Tränsvänja?
När brukar ni börja tränsvänja era föl/unghästar?
Va använder ni då för bett och vilken storlek?
Kul och höra hur ni alla gör när ni sätter träns på dom för första gången. :)
Har en 8 månaders hingstfölis som jag funderar på att ställa ut i februari i örebro tror jag det va. Ska det då visas i träns eller får man visa dom i grimma som 1 åringar?
(jag har INTE börjat tränsvänja ännu, bör nämnas.)
Kan ju höra på en gång vad ni tycker om att ställa ut 1 års hingstar. Bra eller dåligt? Varför, varför inte?
"Har en 8 månaders hingstfölis som jag funderar på att ställa ut i februari i örebro tror jag det va. Ska det då visas i träns eller får man visa dom i grimma som 1 åringar? (jag har INTE börjat tränsvänja ännu, bör nämnas.)
Kan ju höra på en gång vad ni tycker om att ställa ut 1 års hingstar. Bra eller dåligt? Varför, varför inte?"
Jag vill också veta! /A

Det brukar stå om de vill att de visas i träns. Våra ettåriga hingstar som vi visat har vi haft grimma på. Vi ser det som bra träning att ställa ut.
Såg nu att det i propositionen skrivit att hinstarna, då även 1 åringarna ska visas i träns. Så nu blev den här tränsvänjningsfrågan ännu mer betydelsefull!

Normalt brukar jag börja vid ca 1-1/2 års ålder och då med ett gummibett litet och helt. Har ej visat någon hingst vid 1 år, så har ingen erfarenhet där, men 1 åriga ston visar vi i grimma.. Lycka till!

Jag började vänja Björksta Isilmë (född 28 aug 08) med träns under sensommaren, så han var ganska exakt 1 år då. JAg använder ett latexbett i början, det är mjukt, lätt och följsamt. Bär det funkar bra går jag över till ett vanligt rakt stångbett. Använder alltid raka bett i början.
Känner du att din hingst är mogen att visas och förberedd för det skall du absolut göra det. Desto fler utställningstillfällen desto bättre ur ett träningsperspektiv.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#5 vart kan man få tag på ett latexbett och vilken storlek har i genomsnitt en 1 åring på bett?

#6 Jag köpte vårat på travshoppen på Färjestad. Storlek som jag använder tror jag är 10,5 men är inte helt säker.
Jerker Klang,
Jag va inne på deras hemsida och kikade är det den där "Nova tränsbett" du menar? :)

#8 Kan nog stämma, ser ut så på bilden iallafall. 
Jerker Klang,
Kanon då ska jag nog ta och beställa hem ett sådant! :)
10,5cm trodde du passar en 1åring? :)

#10 Skall inte vara några problem. Kontrollmätte mitt när jag var nere och fodrade och det är 10,5.
Jerker Klang,

#12 Så fort som möjligt så att varken du eller han behöver stressa. Lugnt, försiktigt och tålamod är nyckelord i all träning…..
Jerker Klang,
Då ska jag beställa bettet i veckan och börja efter nyår då! :)

Är han bara ordentligt ledtam i grimma bör det inte vara några problem. I början har jag alltid grimma under med ett grimskaft så att man inte riskerar att rycka i munnen.
Jerker Klang,
Ja då, han leds fram och tillbaka till hagen varje dag. Brukar va ute och promenera med honom ibland och han är utställd 2 ggr som föl! 
Då ska jag börja med grimma på också! :)
Tack för tipset!

Vi har beslutat att 1-åriga hingstar ej behöver visas i träns redan i februari. Men har ni en hingstig kille rekommenderar vi så klart att ni använder det som är lämpligt.
Mvh Ann-Marie, Öpaf
Okej, tack så mycket för infon! :)
Än så läng är han inte hingstig men bäst att börja tränsvänja, eftersom att jag inte har en aning om hur han kommer vara i slutet av februari!

Har svårt att tro att en 1-åring ska vara hingstig i februari, men man vet ju aldrig hur han beter sig när han kommer bort. 

