Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavelshingstar
Läst 5758 ggr
Prenses
0

Favorithingst ?

Måste fråga vad ni har för favorithingstar inom aveln.
Mina är Drömprisen (dock är han ju steril nu. :/) Tejas monljus och Trojka Viking. :)

Tycker alla hingstar har pesterat bra och de har ett så vackert utseende.

Vilka är era favoriter och varför?

/ Sabina

wilson
0

Ernst Rasken 511 för att han va min första hingst i stallet med fantastisk mentalitet både på tävling och hemma!Glömmer aldrig känslan av att köra honom i lopp!

Och såklart egenkär som man är Trofe 498. Snygg, snabb och super att träna i vilken disciplin som helst!

Dessa två ligger närmast hjärtat men har fler som faller i smaken om man nu skulle börja med avel ;)

[Tjiwi]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Åh, det finns så många trevliga hingstar tycker jag!

Självklart så är mina egna givetvis favoriter men om jag ska nämna några andra jag gillar så får det bli,

John Russ-russig hingst som jag tyvärr inte fick ett föl efter,

Emanuel-snygging som är en fin brukshäst med!

Engelbrekt-snabb och snygg!

Gulldis-ny snygg russig!

En annan som inte finns Grane, min gamla sköthäst!

Detta är bara några….det finns fler!

[cancan]
0

Finns många favoriter. Dock har Drömprinsen ligger mig varmast om hjärtat även fast han är valack nu.

Några andra favoriter är Darius Roll, Engelbrekt, Trojka Viking

bubbe
0

De hingstar man har själv ligger förstås en varmt om hjärtat, annars skulle man väl inte ha dem. Jag ska dock inte nämna någon speciell favorithingst, men jag faller gärna för hingstar med ett gott psyke, och som fungerar både till vardags och på bortaplan, både med ston och människor och diverse tillbehör. Det finns många bra exempel på såna hingstar, både levande och döda.

skott
0

Min absoluta favorit hingst är såklart Skotte i mina ögon har han de mesta både snygg och snabb och ett mycket klokt lynne.

Sen är jag otroligt lyckligt lottad som har tillgång till en massa superfina hingstar Bla Ernst Rasken som är U REGATTA  E HERO i mina ögon bland den bästa stammen.

Junisorken som lämnar kloka snabbissar

och sist men minst Jabb KL med dessa 45p Skrattande

Om jag ska nämna någon utanför mitt/våra stall så säger jag Ernst Ronaldo och Stig helmer Hade jag absolut velat ha en fölunge efter.

Jag är mest ute Efter snygga snabba hingstar det är väl de jag mest tittar efter.

Nitro
0

Såklart Skärmnäs Pigall, inte ett dugg partisk! Haha.

Annars tycker jag väldigt mycket om Micklas.

Tusen
0

Så roligt att ni är flera som gillar både Drömprinsen och Trojka Viking då vi dels äger Tejas Monita e. Drömprinsen och även Monitas dotter, Montró, som är efter Trojka Viking.

Själv går Trojka hemma hos oss just nu då vi har haft honom på station.

Sen finns det flera andra hingstar som vi tycker är fina. Men pga våra stons stammar är urvalet ganska begränsat till framtida föl med många fina hingstar då vi inte vill ha så mycket inavel. Vi tror vi kan få fram fina russ utan att behöva ta till inavel (=prestationsavel)Glad

ebba93
0

junisorken micklas tyson gumino är mina favoriter:)

nemesis
0

Darius Roll utan tvekan….

sen Tyson II och Manicken och Gumino. men det finns ju många fina…..

Lothar
0

NJORD 612 som enligt mig är den snyggaste hingsten just nu med framtiden för sig, han har ett riktigt bra psyke snygg sida och alltid vänlig. Dessutom kommer han garanterat inom några år ha prestationer i de flesta grenar, det är för mig vara viktigt om jag vill betäcka att hingsten inte bara är snygg att se på utan att det är en allround hingst som provat på det mesta som ett russ kan prova påGlad

lothar

johannaolofsson
0

Mina favorit avelshingstar är Tyson II och Darius RollGlad

Båda dessa Vagabond hingstar är oerhört fina, snabba och kloka att de dessutom lämnar trevliga, fina,  talangfulla avkommor gör inte saken sämre!

