Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 1531 ggr
karisma
0

Nya regler om djursjukvård

2009-12-10

Nya regler om vem som får arbeta med sjukvård på djur

Djurägare kan behöva kontrollera behörigheten på dem som behandlar deras djur efter årsskiftet. Då träder riksdagens nya lag om behörigheter för djurhälsopersonal i kraft. Nu har Jordbruksverket beslutat vilka kompetenser som krävs för att få godkännande inom olika yrkesgrupper. Det är sedan länge klart att en ny lag börjar gälla 1 januari 2010, som bestämmer vem som får arbeta med hälsovård på djur. Riksdagen har velat att det ska vara klarare regler kring vilka kunskaper djurhälsopersonal ska ha och vem som ska ha ansvaret vid behandlingar. Fram till i dag har till exempel inte djursjukvårdare eller de som arbetar med tänder på häst behövt visa upp någon särskild utbildning.

- Det här blir en trygghet för djurägarna, så att de vet att den som utför sjukvård på djur har rätt kompetens. För människor tycker vi det är självklart att personalen har legitimation och en gedigen utbildning som kontrolleras av staten, men den rättigheten har inte gällt djur på alla hälsovårdsområden, säger Lotta Ternström-Hofverberg, på enheten för veterinära frågor.

Flera olika vägar för att få behörighet

Veterinärer och djursjukskötare får legitimation efter att ha gått en universitetsutbildning som är inriktad på respektive yrke. Hovslagare kan få godkännande på tre olika vägar, beroende på hur mycket utbildning eller praktik som de har.

Yrken för vård av människor godkänns också för djur

Sjuksköterskor, sjukgymnaster och tandläkare som är legitimerade inom den vanliga sjukvården kan få godkännande för att arbeta med sitt yrke även på djur efter att ha gått en tilläggsutbildning på universitetsnivå om djur.

Gott om tid att skaffa rätt kompetens

För de yrken som kommer att kunna få behörighet har man tid på sig att skaffa rätt kompetens. Fram till och med 2014 går det att få sin behörighet baserad på lång yrkeserfarenhet och att man visa upp att man har rätt kompetens.  Under tiden får man fortsätta att arbeta som vanligt.

Varje enskild behandlare får ansvaret för vården

Fram till i dag har ansvaret för att utföra behandlingar legat på djurägaren eller en veterinär även då behandlingen har utförts av någon annan. Nu får de behörighetsreglerade yrkeskategorierna eget ansvar för de behandlingar som man utför.

Att arbeta utan behörighet

Den som arbetar inom djurens hälso- och sjukvård men som inte tillhör de yrken som kan få behörighet, får fortsätta med detta så länge de följer de nya reglerna om behandlingsförbud. De innebär bland annat att de inte får utföra operativa ingrepp eller behandla djur som fått lugnande.

Här kan du läsa regeringens information om den nya lagen om behörigheter för djurhälsopersonal.länk till annan webbplats
Här finns Jordbruksverkets nya föreskrifter 2009:83, 2009:84 och 2009:85 om de nya behörigheterna för djurhälsopersonal.

Tagit info från Jordbruksverkets hemsida

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

[Croneld]
0

Bra att veta!

Tusen
0

Ja må vara korkad eller blåögd men vem behandlar en häst utan att ha kompetens? För inte menas det väl att man inte får verka sin häst eller slå på en sko?Oskyldig

ryttarn
0

Finns tyvärr en hel uppsjö med kvacksalvare i hästbranchen. En del förvånansvärt mycket anlitade av folk som borde förstå bättre……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Sa-An
0

och inom djursjukvårdaryrket är idag 8 av 10 outbildade… speciellt illa är det inom hästdelen. Det är bra med de nya reglerna!

PernillaJ
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För att inte tala om alla "hästtandläkare", se bifogad artikel.

karisma
0

Och alla "hovslagare" som jobbar och förstör hästar outbildade Så fram med leg

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

MagganS-B
0

Skönt att man har en hovis som är utbildad på K1!

ryttarn
0

#7 Ja, så svårt som det är att få tag i hovslagare skall man vara tacksam att ha en utbildad hovslagare som dessutom är duktig. Min hovis bor 25 mil bort, men det är värt att ta hit henne, eller ibland själv åka ner med hästarna (utbildad i Skara)

Skulle aldrig falla mig in att använda outbildade personer att ta hand om mina ögonstenar. Problemet med hovslagare är dock akut i landet. Enligt Svenska Hovslagarföreningen saknas det minst 400 utbildade hovslagare i landet. Att dessutom en hel del av de som finns försvinner efterssom dom inte har handlaget gör ju inte saken bättre…..

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
0

#6.7.8  Men så ni menar att jag får inte längre sko min häst själv om jag inte är utbildad. Det är väl ingen behandling? I vilket fall ingen sjukvård.

Sa-An
0

#9: Du får verka och sko dina egna men inte ta betalt för att göra det. Inte heller säkert att försäkringar osv. gäller.

RC71
0

#6 Ja, det är ett stort problem, iaf i våran del av Sverige. Personligen välkomnar jag en hårdare kontroll.

Tusen
0

#10 Klart att inte försäkringar gäller då jag inte har en sådan för hovslageri. Det är väl inte många hovslagare idag som har en sådan försäkring heller. Men om jag skulle be grannen slå på en sko kallas alltså det för sjukvård och får inte utföras? OBS! Jag har ingen grane som slår på mina hästars skor. Det är en hypotetisk fråga bara.Flört Jag skor inte heller själv. Fast jag undrar om det verkligen är det som menas. Riktigt så tolkar i alla fall inte jag de nya reglerna.

Vad menas med djurens hälso- och sjukvård?

Djurens hälso- och sjukvård är ett samlat begrepp för åtgärder som görs för att medicinskt förebygga, påvisa, lindra eller bota sjukdom, skada eller jämförbart tillstånd hos djur. Till begreppet räknas även att utföra operativa ingrepp på djur eller att ge injektioner till djur i andra syften. Det kan till exempel röra sig om märkning, kastrering eller avlivning av djur.

ryttarn
0

#12 Nu är det ju så att en hovslagare gör betydligt mer än att sko.Utan att vara 100% säker så skulle jag tippa på att man kan anse att skoning är hälsovård med viss ingrepps risk. Verkning är inte alldeles riskfritt, en sömstickning kan oxå ge följdskador som tex hovböld och annat elände. Är hovslagaren medlem i SHF så har han/hon autmatiskt en försäkring. I SHF är de alra flesta hovslagare med godkänd utbildning med.

Hela lagförslaget finns att läsa i detalj här

Jerker Klang,

www.isil.se