Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: betäckningar-fölningar
Läst 3608 ggr
skott
0

Hur tänker ni göra?

Ska ni fortsätta betäcka era ston fast de är svårare att sälja häst eller fortsätter ni betäcka lika många som innan? Alla Russ som är till salu har rasat i pris vilket är hemskt att se.

ryttarn
0

Jag kommer fortsätta att betäcka i samma utsträkning som förut. Jag tror att dippen just nu är tillfällig och går över.

Efterssom min huvudlinje är att grundutbilda mina hästar innan dom säljs är ju inte dagens konjuktur avgörande för de föl jag får nästa år efterssom dom inte skall säljas förrän 2-4 år senare…..

Som jag ser marknaden just nu är det framförallt unghästar(1-2 åringar) och hästar som är väldigt snabba (dvs kräver mycket av en blivande kusk) som är svårast att sälja.

Russ som är välinkörda och kvalade på travet men endast sparsamt eller inte alls startade är mindre svåra att sälja, även om det aldrig är lätt att sälja häst under hösten.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

skott
0

Jovisst går de att sälja hästar  men för vilka priser… 15000kr för en inkörd kvalat russ är ju en stor förlust att sälja i mina ögon borde de vara världa 25 000kr

Det är ju många kanske som anser att de inte har råd att föda upp när de inte får betalt för hästarna eller inte har någon plats för dem.

OM jag inte flyttat hit där jag bor nu hade jag hade jag haft de betydligt mer begränsat med plats.

palomia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi kommer nog bara betäcka 5-6 ston nästa år också och blir det ingen ändring måste vi avstå från att betäcka nästkommande år om vi inte har någon "direktbokning" vill säga. Skulle vi behålla alla föl tills dom blir 2-4 år skulle vi ha mellan 20-30 hästar och det funkar inte på hobbynivå och förmodligen skulle man gå i personlig konkurs till slut…Guld i munCool

Trist med den här utvecklingen men man får hoppas att det "bara" är ett nytt generationsskifte.

[cancan]
0

Vi kommer troligtvis inte att betäcka några ston till nästa år.. Vi har sagt att detta blir Fjonkans sista föl, sen får hon gå i pension. Hon är ju 21år och väntar nu sitt 15:onde föl med Darius Roll..

Och våra andra ston ska startas på travet tills nästa år..

ryttarn
0

#2 Vem har sagt att man ska sälja ett inkört och kvalat russ för 15.00? Inte skulle jag göra det iallafall…..

Största problemet är att vi som uppfödare, rent gennerellt, är alldeles för dåliga på att marknadsföra russet. Når travet sviktar får vi helt plötsligt panik och tror inte det går att sälja.

Precis som i vilken annan branch som helst måste vi marknadsföra "varan", russen säljer sig inte själva…….

Jerker Klang,

www.isil.se

[Croneld]
0

Jag har nog i dagsläget planerat att betäcka två stycken i alla fall till sommaren.

skott
0

#5 Jag säljer heller inte dem för 15 000kr men jag ser många som gör de.

MagganS-B
0

Vi kommer att betäcka precis som vanligt, men är tveksam om vi kommer att ha egen hingst mer än i nästa år…..inte p.g.a. att det är svårt att sälja, utan för att det är dags att låta nån annan ta över Stuteri Ess! Någon som känner sig manad?????

skott
0

#8 Du ska väl inte lägga av?

Russtoka
0

#5 Tycker du har helt rätt. Marknadsföring måste bli bättre. Så många andra raser har fått mycket stora uppsving tack vare det och andra satsningar - exempel: islänningarna.

Russet ligger så bra till i miljö- och lokaltänket för oss som gillar brukskörning. En av flera grenar att spinna vidare på.

Jag vill fortsätta köpa ett hingstföl varje år för att i alla fall någon uppfödare får avsättning för aveln.

