Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 6230 ggr
[Croneld]
0

Bort med taggtråden!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter årskiftet 2009 blir det förbjudet att använda taggråd som stängsel till hästar. Så nu är det hög tid att byta ut taggtråden om du inte har gjort det tidigare.

På jordbruksverkets hemsida kan du läsa:
"Det har sedan 2007 varit förbjudet att sätta upp nytt taggtrådstängsel till hästar, men nu skärps alltså kraven ytterligare. Efter 31 december 2009 får inga varianter av taggtrådstängsel användas till häst."

Håll dig uppdaterad på jordbruksverkets hemsida, där du bland annat hittar viktig information om varför det finns bestämmelser om djurskydd i Sverige och vad som händer om reglerna inte följes.

Källa: www.jordbruksverket.se
Foto: www.fotoakuten.se

Russtoka
0

Det är bra. Ser fram emot att det blir förbjudet även till kor, då kanske man kan låna fler beteshagar av kobönderna.

Har inte använt taggtråd sedan 1976 då jag "tvingade" pappa byta ut taggtråden i kohagen så våran nordsvensk skulle kunna gå där. Hon sträckte nämligen ut den med halsen/bringan så att hon sen helt sonika klev ut över den!

Elstängsel ska de' va' om man inte har naturliga stängsel i form av vatten eller stenmurar.

Lina-P
0

Jag trodde de va förbjudet sedan länge?

alpros
0

Ja, det trodde jag också. Har hört för säkert 10 år sedan att det är förbjudet med taggtråd kring hästhagar.

Ungefär vid samma tid hörde jag att det blev förbjudet att lägga ström i taggtråd i kohagar. Stämmer inte det heller? Någon som vet?

agnes_S
0

Jag tror att det som har varit förbjudet är att ha bara taggtråd? Och att det nu ska bli förbjudet att ha det överhuvudtaget, alltså typ med el på insidan? Eller minns jag fel?

RC71
0

#4 Det har varit förbud sedan -07 på att sätta upp ny taggtråd. Nu gäller förbudet användning överhuvudtaget.

PernillaJ
0

#3 Att spänningssätta taggtråd är förbjudet.