Ur spår- Spikmatta!!!!
Undrar bara lite om årets julklapp-SPIKMATTAN…..är det någon här som använder sig av det?? Har hört ganska många positiva reaktioner på det, i så fall undrar jag om ni använder den lite "dyrare" Yantramattan eller "billigare" alternativ? Ä de billigare likvärdiga?? Ska bla vara bra mot dålig sömn…..jag sover så illa jämt.
Jag har en yantramatta! Kostade 199kr.
Jag har sömnproblem och är stressad mycket, jag kan säga att spikmattan är bland det bästa jag har! Man blir varm och tung i hela kroppen och jag somnar oftast inom en halvtimme (jag lägger den i sängen på kvällen när jag ska sova och har den där ca 10min).
Den är helt otrolig, det borde finnas minst 1 i varje hushåll!!!
#1 Tack…är den så billig? Trodde det var den som kostade ca 499….men jag kan ha blandat ihop dom. Precis så som du säger har jag hört att den hjälpt….låter bra.

Jag fick en i sommras. Har bara provat den några gånger men jag tycker att man blir trött och avslappnad. Jag har bara svårt att hitta tid till att ligga på den. Har försökt att ha den i sängen men jag har tempurmadrass så jag tycker inte det ger något då.
Köp en och testa. =)

#2 Det är nog chaktimattan som kostar det, den var nog den första…
#4 Ok…vet någon om det är skillnad på de billiga och dyra?? I så fall lägger jag ju hellre mera och får en vettig…
Jag har spikmattor pga att jag har ont i ryggen och det hjälper mig jätte mkt! Rekomenderar verkligen!:)
Jag har en shaktimatta den är helt underbar ligger på den varje kväll ,har också haft problem med sömnen men efter att jag började med mattan så sover jag bra, somnar ofta på mattan. Jag vet inte om det är någon skillnad på mattorna har bara testat shaktimattan. Hade ont i en axel låg på mattan och det var borta på 10 min. Så jag rekomenderar varmt en spikmatta.
Jag har en Spikmatta köpt på Clas Ohlson i höstas då kostaden den 499kr, men har nu varit på erbjudande nu 2st för 499kr.(då kan man ha en som kudde)
SpikMattor är lite olika, det skiljer sig i storlek på matta och på höjden av "piggar" och antal "piggar"i varjekrans.
SPiKMATTAN DEN ÄR SUPER!!
bästa efekten får man med spikmattan om man lägger den på en tunn madrass på golvet, men det funkar även i sängen men det är oftast är för mjukt där,(kan vara bra i början)
bra produkt för de som har svårt att sova,lindrar ryggbesvär m.m
jag fick ryggskott i början av dec. det gick över fortare med spikmattan!

Jag använder! Hur bra som helst. Jag var ofta stel på mornarna och hade ofta ont i axeln/ryggen eftersom jag sitter så mkt vid datorn. Men nu när jag använder spikmattan är det som borta! Har sällan problem med ryggen. Jag märker (som nu) när jag inte använt den lika ofta (försöker ligga på den varje kväll) då känner jag mig genast stelare. Jag lgger på min i sängen innan jag somnar (jag blir tvärtrött). Jag har dock en kompis som inte kan liogga för länge på kvällen för hon blir pigg! I början gjorde det ont men nu är det bara skönt. Ibland lägger den under rumpan - och det är riktigt jobbigt!
Min granne är en hälsorådgivare, hennes sambo kiropraktor och de rekommenderar de lite dyrare (jag köpte min för 600) eftersom de håller bättre. Det är främst piggarna som lossnar på själva mattan på de billigare!

Jag använder en yantramatta! Har legat på den lite varje dag sen jag fick den i julklapp ;). Tycker den funkar jättebra!
Jag tycker den funkar "sådär", och eftersom jag är ruggigt misstänksam så undrar jag om det är placeboeffekt eller spikarna i ryggen som är själva grejen?
Jag menar - man är ju mentalt förberedd på att man minsann SKA slappna av när man lägger sig tillrätta på spikmattan. Vad händer om man är lika förberedd på att slappna av och lägger sig på en handduk, egentligen? Hm … 
Men okej, jag har en, jag ligger på den ibland, det är rätt skönt efteråt - ibland. Häromdagen fick jag dock betydligt mer ont efter att ha legat på den, så …
Du måste nog testa själv och se vad du tycker!
Och nej - HJ har INGEN spikmatta - bara så ni vet …. ;)

Det ska inte finnas något vetenskapligt bevis för att det gör varken av eller till. Men placeboeffekter är inte att förakta. Huvudsaken är ju att det får avsedd effekt. Däremot kan man fråga sig om placeboeffekter ska kosta så mycket…Då är det bättre med handduken.

Fast är det inte samma funktion som akupunktur? Man ökar ju blodgenomströmningen - och det känns vill jag lova. Det är bl.a det som händer vid stela muskler, att de är stela så det inte kommer genom nåt blod. Massage t.ex lättar ju upp det, mjukar upp musklerna så blodet lättare kan strömma igenom.
Och ja, jag är helfrälst! Ser inga som helst nackdelar - inte ens priset 
Nej, men funkar det så funkar det ju - oavsett VARFÖR det fungerar!
Men det kanske är så att det inte funkar lika bra för mig, just för att jag är misstänksam mot den! ;)
Tack för alla tips och kommentarer. Det blir en när jag kommer inåt staden nästa gång.

Igår såg jag att Jula säljer en spikmatta (42x72 cm) för 149 kr: kampanj t o m idag tror jag.

#14 Absolut, så kan det vara! Du får öppna dina sinnen och prova en gång till. Fast det ÄR ju bra att man är lite misstänksam oxå - inte går på allt 

Förlåt om jag skojar till det lite: 
Personligen är jag mycket misstänksam mot allt som har med New Age´s alla saker och uttryck, shakra, yantra osv. Det mesta är för att någon vill tjäna pengar.
Om det är placeboeffekt så borde det funka lika bra med en sån där dörrmatta med hårda plastnoppor. Ökar säkert blodgenomströmning också. Men jag skulle nog vara lite försiktig med att visa att jag har dörrmattan i sängen. Kan uppfattas som lite crazy kanske…
Det bästa jag har hört man kan använda en spikmatta till är: om du har en fin möbel som du inte vill att katt/hund ska ligga och håra ner, lägg den där - spikmattan fungerar garanterat! 

#18. Nej, nej! En av mina katter ÄLSKAR min spikmatta! - Att vässa sina klor på!

#18 visserligen borde ju en dörrmatta med piggar funka lika bra! ;)
Fast nu har ju priserna på spikmattor sjunkit en del.. :)

Jag snor mammas då och då, eftersom att jag har problem med ryggen :) har varit hos naprapat några gånger, och fick då "el-behandling" för att musklerna skulle slappna av. Man får EXAKT samma känsla när man ligger på en spikmatta! Så visst funkar det!
I går var jag och köpte en. Köpte en på Stadium, den var nedsatt dessutom från 499 till 299, vilken tur man kan ha. Det var med en liten kudde med spikar också. Låg en stund igår framför TVn och det var behagligt!!
Tack alla för tips och råd!