Att sälja en brukbar häst sedan är inget större problem - Qvanting som jag sålde för ett år sen kunde jag ha sålt fem gånger om!

karisma
0

Visst måste vi marknasföra oss bättre

Jag betäcker nog som vanligt 2-3 ston fast det finns för många på stuteriet

Men jag tror att vi förstör för oss själva som uppfödare med dessa annonser tex Panik måste bli av med fölet innan hösten, Bytes mot föslag Säljes & utlånas brottom Lägg bud inte under och så kommer ett mycket lågt pris Bortsänkes

Visst finns det tillfällen då man kan hammna i situationer så att måste snabbt bli av med sin hästar, men det kan ju inte gälla alla annonser som jag sett under sista året Då russet behandlas som en slit och släng vara

Jag vet inget annat område där man sänker bort sin yrkeskunskap och försäljnings vara Det spelar ju ingen roll vad man säljer så måste man ju veta att det kan ta tid att få det sålt

Var stolta att ni föder upp russ

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Tittut
0

Många kloka inlägg!

Tyvärr hör jag till dem som har svårt att ta betalt, men försöker attt bättra mig, även om jag tycker det är svårt. Fråga mig inte varför, för jag har inget vettigt svar!

Jag har två dräktiga ston i år, och har väl tänkt att betäcka tre eller fyra ston till nästa år, vi får se. Å andra sidan har jag aldrig haft speciellt lätt att sälja unghästar, så jag känner inte att det är någon större skillnad på så sätt,. Jag brukar sälja dem först när de är lite äldre, och jag hoppas och tror att det kommer att gå förr eller senare bara man har tålamod.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Hovgarden
0

Jag betäcker inga Russ ston nästa år.

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Hagelberg
0

Jag kommer av natrurliga skäl endast betäcka ett (gjorde det i år oxå). Två av mina tre avelston toga jag ur avel i år.

Vad jag kan tycka är förvånande/anmärkningsvärt är att allla vill låna häst. Inte nog med det, de vill ha full utrustning med och ger intryck av att de för hästägaren en stor tjänst. Det är en uppfattning jag fått av att läsa alla annonser men behöver för det inte vara rätt Flört

ryttarn
0

#14 Så har det alltid varit. Ofta leder lånet till ett senare köp. Kan ju tillägga att vi i har lånat alla våra hästar utom en innan vi sedan köpt dom. De som vi lånat och sedan inte köpt har vi oftast hjälpt till att sälja. Så det behöver inte vara en dålig idé att låna ut ett russ men givetvis gäller det att som vanligt vara noga med refferenser på den som vill låna.

Jerker Klang,

www.isil.se

savrarpstuteri
0

Låna/låna ut har blivit populärt.
Utlånarna är ofta uppfödare som vill ha meriter på sina blivande avelsdjur som sen skall sättas i deras avelsarbete.

Lånarna är de som inte vill/kan/har råd att köpa egen häst eller de som vill tävla mycket och ta fram andras hästar.

Låna för ev.senare köp är mkt bra för köparen men inte alltid en hit för ägaren som kan få tillbaka hästen i sämre skick, eller ha tur att sälja den.

Jag håller med #14 att det ökat med låneefterfrågan och då helst med utr. Vi har/håller på att sälja av tävlingshästarna och de som frågat efter att låna är inte bliv spekulanter utan såna som inte vill binda sej och stå med ägandeskap och vad det nu innebär.

Sen är det en annan märklig sak som slår mej när man läser den här tråden. Det "efterlyses" att man skall ta bättre betalt som uppfödare…..men jag har mött uppfödare som vill pruta duktigt!

Korven har alltid två ändar och huvudsaken är väl den att var och en gör det den känner är bäst för sej och sin/sina russ?

#10 o 11 marknadföringen av gotlandsrusset som allroundponny var stor och enormt bra på Rila Mässan -09.
Det är min fulla övertygelse att man behöver visa upp vad våra älskade russ kan. Det var många som blev positivt inställda till dem och deras uppvisningar på Rila Glad!

Se mer information om det på www.rilahast.se eller i bildspelet på svenska russavelsföreningens hemsida.

