Undrar om baksele till loksele?
Vi har ju flera som kan det här med selar på sajten. Vilken typ av baksele är "rätt" om man vill att det ska se bra ut, när man ska köra russ i en loksele till en flakvagn. Har sett att det finns flera olika modeller. Men jag vill ha det lite "gammalt" och passande ut.
Är det med två eller tre remmar över baken? Om man inte väljer den modellen som oftast är till en bröstsele.
Ska sy en själv och har tittat runt i internetdjungeln och inget är väl fel eller rätt men vill höra era åsikter. Kanske med en bild.

Till mina värmlandsselar som Tärnsjö gjort är det två remmar, till lokselar är det två remmar till bakselen om man kollar gamla bilder också.

Vi användar altid baksele ( som #2 ) när vi körer. Om man bara användar svanssele ger det skadar från stöt i ryggan.
#2 liggar perfekt !
2 remmar är det gamla - se till att bakselen sittar rakt ( som #2 ) och inte hängar för långt nere ( byxor ).
Mvh. bj

#2 Vilket fabrikat är det på din sele
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
# 2 Tack för svar, jag beställde läder i går och gissade på att det var en sådan som jag skulle sy. 
Jag köpte en begagnad sele och den hade en en svanskappa. Jag ska också sy dragläder i samma färg, men kommer att använda de svarta så länge.
Till min bröstsele har jag en baksele som sitter ihop över ryggen och som sedan delar sig i två remmar.

#4 Det är en tärnsjösele, eller en som ser exakt likadan ut som en sådan. Mina är inköpta 1992 och 1996, och mycket använda i både par och enbetskörning, ser knappt använda ut.

Jadå, det är en Tärnsjö sele. Jag köpte den 2005 när Leil Gaist var två år :) Den är lika fin ännu. Jag köpte den istället för att göra den just för att jag en gång har jobbat på Tärnsjö Garveri AB.

#5 Det där är en gammal modell av tärnsjös loksele, jag hade en likadan förut, och lånade ut den. Fick dock aldrig tillbaka den. Däckeln är ganska låg, annars är det en bra sele av ypperlig läderkvalité.
# 8 Vad bra att du känner igen märket, jag har till denna ett par tärnsjötömmar sen tidigare, och selen ser riktigt fin ut på en fux. Jag är väldigt förtjust i ofärgat läder och sydde nästan allt i detta tidigare.
Synd att du aldrig fick igen den du lånade ut.
#9 Är det en Tärnsjö så bör det stå det på den. Den liknar en Oscar Wearn sele. Har du kollat runt på den så det inte står något inpräntat??
# 10 Vad duktiga ni är på olika modeller! 
Jag ska titta efter när jag går till stallet, var brukar det stå någonstans?

Den jag hade stod det inget alls på, den var från mitten av sjuttiotalet ca, enligt tärnsjö själva.
Min har en metallplatta där det står Tärnsjö och plats för att prägla dei eget tryck. Finns på över delen av lokan. Lena
Hittade inget namn på lokan eller någon annanstans, men det gör ingenting, den passar fint och jag är så glad att jag hittade den. Jag gogglade på lokselar+b-ponny och hamnade på en f.d. hemsida där den låg till salu. Jag chansade att höra av mig och de hade kvar den.

Jag tror metallplattan kom till 1990 eller 1991 på Tärnsjö Ånggarveri AB. Jag fick uppleva dess konkurs 1993 och ombildande av företaget som nu är. Det var då jag blev utan jobb som sadelmakare.
På 70-talet varde nog omärkta eller möjligen präglade med en logga, jag vet inte när den kom men det var nog vid 1980 någon gång.
Gratulerar till ett bra köp. Att den är gammal spelar ingen roll för en välskött Tärnsjö-sele!