Mätintyg
Jag läste i ridsport om att det var något nytt om mätintygen. Om jag fattade det rätt skulle det inte vara gångbart med samma mätintyg inom ridning/körning som trav. Är det rätt uppfattat? Varför i så fall?

Därför att Ridsportförbundet (som respons till de senaste årens debatt, kontrollmätningar och ifrågasättanden av mätintyg förmodar jag) ensidigt brutit sig ur den Gemensamma Mätkommitténs (GMK) mångåriga samarbete. Länk till info.
En återgång till den gamla onda tiden alltså, när varken ponnytravet eller ridsporten eller aveln accepterade varandras mätningar 
Men om jag har ett gällande mätintyg så gäller det även nästa år? Vad skiljer ett rid/kör- och ett travmätintyg från varann?

#2 Det borde nog någon mätman eller annan som är mer insatt i ridsporten än jag svara på. Men jag har väldigt svårt att tänka mig annat än att mätintyg utfärdade t o m 2009 kommer att gälla så som det står på intyget (alltså antingen tidsbegränsade årsintyg eller slutintyg).

Vi som mätmän vet inte mycket mer än vad som står i media om förändringarna, men det är ännu inte klart om det kommer att krävas olika mätintyg eller inte. Hittills är det SvRF som drivit förändringarna, men det beror väl på om de kan komma överens inom GMK eller inte, säkerligen beroende på hur förutsättningarna och kostnaderna blir. Den information som SvRF skickat ut till oss mätmän är att ett nytt mätreglemente med smärre förändringar gäller från 2010-01-01, men det är inte publicerat ännu. Från 2010-04-01 gäller att mätning ska ske på speciella kliniker/mätstationer, samt att bokning och rapportering av mätningar kommer att ske genom tävlingsdatabasen.
Personligen tycker jag det vore olyckligt om förbunden inte ska kunna komma överens om samma mätintyg. Speciellt inte som de just "släppt in" ponnytravkuskarna i körningen.
Jag kan inte se någon anledning till varför inte ett mätintyg utfärdat t o m 2009 skulle vara giltig inom alla discipliner. Likaså hoppas jag, om de går skilda vägar, att t ex ett intyg utfärdat av SvRF på klinik ska kunna accepteras av trav och avel, även om det inte går tvärtom.
Det finns inget som skiljer mätintygen åt i dagsläget, det är samma blankett som har alla tre förbundens logotype på sig.
Vi lär nog få anledning att diskutera frågan mer framöver…