GranoStall
0

Då Cissi tävlar sitt sista år nästa säsong har tanken tidigare varit att betäcka Candlelight nästa år. Men då vi båda pluggar eller ska börja plugga ska vi dra ner på hästantalet och då det är lite stiltje på marknaden för unghästar får vi se hur vi gör. Har ju några månader på oss att bestämma oss.

Vi har lånat ut hästar vid olika tillfällen. Många gånger för att få dem ridna ordentligt då vi inte själva kan rida dem och inte hade ryttare som kunde göra det heller. Vi skulle nog även kunna tänka oss att låna ut ston i framtiden som vi vill ha meriterade inför kommande avel.

Tycker också det är tråkigt när folk rear bort sina hästar. Vi sätter ett pris på våra hästar som vi inte prutar på. Priserna på russ ligger ju redan nu mycket lägre än vad priserna på andra ponnyraser gör. Om man kan höja intresset för russen inom ridtävlingsgrenaran kommer förhoppningsvis priserna höjas även inom våran ras.

savrarpstuteri
0

Glömde svara på inläggets grundfråga Skäms.

Om inte Sävrarp´s Engla blir såld kommer vi att betäcka henne med vår nygodkände Sävrarp´s Zatsiki.
Blir hon såld följer det med en betäckningsrätt hos honom.

MagganS-B
0

# 9 Jag jobbar bara t.o.m. januari, sen är jag "friherrinna". Det känns som om det skulle vara skönt att ta det lite lugnt……kommer naturligtvis att ha kvar märrarna, men ingen hingst! I dag har jag fem russ hemma, har bara fyra boxar…..ingen som vill köpa en fin liten hingstunge????? ;)

ryttarn
0

#16 Rila var ett fantastiskt "reklamfönster" men tyvärr räcker det ju inte med det. Vad jag menar är att vi som uppfödare måste bli mycket mer marknadsorienterade. Helt enkelt göra reklam i alla sammanhang vi kan komma på.

Den bästa marknadspelaren jag har just nu är Tejas Monljus 540 som fått ridfolket i Sunne att bli helt "sålda" på russ. Genom att han och Anna regelbundet rider på lektion på ridskolan samt tävlar i både hoppning och dresyr ser folk att russet är allsidigt och en rackarns bra ridponny.

Stora arrangemang behövs för att få upp det globala focuset på russen, men det är dom "små" vardagliga reklamkampanjerna som gör att den lokala marknaden vaknar.

Jerker Klang,

www.isil.se

savrarpstuteri
0

# 19 Men du…..det låter som om du har en angenäm framtid att vänta….Cool! Får du tid att ut och resa så är du välkommen till Sävrarp!

# 20 Jag vet. Jag har en liten rid/körskola och har haft mycket lätt att sälja russ lämpliga som familjeponnys, både mina egna och åt många andra. Framför allt finns det ständigt köpare till lektionsponnyerna så det med vardaglig reklam köper jag rakt av Glad!

Minns även när vi -90 började vara hingsthållare då vi köpt Intrig.
Första året fick han 7 ston.
Andra året då han började vara ute och visa upp sej i ridsportsgrenar osv fick han 14 ston.
Tredje året när han verkligen började visa upp sej ute på tränings/tävlingsbanorna samt fick delta i den första Nordiska Häst utställningen på ELMIA (som var på våren) och där fick showa inför fullsatta läktare fick han 28 ston.

Så visst har reklam/marknadsföring betydelse Glad!

annelie-huskvarna
0

Jag har bara ett sto, Manina så hon kommer att betäckas med Giro även nästa år. Glad Hon blir ju 17 år till våren så vill passa på att få så många föl som möjligt efter denna underbara märr. Min tanke med aveln är att behålla avkommorna så att de kan ubildas av mig som vuxen och därefter ev säljas som välutblidade barn/familjeponnyer.

alpros
0

Jag har bara haft ett sto att ta föl på. Om 1½ år blir det två ston. Jag har fått hingstföl 2006 och 2008 och har då inte betäckt om stoet just av det skälet som alla talar om här. Jag vågar inte, för det känns osäkert om man hittar en köpare som vill ge rätt förutsättningar till hingsten. Risken är att man över huvudtaget inte hittar en köpare. Hade förutsättningarna varit annorlunda hade jag betäckt stoet även åren emellan. Så, rent krasst, kan man säga att situationen på marknaden har inneburit att jag betäckt hälften av gångerna som jag hade möjlighet till.

