Hur tränar ni era unghästar?
Hejsan! Kan ngn berätta hur ni tränar era unghästar i åldern 1 år uppåt. Vad gör ni för att de ska vara stimulerade os.v?
/ Sabina

Ettåringar hos oss ska helst ha jämnåriga kamrater att busa med, sedan får de gå på promenader då och då. De jobbas periodvis, så de är grundhanterade och kan stå uppbundna, ledas överallt, stanna och starta på kommando. Stå still och vänta är en detalj de får lära sig först av allt.
Tvååringar börjar vi tömköra och sätter i vagn, jobbar litet med tömlongering och så mer av social träning, kolla på bilar öppna brevlådor och sånt. Allt sker fortfarande periodvis, för att under vintern 2/3 år bli mer reglebunden träning. Allt anpassas till varje individ. Viktigast är dock att de har lekkamrater.
Ungefär samma som # 1
En jämnårig kompis att busa med i hagen och några äldre som bestämmer över dem så de vet hur man ska uppföra sig i flock är också bra.
Mina 1,5 åringar har tränats på att ledas, vända vid grinden och stanna innan jag stänger igen. De har varit uppbundna på gången. Inför utställningen i somras så var det lite mer träning på skritt och trav vid hand. Samt en transportresa.
Nu har det blivit lite mer träning inför tömkörningen.
Idag fick de promenera med sele och träns på sig för första gången, en och en så de får träna på att vara utan sin kompis. Jag gick längs landsvägen, där de är vana att gå och de fick möta någon bil.

Mina unghingstar tränas för att fungera som brukshästar, att bli trygga för varierande situationer som en sådan kan möta. Konditionsträningen är varsam vid hand eller töm, de springer en hel del när de busar i flocken, varje dag.
föl till 1-åring: ledas i grimma (även följa med utan grimma) på olika sätt och ställen, stå uppbunden för skötsel och hovvård. Gå bredvid en äldre häst i körning. Allmän social träning för att bygga upp förtroende och bli van vid allt möjligt på gården. Tränsvänjning när 1 - årsåldern närmar sig.
1 -2 år: börjar tömköra och gå fram i olika terräng, släpa linor och svängel och en lätt vedbit i saxen. Träna att gå i skaklar och sättas för vagn och kälke utan att dra den själv. Tränas att gå på trafikerade vägar, gärna med en äldrre van häst i sällskap.
2 -3¨år: körs för lätt vagn, rockard eller kälke, även i trav kortare sträckor. Tömkörning för dressyr. Börjar få känna på att dra lite tyngre stockar. Får sadel på sig och sittas på när treårsåldern närmar sig.
Jag har en unghäst i varje ålderskategori och beskriver på ett ungefär hur jag tränar dem.
Alla åldrar har kompisar att busa med dygnet runt i lösdriften, plus en äldre ledarhingst som fostrar och leker med dem. Han lär dem normalt flockbeteende och det sociala hästlivet.
Min förhoppning och mål är att de ska kunna användas till vilken sorts sport eller arbete som helst som passar russ. Jag säljer dem som valacker när jag anser att de är mogna nog för att brukas till det köparen vill. Eventuellt som godkänd hingst om den antagits av avelsvärderingen.
Den enda som alltid är kvar i flocken är ledarhingsten, han används inte för avel, bara som läromästare, fostrare och brukshäst.
Tack för alla tipsen . ;)