Det finns massor av fina och trevliga hingstar men dessa två är de jag har mest erfarenhet i form av avkommor som vi är mer än nöjda medGlad.

Ser med spänning fram emot våren då vi kommer att få ny bekantskap i form av fina Skotte som då kommer till oss under betäckningssäsongen 2010Glad

På bilden Darius Roll betäckningssäsongen 2008 hos Stuteri Dar

MagganS-B
0

# 7 Inavel är inte alls lika med prestationsavel…….Inte ett enda av mina ston är inavlad om man inte går ner 5-7 generationer…..

Den enda av våra avkommor som man kan kalla inavlad är Lissi Ess. Om man sätter likhetstecken mellan prestationsavel och inavel så är man verkligen illa ute…..Däremot så kan jag betäcka mina ston med nästan alla hingstar…..Favoriten just nu är naturligtvis Korsnäs Brådis! Annars är Trofé och Fantom hingstar som jag tycker är jättebra! Håller mig på Gotland, eftersom jag är lokalpatriot!

NatthaBlom
1

Klart jag tkr min egen Rosenhälls Mawerik, annars hade jag alltid Darius som en favorit.
Gillar även Ernst Rasken skarpt, stammen är oslagbar!

palomia
0

Vick's Extra blev jag väldigt förtjust i efter säsongen -08. Han kommer def. återkomma till våra ston. Avkommorna har fått hans jättefina psyke (kan behövas eftersom vi har några humördamer här hemma). Andra "favoriter" är Korsnäs Brådis, Raider, Parat, Micklas och Jagga Ess bl.a.

ninam
0

Manicken gillar jag förstås. Andra favoriter är Tyson, Brådis, Fantom, Gumino och Ernst Rasken.

savrarpstuteri
0

Vad roligt att se att Engelbrekt o Drömprinsen(som tyvärr inte är verksam i aveln mer) som båda står i mitt stall tillhör favoriter Glad!

Nu hoppas vi också på vår nygodkända Sävrarp´s Zatsiki som med all säkerhet kommer att bli min favorit med det fantastiska godmodiga lynne han hitintills visat Glad.

På bilden Engelbrekt -en stor favorit för mej-

här på Rila mässan -09

savrarpstuteri
0

Ett foto på Drömprinsen i sitt nya arbete som trygg läromästare i vår rid/körskola samt Vaggeryds travskola.

Där är han mångas favorit Glad!

savrarpstuteri
0

Vår "blivande stjärna"?

Sävrarp´s Zatsiki som här går på Hallands Väderö -08. Det har från allra första gången jag såg honom som nyfödd varit något speciellt med honom.

Andra favorithingstar för mej är Intrig - vacker - snäll - välmeriterad ELITpremierad tyvärr ej längre är verksam i avel.
Skotte - vacker - snabb - vältravande
Fane´r  -snäll - vacker - enorm trav - intressant möderne
Patron - oerhört vacker-
Maxxum - en läcker hingst jag skulle vilja se mer av-

Tusen
0

#17 Jag menar att vi använder oss inte av inavel bara för att få en snabbtravande avkomma som många gör. Jag tror man inte behöver göra det, nämligen. Tror att det kommer fram snabbtravare utan inavel. Vi ltear bra och passande individer med släktskap så långt ifrån varandra som det bara är mäjligt. Tänkte lite fort och skrev lite för fort och kort också.Skäms

Gnistra
0

Birk 447!