Men jag funderar på en sak. Vad säger ni andra om försäljning ner till Tyskland? Det är inte värt att skicka en unghäst; men om man gick ihop, eller om någon är intresserad av att köpa upp unghästar och i sin tur sälja dem? Där ser marknaden bättre ut, det är EUROland och de svenska öhästarna skulle bli enormt attraktiva. med russavelsföreningens hjälp skulle vi kunna "fostra" tyskarna hur man hanterar, sköter sitt russ. Och man skulle, på det viset, kunna få upp värdet på russet även på hemmamarknaden. Det kan inte bara vara jag som har tänkt tanken; speciellt efter Eqitanamässan för några år sedan, där några russ deltog.

Russtoka
0

#23 Hade jag bara haft mer mark så är jag med.

Att köpa hingstföl för att senare sälja dem när de är körda är min tanke med min lilla verksamhet. Är det en bra unghingst visar jag honom för ev. godkännande, annars kastrerar jag och säljer som valack.

Vi har brist på bete redan nu och konkurrensen om det som finns häromkring är stenhård. Vi vill köpa större gård, men får inte.

Att marknadsföra russet i Tyskland tror jag är mycket bra. Det finns nog stor markand bland kuskar och ryttare där. Framförallt körningen och vagnar är de ju bra på.

entill
0

Vi gör väl kanske inte så mycket för russaveln, då vi bara betäcker om vi vet att vi har avsättning för avkommorna eller behöver dem själva. Det fanns en tid då vi betäckte 4 - 5 ston om året, men efter att ha fyllt hagarna med valacker som vi inte hade tid att arbeta med som man önskar och som inte gick att sälja till anständiga priser, tvingades vi (ta skeden i vacker hand) och dra ner på aveln.

Ang. att sälja russ till Tyskland, tror jag säkert att det skulle vara en tänkbar marknad, men om man gör en satsning, som den vi gjorde på Equitana, måste man ha en uppföljning sedan. Det blev det tyvärr ingen den gången. Det var en jättesatsning, som kostade oss "blod, svett och tårar" och framför allt en väldig massa pengar. Efteråt gick luften ur oss, och det fanns ingen som kunde blåsa in ny luft. Det blev en dyrköpt erfarenhet, men jag tror inte vi skulle tveka att göra om det, men med bättre uppbackning.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

ryttarn
0

#25 Precis det du beskriver är det vanligaste felet med marknadsföringssatsningar. Det finns mycket stora företag som jag jobbat på som gjort precis samma misstag.

Ska man göra en storsatsning på russen ur ett marknadsperspektiv måste det finnas en marknadsföringsplan. Dvs, vad gör vi först, vad gör vi sedan hur mäter vi framgång osv. Många säger att huvudanledningen till att ABBA blev så stora var att dom hadde en färdig plan. När dom väl vann i brighton 1974 var det bara att "trycka på en knapp" allt var planlagt, ESC var bara starten sedan började arbetet.

På samma sätt måste vi göra med russen. Om vi skall satsa på en storsatsning av typen Equitana måste planen om vad som skall hända sedan vara klar, hur följer man upp, vilka uppfödare bearbetar tyskland efter satsningen, vem tar hand om all kontaktinformation osv.

En satsning av den magnituden som Equitana var kräver att minst dubbelt så många jobbar med efterarbetet som dom som är på skälva tilldragelsen. Kan man inte sätta upp ett sådant team är det bara bortkastade pengar.

