimedan hennes kompis körde PRimula igår, jag mötte demnär jag kom hem från jobbet, mitt i byn. Höll på att köra över en gubbe som åkte spark i mörka kläder utan reflexer, och sedan var det något mycket lysande jag mötte, det var flickorna…

Idag blir det butiken och farmorkväll, och nu full fart upp och väcka Sara!

Tittut
0

Morrn!

# 0 Hoppas lille hästen frisknar till!

Jag ska snart bege mig till tandläkaren och förhoppningsvis laga en trasig tand, så jag är inte riktigt på topp.

Tolv minus igen, skulle inte ha något emot lite mildare väder.

Ha en bra onsdag!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Prenses
0

# 0 , 1 , 3 : Vilken otur ni hade. Hoppas allt ordnar sig snart! :)

Själv har jag kvällskift, men steg upp nu redan. Kunde inte sova, och sambon tycker inte om att jag ligger och morondisskuterar med katterna och hunden. ;)
Drömmer om shetlandsponnyer om nätterna. Har på skoj tittat in massor med shettishingstar och nu drömmer jag om Almnäs hästar på nätterna . . . Oj oj. Kanske man borde söka russhingstar nu ? ^^

/ Sabina

[Tjiwi]
0

Morron

Kaffe…mmmmm…..lite skumt ute ännu och -12. Vill ha lite mildare nu!! Ont i ryggen….

Ha en bra dag!

Impulz
0

God Morgon!

Här är det -16 som vanligt, har inte varit varmare än så på evigheter!

Ska iväg till kliniken med Sune kl 10. Och såklart så stöter vi på problem direkt, bromsarna på transporten har frysit ihopRynkar på näsan Så nu får vi se om vi lyckas ta oss iväg eller inte…

Verkar inte vara den positivaste morgontråden vi sett idag va?Flört

Hoppas alla russ och människor blir friska och krya snart!

/Sandra

garrilina
0

God Morgon! På jobbet och ska ha fyra nya grupper i dag har precis haft år 6. Pedagogisk träff i em. så det blir lång dag. Väntar på sms hemifrån hur det har gått med vaccineringar och dräktighetskoll, har en shettis som är spruträdd så det kan gå precis hur som hellst.

Ha en bra dag och krya på er alla!

ryttarn
0

Godmorgon,

Här är det -10 och dimma. Ser knappt ner till hästarnas hagar.

Idag står det tömkörning på programmet. Sunny skall få en omgång o imorgon provar vi vagnen. Har gått så bra med hennes tömkörning de senaste gångerna så det är dax att prova.

Skall se om Isse kommer ihåg vad tömkörning är. Har haft ett uppehåll på ett tag pga lite ömhet i en hov pga hålvägg.

Sedan skall jag prova om Palle tycker tömkörning är kul här i värmland. Han har tömkörts mycket men nu är det ju nya omgivningar och omgivningar. Promenaderna vi gjort har gått väldigt bra så det funkar säkert.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

binis
0

God morgon.

Här är det -6 nu. Men i morse var det kallare -17.

Är nu klar med morgonsysslorna hos hästarna.

Det tar mycket längre tid nu när vattnet är fryset i stallarna.

Dagens program är att jag och små tjejerna ska försöka att få vattnet att rinna i stallet och pyssla med hästarna.

Just nu sitter vi och fikar och funderar om vi ska anmälla grabbarna till avelsprövningen på gotland.

Men vi måste bestämma oss i dag som anmällan går ut den 15/1.

Ha en bra dag och krya på er som är dåliga.

garrilina
0

Blev inget Tap In föl till sommaren hon var inte dräktig längre..

alpros
0

God eftermiddag och #14; beklagar…

Drömde jättekonstigt i natt. Kan det vara kylan som har oss i sitt grepp? Jag drömde att mina barn kom hem från skolan med en massa kompisar. Dem drällde och stökade i hela huset. Sedan gick dem ut till en kvarn utanför huset (som inte existerar i verkligheten) och hällde ut kubikmeter efter kubikmeter spannmål från ett hål i taket. Högar av spannmål hamnade i grannen russuppfödarens hagar (existerar heller inte i verkligheten) och hennes hästar stod och åt och åt av spannmålet. Jag skrek: Sluta! Hästarna blir sjuka, sprang in in hage efter hage och försökte skotta bort spannmålet med händerna. Vilket var hopplöst. Fullständig ångest. Man jobbar kanske för mycket…

murkla
0

I morse hade vi ca -20. Sen kom solen o de är så skönt de.

Jobbet o jag inte hunnit med något annat…'

Så kan de vara.

Ha de bra