En otroligt härlig kämpe, som har gett så mycket i aveln trots några få år som aktiv, vilket avtryck! En hingst som har visat upp en stor allsidighet innom de flesta dicipliner ett russ kan göra. Har ju haft många fantastiska tävlings år med honom innom körningen och senare  med  Jessica då han gick de flesta rid-dicipliner. Olivia tog över honom några år efter Jessica och innan oss var han några år som travare. Nu är han rid-ponny/sälskaps häst nere i Vamlingbo och badar i havet när vädret tillåter(han älskar att bada och att bli riden av Hanna!) Lever livet som glad motionärs- pensionär!

Rasputin, Hilmer,Ilead, Ling, Qluring, Panter, Karsk, Snus-Oskar, Pant och ja, listan kan bli lång och alla ligger dom mig varmt om hjärtat!

G-OC
0

Som någon tidigare skrivit, är ju de egna hingstar ( President G och Kapo KL i mitt fall ) stora favoriter. Men en superfavorit för mej är FANER 553. Han är alltid trevlig, uppför sig bra både hemma och på utställningar, och har på några få år lämnat många bra avkommor.

[Hasseshusse]
0

Tyson. Helt överlägsen

Sen Micklas, Darius Roll, Jagga Ess och Raider utan att rangordna dem. Oxå kan jag inte komma över att Zlatan Nick ej blev gdk…..

Tusen
0

#22 Jag förstår fortfarande inte varför du tjatar om att Zlatan Nick inte blev godkänd. Han är väl lika fin för det och helt tillåtet att använda honom. Har ser ju ut precis lika fin ut vare sig han är godkänd eller inte.

ryttarn
0

Givetvis sätter jag min egen Tejas Monljus 540 först av alla hingstar.

Men där bakom finns Maxxum, Uron G och Gummino. Alla tre av lite olika anledningar.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

annelie-huskvarna
0

Självklart ligger ju Giro 564 mig varmast om hjärtat och jag är lika tacksam varje dag för att han är min. Kyss Vacker och ett underbart temperament så det ska bli en fröjd att se han utvecklas i ridkonstens ädla konst.

Men bortsett från min egen hingst så har hjärtat alltid slagit ett extra slag för Engelbrekt, blev "kär" i honom redan på Milleniumutställningen på Elmia 2000 Glad

johannaolofsson
0

#22 Kul att du gillar vår ZlatanGlad! Han kommer att visas igen, dock inte ivår.

#23 Fantom fick samma poäng som Zlatan (36) på avelsvärderingen på Gotland, senare samma år får han 40p på både utställning och premiering så nå kan en hingst vara finare än en första och enda bedömning?

Givetvis önskar vi att vår drömhäst blir godkänd framöver för att få en chans att lämna ett avtyck inom ponnyaveln, han har i våra ögon allt man kan önska sigFlört

[Hasseshusse]
0

#23 För han har allt jag önskar mig av en avelshingst. Inom stortravet har man nu tagit bort gdk och ej gdk och låter marknaden sköta det själv utan att man ska tillhöra a- eller b-laget i stamboken. Förstår du inte nu heller?

#26 Hoppas det går bättre nästa gång, sådana hingstar behöver vi i travaveln om vi ska kunna göra avelsframsteg, inte typ 44-poängare som inte kan trava.

wilson
0

För dagen finns det faktiskt en hel del hingstar som har hög exteriör poäng som också "kan" trava….

Det farliga för aveln är väl om vi bara riktar in oss på vissa linjer eller hur?

Nitro
0

Jag tycker också det finns väldigt många med 40p eller mer, som gått bra på travet, dessutom med mycket attraktiv "travstam".

johannaolofsson
0

Det finns det absolut! Jag tror "Hasse" menar att det finns många högpoängare som inte nedärvar sina fina poäng, likväl som det finns prestationshingstar som inte nedärvar sin talang.

Vi har alla olika spår inom aveln och jag tänker precis som "Hasse" att min önskan inom aveln är att få fram bättre avkommor än fäderna för att utveckla aveln och ponnytravsporten.