Jerker Klang,

www.isil.se

alpros
0

Jag har förstått vilket arbete enskilda personer la ner på deltagandet av mässan. All ära och heder till er. Och jag förstår resonemanget med uppföljningen. Men om man hittade en uppstallningsmöjlighet i Tyskland, kunde man inte "bara" annonsera i Tyskland att det finns hästar till försäljning och när alla är sålda kör man ner med en buss för avhämtning av köparna? Betalt och klart vid leverans, så att alla köparna dyker upp. Men ju mer man tänker på projektet i detalj, ju mer svårigheter ser man. Känner ni till om det är mycket pappersexercis och dyligt för att ta ner hästar till annat EU-land? Vad jag vill åt är att man kunde börja sälja russen neråt och så kommer efterfrågan på fler russ, när folk ser dem där nere? Eller tror ni inte det funkar på det viset?

entill
0

Nä, det är klart att man måste ha en plan om man skall satsa på lansering internationellt. Nu var situationen lite speciell när det gällde Equitana 2005. Sverige var parnerland till den mässan. De företag och organisationer som deltog sponsrades till stor del av svenska staten. Annars hade nog inte så många haft möjlighet att vara med. Trots det blev det väldigt dyrt för oss som åkte. Det är nog bara att inse att om man skall lyckas med ett sånt här projekt, krävs det betydligt mer både ekonomiska och personella resurser än vad en lite avelsförening som vår, kan lyckas få fram.

Syftet med deltagandet var att förutom att visa upp russen, även att knyta kontakter. Jodå, visst fick vi en del kontakter, som hade kunnat utnyttjas, men som sagt luften gick ur…

Ett annat sätt att visa upp russen utomlands är att tävla internationellt, med goda resultat. Men vem har råd med det? När vår Jonatan var med på WM i Österrike och Tyskland, blev han mycket uppmärksammad, inte minst när han blev världsmästare i precision, Han sågs som något mycket exotiskt.

www.vikingponnycenter.se

alpros
0

# Tror jag det; att Jonatan sågs som något exotiskt.

Jag vågar knappt ta upp det, för jag vill minnas att det var lite gruff någonstans med svenska russavelsföreningen, då det begav sig. Det är inte meningen att dega i det. Men om man ser framåt och vad jag vill säga är; självklart ska svenska russavelsföreningen sponsra sådan verksamhet! Det är ju våran intresseföreningen och att bredda våran marknad ligger i medlemmarnas intresse.

entill
0

#29 Jo det är sant att det blev en del turbulens, men det är historia nu. Vad jag menar är att Russavelsföreningen nog inte har de ekonomiska resurser som skulle behövas. Det räcker inte med den goda viljan. Det krävs att föreningen kan knyta personer till sig, som har förmåga att förutom att ragga sponsorer, även har organisationsförmåga och kan bygga nätverk. Jag är absolut inte pessimistisk, men man måste ju vara realist och jag vet att det behövs MÅNGA entusiaster… Hoppas vi hittar dem!

www.vikingponnycenter.se

ebba93
0

vi betäcker 2 ston nästa år!

ryttarn
0

#29 mfl Jag tror iallafall att vi som enskilda russuppfödare först måste visa att vi kan arbeta proaktivt och strukturerat med marknadsföring av våra egna uppfödningar. Först när detta fungerar kan vi börja jobba internationellt i gemensamma nätverk. Jag vill påstå att 80% av alla russupfödare är urusla på att marknadsföra sig, tyvärr får de 20% som verkligen marknadsför sin verksamhet ofta skit för att dom/vi är framfusiga och kaxiga. Jantelagen är väldigt stark innom våra led tyvärr.

Själv försöker jag marknadsföra mig mot Norge, vilket är ganska naturligt när man bor i värmland. Men jag tror inte att det är gjort i en handvändning utan kräver tålamod, planering och en lagom portion dårskap. Skulle tro att samma gäller för er längre söderut om ni vill marknadsföra er mot kontinenten.

Jerker Klang,

www.isil.se

savrarpstuteri
0

# 32 Vi har inte marknadsfört oss mot något annat land utan bara i Sverige.
Lite intressant att våra välutbildade, tävlingsmeriterade russ ston inte var intressanta för den svenska marknaden utan att en gick till Finland och en till Danmark utan marknadsföring där.

