Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 1314 ggr
tricolor
0

vad är reglerna?

måste hästen ha tillgång till ligghall om den är ute på nätterna och inne på box på dagarna?

Tusen
0

Nej! Huvudsaken är att hästen får tillgång att kunna ligga ner på tort underlag någon gång per dygn.

tricolor
0

jag har alltid trott att den skulle ha möjlighet till ligghall när den är ute på natten. så då är det ok att ha den ute hela natten i en hage utan skydd?

Tusen
0

Nej. Det är inte när på dygnet som hästen är ute som gäller krav på ligghall utan att de som är ute dygnet runt ska ha en torr plats i lä som de kan söka skydd under och ha möjlighet att ligga ner på. (torr plats)

Det kan ju faktiskt vara kallare på natten än på dagen ibland och mörkret bryr sig inte hästarna om. Flört

bubbe
0

Det är antalet timmar/dygn som avgör om du behöver ligghall eller inte. Läs på nedanstående länk så hittar du rätt lagtext. http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/utevistelseochbetesgang.4.1cb85c4511eca55276c80002316.html

MagganS-B
0

Om hästen är utomhus mer än 16 timmar per dygn så måste du ha ligghall!

Tusen
0

#5 ..och vem klockar? Flört (Skojar lite bara)

Vad som grämer mig mer än max antalet timmar som en häst får vara ute utan skydd är…. Varför finns ingen maxtid som en häst får stå stallad under ett dygn. Ev. kan väl undantag göras om hästen inte är frisk och absolut inte får röra sig. Men annars? Är inte det konstigt?Obestämd

MagganS-B
0

# 6 Håller fullkomligt med dig…..finns hästar som bara är ute kanske 2 timmar per dag, eller, oh hemska tanke, inte alls! Jag vet också vem som klockar!Tyst Det är samma som tror att russen fryser om dom inte har täcken på sig, minst tre stycken! Flört

Tusen
0

#7 Stackare. Här har vi det jättebra för här vet dom att russ inte fryser. Har en veterinär som närmsta granne och för övrigt en hel hög med travhästar och deras ägare som övriga grannar.Glad

MagganS-B
0

# 8 Nej, här har det aldrig varit några problem, men jag vet dom som haft, inte på Gotland, men i övriga Sverige…..

christ
0

Här går t.o.m. varmblodet ute dygnet runt…