Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavel
Läst 1799 ggr
Gurkane
0

Vanlig stam?

Har precis köpt en liten hingst unge. Jag vet absolut inget om russ stammar eller om avel i största allmänhet.

Min lilla är E: Vidar 521 U: Kola 3979 ue: Dardel 441.

Är detta en "vanlig" stamkombination?  Att Kola inte har så många föl vet jag. Men hur är det med Dardel och Vidar? Är hästarna kända för några prestationer?

Nu undrar Ni säker om jag är helt blåögdOskyldig? Men har köpt hästen pga hans söthetFlört.

Nej nej,så var det ju inte. Det var mamma Kolas uppvisade goda lynne och arbetsförmåga som fällde avgörandet.

Teja-Bea
0

Detta klassas nog till den lite mer ovanligare stammen. Dock absolut inget negativt i det!

Vad gäller prestationerna så har jag inte så stor koll, dels då pga att stammen är gaska ovanlig! Flört

Vidar är ju flerfaldigt guldbelönad.

Vidar är eu. ELIT-premierade Adina 2456 vars mor Dina 938 också tilldelats ELIT 

Vidar är ue. Karens G 400. En hingst med mycket fin förärvning och som lämnat många fina avkommor. Dagmar 2031 var av hög klass och ELIT-premierades trots bara ett fåtal avkommor. Bakom Vidars mor hittar du ponnytravare av SM-klass både i Ponte 230, hans far Rollo 143 och Dröm 131

Mamma Kola fick Diplom, flerfaldigt guldbelönad och även AB-premierad. Effekt 347 har fått 44p och Duchess 1788 ELIT.  (inavelskoofficiene´tenpå Effekt är ganska hög…)

Kopsy 3058 fick Diplom. ee. Granit 368 som var en duktig travare och förärvare. ELIT-premierad även han. Herculina 2857 ELIT-premierad

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Gurkane
0

Ååå så roligt att läsa. Det bådar alltså gott för framtiden för den lilla mannen. Tack Snälla Du!

Får väl se om vi lyckats matcha fram honom att prestera något, någonstans.

Han leker väldigt bra med stallets nordsvenskar han går tillsammans med. Sen sover han gott om natten tills någon av mattarna kommer för utsläpp.

Teja-Bea
0

Glömde säga Grattis till köpet! =)

Du kan ju själv kika på Blå Basen

Länk till Vidar's stamtavla

Länk till Kola's stamtavla

Där kan du klicka runt och titta lite själv! =)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Hagelberg
0

Dina 938 har Super Elit

Reko
0

Dardel har tävlat körning och hoppning.

[Josefine-Appollo]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är min pojke e: Vidar:) Qveiars Huogin

Gurkane
0

Tack snälla Alla Ni! Det är jättekul att få veta lite bakgrund till Ågårds Pågen som den lilla heter.

Han har ju ett fint påbrå läser jag, med hästar som både är vackra som russ och dessutom kan användas. Precis så som det ska vara.

Qveiars Huogin verkar också vara en vältaglad gosse.  Pågen ser ut av vare av samma kaliber.

Ska bli spännande att följa den lilla på hans väg att bli stor.

Tittut
0

Du hittar en del att läsa om Vidar och hans släkt på min hemsida, www.liselottesruss.se, länk http://www.liselottesruss.se/Vidar.htm

Vidde är född hos min morbror Olle, men han var tänkt att vara min från början, och blev kvar här under sina första år.

Lycka till med Viddesonen!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Gurkane
0

Tack snälla Liselotte!

På något sätt känns det väldigt bra att få lite historik/bakgrund till den lilla hästen där ute i hagen.

Får jag bara fart på skrivaren kommer jag skriva ut det Ni alla skrivit, så jag kan komma ihåg ocksåGlad

Ja det måste ju gå bra med honom, även om han nu är mitt första russ.  Jag  har ju en russvan kusk/ryttare till honom sen.Flört