Nu kom vi ur spårFlört Det finns JÄTTEMÅNGA fina avelshingstar och det är tur att vi alla har olika favoriterGlad

På bilden Darius Roll med sin stoflock sommaren-08

Nitro
0

#30 Jag förstår hur du menar. Jag skulle gärna betäcka med tex. Gumino, även fast han inte uppnått 40p på utställning. Finns det en hingst jag är intresserad av, som har silver på utställning så kollar jag främst kritiken. Jag struntar i ifall hästen har spänd skritt, det är exteriören som är noga! Jag vill gärna att benen ska vara bra, det ska kännas rätt helt enkelt.

Hoppas verkligen Zlatan växer på sig i rätt riktning för domarna, så han blir godkänd! Det är en stam att sukta efter.

Lina-P
0

Jag måste ju såklart lyfta fram min egna Namnlöse.
och även Chip och Karsk är otroligt snygga hästar som behöver nämnas mer!
Vad jag sett av dom så är det otroligt fina i psyket.
Chip är läcker med sin långa fina man :)

Hagelberg
0

Vad svårt, det finns så många som jag gillar! Om jag bara ska ta till de levande så ligger klart Engelbrekt mig varmt om hjärtat. Den killen har ustrålning, han är hingst men med ödmjukhet. Intrig charmade mig helt när jag började med russen så utan honom hade jag inte haft russ, han är så go! Tyvärr blev det ingen bebis för mig hans sista avelsår.

savrarpstuteri
0

#20 "Glömde" bort din fining……visst har han gjort intryck även hos mej Glad!
Glömmer nog aldrig första gången jag såg honom live…..det var i en körtävling hos Alvesta Ridklubb. Det gick liksom inte att se sej mätt på honom.

#25 Visst är han lätt att falla för Flört, jag "åkte" dit första gången jag såg honom när han godkändes på Grevagården!
Din är inte så dum han heller!

# 33 Vad roligt att läsa att gamle Intrig ligger till grund för ditt russ intresse.
Här kommer ett foto från SM i fälttävlan i Örebro. Det är Anna som rider.

Emelie89
0

Då nämner jag en av mina favoriter Allgunnens Yes som är en mycket fin hingst, med lite eget utseende och min lillplutt efter honom verkar ha fått ett enormt bra psyke, vilket är ett stort plus! Flört

Annars är Micklas, Duktig och Tyson några av mina favoriter också. :)

Prenses
0

Va kul att så många svarat. :) En av mina små drömmar är att jag iaf ska få se mina favorithingstar live. ^^ Tejas Monljus, Trojka Viking och Drömprinsen. Och alla skulle jag vilja provrida. ^^ Ego jag, men det skulle vara roligt ! :)

ryttarn
0

#36 Har du vägarna åt Västra Ämtervik så är du varmt välkommen att rida på Tejas Monljus 540.

Idag var han på sitt livs första dresyrtävling, inget avancerat, men placerade sig 4a vilket vi var nöjda med…..

Jerker Klang,

www.isil.se

mallan-nog
0

#36 samma här… har du vägarna förbi Eskilstuna så har vi Trojka gåendes här i en utav hagarna… Samt avkommor från både honom (Montró), Drömprinsen (Tejas Monita) & Tejas Monljus (Tejas Jarita). Skrattande

Bild: Trojka Viking på fälttävlan

Prenses
0

Nemen tack ska ni ha! :) Det gör mig riktit glad att höra att jag får provrida ngn av mina favorithingstar :D Jag och min sambo har tänkt husbila runt i sverige nästa sommar. Så ev. då. ;) E ju en liten bit till era hingstar från Finland. ^^

savrarpstuteri
0

#39 Du är välkommen till oss och hälsa på Drömprinsen  Glad!

