Behöver råd och tips
Jag har ett snart 4 årigt russ-sto som nu de senaste veckorna varit lite halvloj, magrat ur och är jättelös i magen. Ibland när man kommer ut är svansen brun/svart i stället för vit som den borde. Hon äter ca 3 kilo hö om dagen och har fri tillgång till halm. Hon äter även 1.5 kosa (vet ej hur stor den är, drygt 3-4dl tror jag) och lite olja. För en vecka sedan knorrade inte hennes mage, men det har nu kommit igång igen.
Nu skulle jag behöva råd och tips för vad detta kan vara och hur jag skall göra för att få bort det. Vi har ännu inte kontaktat veterinär, men om det inte går över, så måste vi nog ringa.
Tacksam för svar!
3 kg hö om dagen till en växande ungponny tycker jag låter alldeles för llite. Ge henne det dubbla,dvs 6 kg om dagen eller låt henne få fri tillgång på hö. Kraftfodret kan du skippa i så fall om höet är bra.
Med så lite mat är det inte konstigt att hon magrat av och blir håglös. Hon får ju ingen enegi över till att orka något.
Att hon är lös i magen kan vara för att hon äter frusna löv eller snö. Får hon hö i hagen lär det lösa också gå över.
Okey. Tack för svar, har aldrig tänkt på att man kanske skall öka höet. Ska tänka på det nu och öka höet till henne.

Du kan även ta och läsa artikeln utfodringens grunder på ponnytrav. Där får du lite information om det mesta vad gäller utfodring.
Precis som tusen skriver skulle jag deffinitivt rekomendera att du ökade på högivan, men se till att hästen oxå får tillräckligt med protein. Om höt är annalyserat kan du göra en ordentlig foderstat med hjälp av det program för ändamålet som finns på SLUs hemsida.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#3 Väldigt läsvärt, tack så mycket för längen. Jag tänkte öka mängden hö lite i taget och jag vet att bonden vi köper av har gjort analys, men hittar inte uppgifterna på det. Men det är "kraftfullt" hö, eller vad man kan säga…
#4 Jag tror att du inte alls behöver öka fodergivan succesivt då det är samma hö som hästen fått tidigare. Även om höet är "kraftigt" så kommer hon med all säkerhet behöva det för att kunna bygga upp sin kropp. Tänk på att hon fortfarande växer och behöver all energi och protein hon kan få. Lycka till med henne.
#5 Okey. Då ökar jag mängden direkt. Tack så mycket, jag hoppas att hon piggar på sig snabbt :)

Utöver vad som redan sagts…
Hur är det med avmaskning? Maskangrepp kan också ge diarré…
#7 Vi avmaskade henne för ungefär 3-4 veckor sedan.

Om höet inte är av en särskild dålig kvalité tycker jag att 3 kg hö/dag borde vara fullt tillräckligt. Hur länge har hon haft diarré? Om det inte var något tillfälligt, ring veterinären, som du skriver längst upp. Diarrén verkar våldsam och när dem magrar av på det viset är det nog bäst att kolla med proffessionen. Kanske ta ett träckprov också, så man kan utesluta parasiter.

Underhållsfodring av grovfoder 1,25kg/100 kg häst
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
#9 vi ringde veterinären i morse och hon sade att ettera har hon mask eller så har hon fått en reaktion på maskmedlet och det är därför hon fått diarré. Vi har nu gjort ett "kolla masken" och så får vi se om hon har mask eller inte. Sedan får vi utgå ifrån det.
Just nu har vi höjt höet till 5 kilo om dagen, men har inte märkt någon direkt skillnad. Veterinären sade att det var viktigt att hon drack mycket för att inte bli uttorkad, men det gör hon. ungefär 2-3 hinkar på en kväll.

#11 Lycka till! Hon blir säkert pigg igen.

Inte ens mina shetlandsponnier får så lite som 3kg/dag!!
Mitt 4 åriga russ får ca 7kg/dag och hon är väldigt fin i hullet och hon gör för tillfället ingenting mer än se söt ut.. 
alltså ingen motion mer än leken i hagen.
Jag hoppas att hon blir pigg snart igen!!
#11 Svårt att se skillnad på så kort tid. Fortsätt du att ge henne 5 kg hö (minst) å ska du se att hon går upp i hullet. Lycka till!

min 1,5 åring får 2kg frukost, 2 kg lunch och 5kg kväll i hösilage. utöver detta så får han 2dl havrekross och 2dl kraft morgon & kväll. på morgonen får han även 1dl betfor.
Ni har vi fått resultatet från "kolla masken" och hon har ingen mask, så nu är det borträknat. Diarrén har blivigt lite bättre men fortfarande inte ok.
Hon har tidigare inte ätit upp allt hö på kvällen, utan lämnat ungefär 1 till 1.5 kilo varje dag. I morse när jag kom ut hade hon för första gången käkat upp allting. Så det verkar gå framåt :) Tack för alla råd :)