Om det inte är tränstvång hade jag nog valt grimma och en kedja under hakan, jag tror det har bättre effekt och man behöver inte vara rädd för att ta för hårt i munnen om han blir uppspelt. Så gjorde jag med min ettåring.
På en så ung häst får man ta bedömningen för vad han är för dagen , mycket kan ändra sig när de växer, men visst är det roligt att höra vad domaren tycker och så är det ju en bra erfarenhet för hästen! Lycka till!
Mjo, det är i och försig sant, kanske ska köra på grimma med kedja bara då! :)

#21 Tänk på att han skall vara van vid kedja om du skall använda det. På samma sätt som med träns är det viktigt att vänja långsamt, kan bli så dumt annars.
Jerker Klang,
ja precis, "kedjvänja" i stället och vänta med tränsvänjningen tills sep. nästa år tänkte jag. Det är inte så bråttom med träns. Det va bara ifall att jag va tvungen att ha det på utställningen.
Ja långsamt och lite i tagit har jag lärt mig är bäst men jag har ju ca 2 månader på mig så det ska vi nog hinna med! :)

Vi tränsvänjer på hösten som 1 ½ åringar eller senare (då vi börjar tömköra). Försöker att alltid kolla om de har vargtänder och lägger in bett efter att dem är borttagna. Brukar då ha ca 8.5 eller 9.5 bett, tredelat eller rakt. Vanligt enligt vår tandläkare att man använder för stora bett. Max på de vuxna russingarna har vi 10.5.
//Cecilia
oj, ja då bör jag ju inte köpa ett 10,5 till en 1 åring i såfall!!!

#25 Det är ofta ganska svårt att få tag i bett som är mindre än 10,5. Det är därför jag använder raka bet då det är mindre känsligt om ett rakt bett är lite stort. Eventuellt kan man minska bettet med plattor.
#24 Vi har oxå 10,5 på våra russ, med undantag för Tejas Monljus 540 som har 11,5. Men det är inte lika kitsligt med storleken om du bara ska vänja dom vid bett och träns. När man väl börjar tömköra ser jag alltid till att ha ett bett som passar så exakt som möjligt, men använder då rakt eller tredelat "travbett" eller eggbett. Vill ha fasta ringar för att minska klämrisk. Använder aldrig tvådelat och aldrig bett med en massa "jox" på.
Jerker Klang,

Ett väl anpassat bett av metall är det snällaste att vänja in hästen med. Syntetiska bett och även bett av läder har en förmåga att suga fast mot lanerna/tandköttet när det blir blött av saliv och blir inte alls så skönt som man kanske tror.
Raka eller tredelade bett är vad jag tycker att hästarna brukar gilla bäst.
På mina tre 1-åriga russ har 9,5 varit alldeles för stora, 8 eller 8,5 passade bättre. Har aldrig behövt ha större än 10 på ett vuxet russ.

#27 Håller med dig när det gäller läder och gummiklädda bett att de suger fast, dock gör inte "latexbetten" det.(det är inte latex utan Polyureta) Polyuretan är en mjuk plast med en väldigt glansig yta som gör att det inte suger fast. Man skall dock vara observant om det blir bitmärken i bettet för då kan det lätt skava.
Jerker Klang,
Skulle någon vilja lägga ut en bild på de bett ni pratar om eller vart hittar jag dom bra länk!

Globus brukar ha bra bett i små storlekar ner till 8.5 tror jag i tredelat.
//Cecilia
Jag ska börja med mina 08:or nu på lovet. Börjar med att ha sele och träns på och ut och promenera lite. Jag har bett i lite olika storlekar, då vi har haft shettis. Men en av dem drar nog "full" storlek direkt.
# 30 tack då vet jag vad jag ska köpa till min min snart 1 åring hingst!
Idag satte jag träns på honom för första gången. Mest för att kunna se hur stort bett han behöver.
Han hade ett 8.5cm i dag med det va alldeles precis på pricken så jag ska beställa ett 9,5! :)
Inga problem för övrigt. Han öppnade snällt munnen och stod sedan och tuggade på det och såg nöjd och glad ut. Öronen framåt hela tiden och tugg, tugg, tugg! :)

Bett ska ju faktiskt inte sticka ut på sidorna som vissa lär en. 9,5 eller mindre är nog en passande storlek på de flesta russ.
Ok ska oxå köpa bett till min snar 1 åriga hingst! Ska prova med 9,5 . Ska nog oxå prova de dära bette nova! Dålig ppå de dära med bett till pollarna!

Helt bett i metall, vid ca 1 års ålder. Men jag brukar kladda med sirap de första gångerna.. tycker det har fungerat bra :)
Nu har jag endast låtit honom ha tränset på sig stående i gången några minuter om dagen, men tänkte nu börja leda. Dock med grimma på och grimskaftet i grimman. Hur länge/ofta brukar ni träna fölisarna och när brukar ni börja leda dom med tyglarna fast i bettet?:)
putt