Tusen
0

#27 Men det är precis det jag menar. Zlatan går redan nu alldeles utmärkt att använda i aveln. Johanna har ju redan i år löst licens och kommer säkert göra det igen om intresse finns. Enda hindret jag kan se är att avkomman inte får vara med på utställning. Och det är du ju ändå inte intresserad av. (det är väl precis som stortravarna?). Han är en utmärkt tävlingsindivid och ser väl inte så tokig ut heller (har aldrig sett honom live). Det är ju det som är det fina i kråksången. Man FÅR ju använda icke-godkända hingstar nu för tiden.Glad

#28 Jag förstod inte riktigt din text men jag menar att oavsett vad en domare tycker så är hästen varken finare eller fulare än då den kom till utställningen/premieringen. Det är ju samma häst och vad en domares poäng säger är ju enbart vad domaren tycker.  Vi har råkat ut för en liknande grej. Vår Montró fick endast 38 p på premieringen men hade innan dess blivit ungstochamloin året innan på 41 p och i år som 4 åring blivit res-BIS och fått 42 p.
Vad vill jag då säga med detta. Jo, att hästens utseende inte blir sämre bara för att (en!) domare inte gillar hästen. Den kan vara fin ändå.

Förlåt alla för att jag spårade ur men jag ville försöka förklara mig bättre eftersom det missuppfattades.Skäms

Prenses
0

Oj tack ska ni ha! :) Vilken rolig sommar det kommer bli! Måste berätta för sambon när han kommer hem från Norge. :D (Han lär väl ändå inte förstå … :D )

Nathalie_p
0

1:a Min favorit är Korsnäs Brådis Skrattande, tycker han har lämnat riktigt bra avkommer på de få han har, de flesta går bra på travet efter honom. Jag tycker även de får en bra travmodell. Hans avkommer är ofta rätt rejäla, med långa ben xD De två jag har efter honom tycker jag ser mycket trevliga ut :)

2:a Tyson II Är också en favorit tyvärr har jag ingen efter honom, så jag vet inte hur dem är, men de är oftas snabba ;)

3:a Raider tycker jag är bra byggd och är mycket fin. Han skulle jag gärna tänkt mig en avkomma efter :P

palomia
0

#43 Vi får 5 st. Raiderbebisar nästa år…Oskyldig

Nathalie_p
0

#44 aa jag vet  :), men har redan "tingat" en Brådisbebis Oskyldig, men man vet ju aldrig, hade varit rolig med en Raider också, men jag samlar på Brådis just nu Tungan ute

Kajhugo
0

Det beror nog på vilken stotyp man har vad man väljer för hingst. Om jag väljer utan baktanke på sto så får det bli:

Skotte lämnar kloka individer med bra trav

Njord lämnar fina fölungar (de jag sett) sen är han ju en otroligt klok och trevlig häst.

Sedan var ju Darius Roll en fin hingst som lämnade både bra travare och vackra hästar.

Sa-An
0

Namnlöse är den största favoriten, en MYCKET snygg och kapabel herre.

Lego-Lasse gillar jag de avkommor jag sett, han verkar trevligt till sättet också.

Toppå och Allgunnens Yes är hingstar jag gärna skulle köpa avkommer efter.

rebeccajansson
0

#27 Intressant att läsa hur du totalratar russhingstar som fått 44p och skriver att dom inte behövs inom travaveln? talar du för hela svenska travfolket när du skriver så?

Menar du då att tex Silverboy och Marlon S inte kan trava? dom har ju blivit tilldelade 44p-45p…. såvitt jag vet så har båda dessa hingstar bra travrekord? elr hur menar du? tycker du att det godkänns alldeles för många russhingstar som fått 44p och inga travhingstar? jag kan inte komma på en endra russhingst som blivit avelsgodkänd med 44p. Tycker du skall ta reda på fakta innan du skriver ett sådant inlägg…

ebba93
0

glömde en av dom bästa hingstarna jag gillar DARIUS ROLL!!!

karisma
0

Bästa hingsten genom tiderna KOMET 338 och så MARK var en toppen hingstGlad

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

[Hasseshusse]
0

#48 Jag talar för vad jag tycker och skriver att jag inte vill använda hingstar som inte kan trava utan bara blivit godkända pga höga poäng, sen om det är 43 eller 44 p saknar betydelse om man inte letar fel i inlägget…

Visst kan de hingstar du nämner trava men är inte i närheten av mina krav på en travhingst varken när det gäller stam, tidighet (talang) eller rekord och är inget för mig. Ja, jag tycker det godkänns för få travhingstar.