Det är möjligt att man skall "tänka om" och marknadsföra sej mot dessa nordiska länder?

VeronicaP
0

#33 Ja jag tror du har nästan lite rätt där :-)

Jag betäcker väl inte russ allt för ofta har iof bara haft ett sto innan och hon har fått 2 avkommor men nu tävlar hon på travet för tillfället , nu har vi ju ett sto till och som är dräktigt i år , vet inte om jag betäcker något sto nästa år.

I år fick vi inga föl alls här hemma inte i någon ras ;-) det var medvetet valt just pga marknaden ser ut som den gör , man måste ju få sålt också tyvärr…

ryttarn
0

#33 Tror du har en poäng där vad gäller utlandet. På sistone har det varit betydligt bättre efterfrågan på russ i danmark och finland. Kan nu samarbetet mellan SPTF och de nordiska motsvarigheterna utvecklas mer tillsammans, som det ser ut att göra nu, kanske vi innom russaveln skall se till att hänga på detta.

I sommar kommer det första nordiska mästerskapet i ponnytrav att gå av stapeln med deltagare från sverige, Norge och Finland. Vet inte exakt hur detta kommer läggas upp men kanske skall vi som rasförening se till att finna på plats med information om den svenska russaveln?

Jerker Klang,

www.isil.se

MagganS-B
0

# 33 Jag lovar att våra russannonser är välbesökta även av hästfolk från de övriga nordiska länderna…..I Finland har det ju länge, längre än i Danmark, funnits russavel och russavelsförening. Eva Wrede, och sedermera Marketta Salmenpoija (ex. Nyqvist) var dom första som för 40-45 år sen bedrev russavel i Finland. Norge är väl i så fall de senaste inom russägande och russavel…..men intresserade är dom!

[Josefine-Appollo]
0

Jag kommer troligen att betäcka ett sto till sommaren, Bläcku e:Timon med Maxxum e:Polar

Odeas
0

Inte ofta jag är inne här, men kan inte låta bli att kommentera era synpunkter om svårsålda russ. Jag känner inte igen mig i era tankar. Under de tio år jag höll på med avel sålde jag alla avkommor som föl eller unghästar. Flertalet såldes utan annons. Jag har exporterat flera russ (och shetland) till både Norge och Finland (+Danmark och Holland). Får fortfarande förfrågan om jag vet BRA ponnyer till salu. Hade glatt kunnat sälja både två och tre föl i år. Förmedlade senast nu i höst ett russ till Finland. Tyvärr är det så att det sålts många russ från Sverige som varit varken kör eller ridbara och haft exem. Trist, det känns som om det som inte går att sälja här "skeppas" över till andra sidan gränsen.
Jag har byggt upp ett förtroende med mina kontakter, de vet att min varudeklaration stämmer. Har ju även förmedlat ett gäng shetland. När min dotter tävlade shettis samarbetade hon med en uppfödare. Vi körde in hästarna, tävlade dom, hjälpte sen till att sälja och fick provision. En fin överenskommelse där alla inblandade alltid var nöjda.
Under mina år som russuppfödare har jag tyvärr inte fått något gehör när jag lyft mina tankar om vad Finland och Norge efterfrågar, vilka hästar dom vill ha, och hur jag hade kunnat hjälpa till.
Marknadsföring och prissättning i all ära. Ha en enkel hemsida där du presenterar dina ponnyer och begär sedan det pris som DU vill ha för din ponny. Du varken kan eller ska påverka vad andra tar betalt, hästar är individer, säljare och köpare också….. Var däremot noga med att berätta vilka egenskaper just din ponny har, motsvarar dom köparens tankar om vilken sorts ponny den vill ha?
Detta är inte skrivet för att glänsa, jag har verkligen inte behövt vara aktiv i mitt säljande. Vill bara säga att det finns en marknad för välhanterade, väluppfostrade, rätt varudeklarerade russ!
/ Yvonne Sjöberg

juliapettersson
0

Verkar vara mkt enklare att sälja ett ridet russ. När jag annonserade ut mitt sto med fång och eksem trodde jag det skulle vara ganska omöjligt att sälja. Men folk ringde som galningar, och tyckte hon var intressant eftersom hon var både riden och körd.

