hur har ni det med leran?
Någon annan än jag som tycker att hela sverige förvandlas till en lerhög…. d e december och så varmt. men tydligen ska det var så här nu.
mina hästar har det hyfsat ok. mest runt ingången som e nedtrampad. då har vi ändå lagt paddex på vägen och lite innanför grinden. d e jag väldigt tacksam för.
inge kul o ha vilda hungrig hästar över sig om man fastnar i leran…
Tjo hälsn från Vera
här är det jätte lerit.
<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3
här har snön kommit tillbaka - finally! men tidigare har det varit extremt lerigt och äckligt. selar tvättade hit och dit, massa hö som gått till spillo m.m. tycker rent av att det är piss. men nu när snön är här, är min vardag räddad! :))) .. så länge som den nu ligger kvar.
~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

Lerigt även hos oss……
Jättelerigt här också, men vi är vana…..Här på Kalkstenshawaii är det inte snö alla vintrar!

Lerigt i Eskilstuna oxå. Hade ett par dagar med frost förra veckan, helt underbart. Vi har lagt flis vid grinden och runt höhäcken men de trampar ju ner det oxå så småningom. Nu längtar jag till vintern MED kyla och snö!!!
Här är det väldigt lerigt vid grindöppningar och foderhäckar. Hade också ett par dagar fruset förra veckan underbart. Enda fördelen med kylan…..

Efter att ha haft kallt några dagar är det åter hysteriskt lerigt i framförallt stohagen. Värst är det givetvis runt foderhäckarna och vid ingången till ligghallen. Samtliga hästar i den hagen är leriga upp till knäna……… Vad väderprognoserna säger blir det inte bättre förrän framåt nästa vecka, men det var ju samma skit förra året så det är väll bara till att asfaltare vinterhagarna,
Att dom skall komma fram till något intiligent i Köpenhamn är ju inte troligt så detta är väll något vi får räkna med framöver. Skall man få vinter får man väll flytta norr om polcirkeln…….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Då vi har mycket matjord så vore det ju konstigt om vi inte hade lerhagar nu som det har regnat och ja det är likadant varje vinter men inte vänjer jag mig för det jag svär och har mig varenda gång jag är ute i hagarna och går , hingstarna har det bättre just nu och jag hoppas de sköter sig så de kan gå kvar som de gör nu för då hoppas jag verkligen inte att de får lika lerigt.

Milt ocg regnigt även här, men jag har nog tur för det är bara precis vid öppningarna som det är lite lerigt och där behöver man ju inte gå och stå så ofta. I övrigt är hagarna helt okej och det tror jag hästarna med tycker 

Vi har ca. 20 cm snö, så hagarna är rena nu. Hösten har varit riktigt bra med inte alltför mycket regn, så det värsta kladdet har uteblivit. Förra hösten fick vi så oerhört mycket regn att hästarna fick vara inne på nätterna, hagen var som en myr….

Lerigt hos oss också, men som hos alla andra värst vid ingångarna. Guld har det bäst som går ensam, då blir det inte lika mycket upptrampat, men även både tjejerna och grabbarna har skapliga hagar för övrigt. Det går ju heller inte att flytta upp hästarna i skogen förrän det fryser, för då hinner de trampa sönder dem också. Där får de gå när det fryser på, vanligtvis från nyår och 2-3 månader framåt. Fixade Gulds skogshage i helgen, eftersom den stod tom hela förra vintern.
Vinterhagen är faksiskt fin men vi har sandat den mycket i höstas så det är bra dränering i den, men de andra två hagarna ser för bedrövliga ut vid insläppet. Hoppas det fryser snart.

läskigt när det fryser sen… då är det lätt att dem vrickar sig.
idag har det regnat plus natten så det är inte roligt. jag tror aldrig man vänjer sig…

Det är just därför vi spar skogshagarna orörda, så att de har bra mark att gå på när det fryser.
Här är det hyffsat, har lite sand i backen och de får gå ute på en av sommarängarna under dagarna, där det inte blir så upptrampat.
I natt/vinterhagen blir det lite lerigt vid vattenkaret.
En fördel är att kusarna aldrig är leriga.
# 7 Och du tror att det blir nån ändring under din livstid……Jag tror att vädret alltid har varit föränderligt, från fimbulvintrar och istid till värme nästan som i Medelhavet! Så mycket kan vi nog inte ändra på det!

#16 Tyvärr visar i stort sätt all tilgänglig väderstatestik att det blir varmare hela tiden, dessutom accelererande. Visst är det sedan svängningar om man bara tittar från ett år till ett annat, men ser man över längre tid och och mer utifrån medeltemperatur så är det tyvärr inget snack om det. Men visst finns det folk med skygglappar och tussar utan snöre som varken vill se eller höra vad som försigår……
Jerker Klang,

Hemma i Rättvik är det bara massor av lera, i hagen närmast vägen vågar vi inte ens ha någon häst för att vi är rädda att bli anmälda el liknande.. ändå så är det lika geggigt i alla hagar även på travet… vore skönt om det kunde bli riktig vinter där hemma nu!
Tror jag får ta med lite snö hem till jul härifrån gällivare

Vi har också gegga i hagarna. Som de flesta verkar uppleva det så har också vi det värst vid foderhäckar och precis utanför lösdrifterna.
Vi har bäddat igen med spån så det är inte så farligt just nu, men det måste ju underhållas för att hålla sig skapligt.
Som tur är så har vi stora vinterhagar och i alla 3 hagarna så har hästarna torrare ängs-/skogspartier att spendera dagarna på. Tack vare värmen så växer det ju fortfarande i hagarna och russingarna går gladeligen och knaprar i backen hela dagarna! =)
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
# 17 Jag har dock inga skygglappar på, kan dock min historia ganska väl…..
Vi har stora hagar med få hästar i, i den ena går Ull och Grus, de går där det är torrt större delen av dagen men när de vill in så lommer de till grinden där de givetvis trampat upp, i en annan hage går Njord, han går oftast där det är torrt men vill inte gå alltför långt från Wilda som går i hagen bredvid så vid hans grind är det oxå lerigt….Wilda och föl har en hage där det är torrt och fint överallt utom framtill runt grinden och hon envisas med att bara knalla just där, verkar ha tråkigt…..
Har också lerigt, precis som dom flesta andra här i södern. Men det är inte det värsta jag varit med om. Förra året var långt mycket värre. Beror troligen på att både sommaren och hösten var relativt torr här. Vi har ju moränlera, det är inte den värsta sorten. Blir blött och kletigt på ytan men inte så dom sjunker ner till knäna.