Emelie89
0

Jag håller med dig till viss del om det där med travhingstar, stam och prestation. Visst tittar jag också på det, det gjorde jag när jag köpte mitt nya russ.

Men min åsikt är också att det är viktigt för aveln och för russen att inte bara avla efter prestation då jag tycker det kan bli lite väl mycket "dubbelt" i stamtavlan. Speciellt hos vissa travare.. Sen finns det också bra utställningshingstar som kanske inte startat i trav men som kan lämna bra avkommor. Man måste våga införa nytt blod i travet också. Det är alltid kul med "dålda talanger" enligt min mening. För man vet aldrig när dem dyker upp eftersom föräldrarna kanske aldrig startat. Och så klart att bevara den "äldre" stammen hos russen.

Emelie89
0

Vilken diskution det kan bli av en fråga som "vilken är din favorit hingst". ;)

Kajhugo
0

#51, jag förstår dig och håller delvis med dig, för mig är ett bra rekord 1.50 eller bättre, i dag har aveln gått framåt och många travare är tidiga och hästarna går snabbare, vilket jag tittar på när jag köper häst.

ryttarn
0

#48 Nej, Hasse talar för sig själv inte för den mer seriösa russaveln med inriktning mot travet. Nu kanske du var ute och cyklade lite när du blockade med silverboy i samanhanget, nåt vidare rekord har han inte ännu, kanske kommer när han fått tävla lite mer. Däremot är Marlon S, Darius Roll, Engelbrekt och Maxxum (finns många fler) bra exempel på att framgångar i utställningsringen inte är en mortsats till bra travrekord och vice verca.

Är man seriös försöker man matcha sto hingst, inte stirra sig blind på en egenskap hos hingsten.

Jerker Klang,

www.isil.se

savrarpstuteri
0

# 27, 48 och 51 Engelbrekt 520 är godkänd med 43p! sedan utställningsbedömd med 44p!  travrekord 1.52.9!
Oavsett vad han har/kommer att prestera på travbanan räknas han nog inte som en travhingst, men han har bevisat att man kan vara både exteriört bra, vältravande och snabb.

Mej veterligen (rätta mej gärna om jag minns fel) finns det bara en hingst som klår honom i den kombinationen
Två om man sätter poäng före travrekord…..Glad!

rebeccajansson
0

jag är inte ute och cyklar…

Jag gav bara svar på tal, eftersom att han skrev att russhingstar som fått 44p inte passar travaveln, så lät det på honom som att hingstar som fått denna poäng inte kan trava och då gav jag två expempel på russhingstar som fått denna poäng men faktiskt springer travet. Hur snabbt rekordet är spelar inte mig någon roll ett travrekord är ett travrekord vare sig det är under 2min elr 2.16 det är en merit och bevis på att hingsten kan springa. Tycker inte att man skall döma andras hingstar på det viset som han gjorde…speciellt inte inne på ett forum där många medlemmar sysslar med russ-avel och äger icke startade russhingstar. Det är oförskämt.

MagganS-B
0

# 57 Att ett russ har rekord 2.15-2.20 tycker inte jag säger ett enda dugg om hur hästen är som travare. Dom allra flesta russ kan med lite träning lätt gå ner mot dom tiderna! Håller med Kajhugo, att som travare räknas i dag dom som gått ner mot 1.50!