MagganS-B
0

# 38 Du ligger nog lite efter…..Vad jag vet så är det bra och duktiga russ som säljs till både Norge och Finland. Jag har själv sålt några, och dom tillhör i alla fall inte dom som jag inte skulle kunnat sålt här! Tvärtom! Vad betalningen anbelangar så gillar jag inte heller folk som "ger bort" sina russ för noll och ingenting! Varför avlar man då? Tror nog att dom flesta här på forumet har både hemsidor och annonserar!

linnri
0

annonserade ut ett russto för ca 1 månad sedan. Var riktigt många som var intresserade, både av ridning och avel. Tror att det beror mycket på vart man annonserar, hur man skriver i annonsen m.m.
Själv skulle jag aldrig ringa/skriva på en annons som känns "panik", som om man blir påtryckt hästen innan man ens lyft luren.
OBS, menar inte på att de som säljer russ är dåliga på att annonsera, men det är inte så ofta det är fakta om individen. Känns ibland som om dom är skrivna i all hast.

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

Gnistra
0

Vill bara på minna om att det även har sålts russ till Kina och till Frankrike, i dessa fall var 2st välridna och tävlade  upp i La banhopp/dressyr och sedan ett dräktigt sto..Har tyvärr ej hört hur det går för dessa russ på ett tag… men vet att de var riktigt omtyckta den första tiden i det nya landet.

Själv filurar jag på att betäcka 1 sto, nästa sässong. Svårt att avara flera med tanke på körningen… och har ej bestämt vilket sto… och hingst valet  tar vi efter hingst-premieringen i vinter/vår vid Sjornhem 2010.

Bilden: Blåklintens Blomma, Är exporterad till Frankrike - fuxen till vänster med kort bläs ( övriga är Birk 447 och (Welshen Rambo) ).

juliapettersson
0

#41, håller med om att det är viktigt hur man skriver en annons! Får nästan lust att hjälpa vissa med annonsskrivningen när jag ser hur dålig annonsen är utformad Tungan ute

MagganS-B
0

# 43 Håller med Julia, ibland skulle man vilja redigera mer än man gör……Det är viktigt att man skriver ut fakta: födelseår, mankhöjd, far, mor m.m. och att man sen vid beskrivningen av hästen inte skriver för mycket. Närmare beskrivning fås ju när man tar kontakt……allt onödigt blarrande läser man inte ordentligt i alla fall!

ryttarn
0

#44 Håller inte riktigt med dig där. Men jag kanske är en läsnörd. Jag vill ha en ordentlig beskrivning av föräldrar och individ. Att det bara står typ namn, mankhöjd och rekord, mor o far gör mig väldigt irriterad…….

Givetvis skall man inte ta med hela världens alla historier, men en fyllig beskrivning vill jag allt ha för att jag överhuvud taget skall intresera mig, därför skriver jag annonserna på samma sätt vilket hittils funkat bra.

Jerker Klang,

www.isil.se

juliapettersson
0

Håller med Maggan… korta beskrivningar på föräldrar, ev. poäng och rekord inom parantes. Ingen novell om hästen. Är man intresserad får man veta mer när man ringer.

palomia
0

Jag skriver det jag själv skulle titta på när jag ev. vill köpa häst dvs ålder, stam ev. rek på föräldrar och tidigare avkommor. Resten får man reda på om man är seriöst intresserad och personligen hör av sig. Något som jag vet efterlyses är priset. Många vill veta innan om det ens är någon ide' att tänka tanken… Jag skriver aldrig att min häst är världens snällaste för dom garantierna kan jag aldrig lämna, det beror jättemycket på var dom hamnar om allt går vägen. Hon/han kan vara världens snällaste hemma men visa något helt annat hos sin nya ägare och dennes behandling. Tyvär säljer man inga garantier utan ett djur.