Här är det också lerigt och just nu känns det som om det har varit lerigt och blött sen i juli.
Börjar verkligen tröttna.
Varje gång jag är ut i hagen (biten närmast stallet) svär jag på att till sommaren skall här grävas ur och dräneras… kosta vad det kosta vill.
Längre upp i hagen där hästarna håller till större delen av dagen, är det mycket bättre och det är väl för väl det i alla fall.

Här är det lerigt bara där vi inte lagt grus. Mycket hö går tillspillo. Fuktigt och massa kondens i uteboxarna. Blöta selar som måste smörjas. Usch för milda vintrar!
Lite snö som täcker leran. i Malung

Väderprognosen lovar minusgrader till helgen och många minus nästa helg, kanske slut på leran för i år snart *hoppas, hoppas*
Jerker Klang,

I Dalarna är det super lerigt, är så trött på lera!

#20 håller med dig där
nog har det varit temperaturförändringar förut också

#20, #28 Det är säkert pga av normala avvikelser som alla världens länder har samlats till ett "krismöte" i köppenhamn (obs ironi för de som lyckas missa det)
Jerker Klang,
# 29 Har du där borta i Värmland inte märkt att det mesta nu för tiden är ganska upphaussat? Det är bra att alla länder tar sitt ansvar och drar ner på sina utsläpp av en massa skit, men för den skull behöver man inte överdriva, och Sverige är inte värst! Den här vinterns lera är förresten inte den värsta som inträffat under mina år som russuppfödare.
Jag har en son, född 1971, som inte såg snö förrän han var 3-4 år! Så det här är inget nytt alls!

#30 Om det vore så enkelt att Sverige bara påverkades av de svenska utsläppen, tänk vad enkelt det vore då. Kanske vore på sin plats att du skaffade lite kunskap innan du utalade dig Maggan. Att kalla den globala uppvärmningen upphausad visar verkligen på kunskapsbrist. Men denna diskusion skall vi inte ta i denna tråd, eller ens i detta forum för det är en alldeles för lång och omfattande diskusion.
Men för de intreserade:
Jerker Klang,
# 31 Bara ett litet inlägg till….Du vet ingenting om mina kunskaper! Läs vad jag skrev!

Väderleksdiskussionen får ta slut här och skriv helst bara inlägg om leriga hagar i den här tråden, för att hålla oss till ämnet.
Tack på förhand!

Ni som har massor med lera i hagarna. Hur gör ni för att underlätta för hästarna och för att inte 50% av fodergivan ska gå till spillo?
Några tips?
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
# 37 Våra står ju inne på nätterna.. Så vi har gett dom betydligt mer hö om kvällarna, så de får i sig vad de behöver.. Fastän rätt mycket går till spillo i leran..
Till våra unghingstar fodrar vi höet i ett stort plastkar (vattenbalja) Så där blir inte så mycket spill…
Något år har vi även hängt upp höpåsar på vårt lilla vindskydd.. Då blir det inte heller att de trampar upp så mycket..

#37 Jag har byggt foderhäckar som fungerar väldigt bra. Det blir iof väldigt lerigt runt häckarna så man får flytta runt dom lite, men det blir nästan inget spill.
Du kan se hur jag bygt dom i mitt FB album
http://www.facebook.com/album.php?aid=2034732&id=1536151165&l=dcff5c4853
Jerker Klang,
# 37 Våra tävlingshästar har en stor foderlåda i hagen som vi flyttar när det blivit för lerigt runt den, och det fungerar jättebra, nästan inget spill alls !
Vid lösdriften där Primusa o Dallas går finns en jättestor höhäck , där blir inte mycket spill heller !
Använder runda murbrukstunnor att ha höt i. (sådana 90 liters man har vatten i annars)

skicka gärna fler bilder på hästar utan lera =) så mysigt med vinterbilder. d piggar upp i leran.
ja ska ordna grushage så snart jag kan. d får kosta i så fall men det e inte bvärt det här längre…

underbar bild!
Har under flera års tid lagt in lite grus då och då i hagen så vi har ingen lera i hagen längre. Har tom en gjuten platta under foderhäcken så inte höt ska bli nedtrampat. Lite småklaffsigt blir det tyvärr av torven som dom drar med sig ut från vindskyddet, men det kan man överleva
.

Nu har det äntligen frusit och snöat lite så det leriga är för tillfället stelnat.
Nu kan de gå i hela stora hagen och ströva och busa i skogen.

Jag har faktiskt inte haft det särskilt lerigt i år. Konstigt för jag har nästan bara mjuka marker. Det jag har gjort är att dränera bort vatten från in till liggande platser så som gårdsplan och paddock. Sen har jag rensat diken och vid grind och vindskydd har vi skrapat bort jord, lagt fiberduk och grus. Äntligen har det gett resultat. Min syster skrek rakt ut när hon var här -Man kan ju gå in i din hage med vanliga skor utan problem. (Hon har problem med leran).