Gummimatta?
Menar du att man låter hästar stå på enbart gummimatta i sina boxar. Hemskt! Så ska de ju inte ens stå i en transport.
Min Bella stod på en gummimatta förra stället. Men med spån ovanpå förståss. De tyckte det var enklare att göra boxen ren. Dessutom bättre för benen. Ingen aning om prisklass, men de var otroligt nöjda med det iaf . :)
#1 Man har den UNDER stöet.

Jag har det i 2 av mina 3 boxar, och tycker det är fantastiskt! Använder torv och i boxen utan gummi packas torven och bildar klumpar där hästen har legat vilket det inte gör i boxarna med gummi. Sen känns det som att gummit inte gör att pisset sprider sej lika mycket utan stannar på en mindre yta (svårt när man bara har en häst att gemföra med)
Tycker bara att det är positivt med gummit, känns mjukare och skönare och vet inte om det är så men det känns som att det är bättre med gummi nu på vintern då mina går broddade hela tiden, känns som att det sliter mindre på benen osv men det kanske bara är en "människo-känsla"
Mina fanns i stallet när jag flyttade dit så har inte en aning om vart dom är köpta men kan tänka mej att det är ganska dyrt.
Mina är "plattor" som du pusslar ihop i boxen dom är kankse 40X40 cm.Finns kankse olika varianter utav det med. Sen är dom räfflade som mattan i en transport.
Gummimatta är lätt att göra ren, och varför inte? Finns s.k. båspallmatta att köpa hos Lantmännen, Alfa Laval m.fl. Naturligtvis skall det vara strö ovanpå, men det är bra för dom som har betonggolv i stallet, det sliter inte så mycket på lederna som hårt golv…..varför tror ni att en del stall har sand- eller grusgolv i boxarna?

Var på ett stall i Kiruna för några år sedan där stod alla hästar på en tjock gummimatta utan strö Den var jätte mjuk och hästarna var rena och fina Har ingen egen erfarenhet av detta Men dom var jätte nöjda
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Jag vet en del som har gummimatta i boxen med ett tunnt lager strö ovanpå, för att minska på strökostnaden.
Har själv ingen erfarenhet av gummimatta.