Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 1002 ggr
Fiffilura
0

Ang. fördomar...

Måste bara berätta… För några år sen skrev jag här om en äldre man - en riktig hästkarl av den gamla sorten som tyckte mina russ såg veka ut och att de inte dög att köra i skogen.

Den mannen har sedan dess hjälpt mig otroligt mycket, både med sin kunskap och att jag får låna grejer av honom. En riktig mentor med andra ord! Fantistiskt duktig dessutom - full med kunskap efter att ha kört häst i hela sitt liv!

Idag var han hemma hos mig och vi körde med Arvak i skogen. Arvak drog hem några riktigt tunga stockar (tunga enligt mig). Mannen hjälpte, instruerade och pushade (jag är lite feg) mig.

Sen fick jag det finaste betyg jag någonsin fått: "Arvak har samma karaktär som en duktig nordsvensk".

Inte illa va?? (Gissa hur stolt jag blev). Så fördomar kan ju verkligen ändras!

ryttarn
0

Visst är det underbart när russen "ställer till det" i huvudet på hästfolk utan russerfarenhet.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

alpros
0

Underbart!

karisma
0

Glad

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

[Croneld]
0

Härligt!

Tusen
0
Tittut
0

Jättebra!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

MagganS-B
0

Jätteroligt att höra! Fortsatt lycka till!

[Grabbarna-A]
0

Häftigt Glad. Tur att man kan ändra på sig…

Russtoka
0

Fint! Jag visste det!

Jag har varit med och kört ett antal nordsvenskar i min ungdom och sett nordisar som varit sämre på att jobba än min egen russhingst Leil Gaist.

Han har en helt underbar teknik när han drar tungt, liksom sänker sig och suger fast fötterna i backen för att bli ännu starkare i draget.

Jag gratulerar till era framgångar. Vi fortsätter framåt.

Får vi fram fler bra redskap som passar russ så kan vi jobba lika bra och t.o.m. bättre på marker som inte bär en stor ardenner eller nordsvensk. Känsliga ytor där russens små hovar lämnar knappt märkbara spår.

Fiffilura
0

Tack alla ni! Ännu roligare är det ju för att jag har kört in honom själv!

#9 Tack! Du har varit lite av min förebild faktiskt. Kommer du ihåg när jag skrev om detta här? Då svarade du att du körde med skogen med dina russ!

Vad menar du med att han suger fast fötterna? Jag har märkt att när Arvak drar tungt i uppförslut så blir han inåttåad! Nån annan som märkt av det?

Russtoka
0

Det är en teknik jag sett att de tar till för att ta i och dra. Och de verkar gilla det.

Få av våra nordsvenskar gjorde det, de flesta försökte springa när det blev tungt. De bästa arbetshästarna gör så, sätter ner hovarna inåt och "limmar" fast dem i backen, sänker huvud och kropp (tyngdpunkten sänks) för att få extra tag och utnyttja sina krafter utan att överanstränga sig.

Fiffilura
0

Aha… då fick jag svar på det! Intressant!! Tack!