[Croneld]
0

Jag tror att jag i en tidigare tråd om favorithingstar har skrivit att när jag var på utställning för många många år sedan, så slogs jag av en skönhet som fick mig att hoppa till och det var för Mario 351. Den bilden sitter kvar på näthinnan än i dag. 
För att nämna en av de många fina hingstar som finns idag så blir det Tomtebo Enoc G 481. Glad

Tusen
0

Alla har ju idag rätt att betäcka med vilken hingst som helst bara den är avelsvärderad. Då kan också allas behov tillfredställas. Dock bör man ha i åtanke att Gorlandsrusset fortfarande är en liten ras och för att behålla rasen bör man kanske se till att använda ston och higstar som förbättrar rasen. Inte bara travet. Med tanke på hur ponnytravet utvecklas, ser jag en risk i att enbart avla för trav. Tänk om russtravet blir så litet att det inte längre går att sälja "travarruss".  Russets mångsidighet bör bevaras inom aveln, det russtypiska och en bred genbank är något som jag tror vi ska jobba för. Annars ör risken stor att russet förvinner som ras.

ryttarn
0

#60 Håller med dig till 110%

Jerker Klang,

www.isil.se

palomia
0

#60 Och då kommer man osökt in på vad är det russtypiska?Flört

Jag kan hålla med "Hasseshusse" som i att varmbloden "låter marknaden styra". Det är ju inte "bara travmänniskor" som avlar på russen så bredden kommer finnas i alla fall. Men för att slippa ett så smalt avelsmaterial i "travvärlden" borde fler släppas in och valfriheten bli större så länge det inte finns några kända defekter.

ryttarn
0

#62 Det är iallafall betydligt mer än att trava snabt som är rastypiskt på russen. Tror det är väldigt farligt när man i en så liten ras som russet är börjar avla på en enskild egenskap.

Jerker Klang,

www.isil.se

palomia
0

#63 Tror faktiskt inte att någon avlar på enbart en egenskap inte ens Hasseshusse (Flört). Men det är lika provocerande att bli påhoppad för att man föredrar "travhingstar" som 44-poängare. Jag själv är öppen för det mesta men jag vill att det skall finnas "travanlag" i leden och jag använder gärna hingstar som andra väljer bort av en eller annan anledning + har lite äldre stam.

ryttarn
0

#64 Hasse får tala för sig själv, det tänker inte jag göra. Däremot har jag tyvärr vid ett flertal tillfällen sett att "folk" valt en hingst enbart utifrån rekordet utan att se till hur det matchar med stoet. Ibland går det bra men lika ofta helt åt skogen.

Om man tex har ett sto som gennerellt ger väldigt stora avkommor är det ju inte lämpligt att ta en hingst som åxå är känd för att ge stora avkommor, då har man ju nästan garanterat en häst sedan som växer över.

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
0

#62 Jag kan ju bara tala för vad jag själv tycker men för mig är russtypiskt att russet ser ut som ett Gotlandsruss och inte som en whelsh eller Haflinger eller något annat. Sedan är väl det russtypiska också att det är en mångsidig ponny och med en hållbar exteriör. Sedan kan man ju tycka olika om det också men jag tror ändå ni förstår vad jag menar.

#65 Håller med! Jag kan nämna flera avkommor efter fina eller/och snabba hingstar som bara blivit "skräp" för att man missat att titta på kombinationen mellan hingst och sto. Så det är verkligen något som alla vi som har ston måste vara mer uppmärksamma på.

Bilden visar en riktigt mångsidigt russ, som dessutom fått en riktigt bra avkomma med en inte så välanvänd hingst.SkrattandeOskyldig (Partisk? JAAA!Skrattande Hi-hi)

palomia
0

#66 Det var precis det jag menade, "ser ut som ett gotlandsruss". Inte ens domarna är överens om hur ett russ ser ut. Den ene gillar grova "ardenner" den andre "nordistypen" och den 3:e "smärtare" äldre modellen… Självklart blir det då utefter sina egna mått mätt vad man tycker utmärker ett gotlandsruss men faktum är när jag tittar i dom äldsta stamböckerna så är det små lätta smidiga ponnysar man ser och inga grova djur!? Märkligt tycker då jag att så många godkända idag är så grova och det är dom som står för dom höga poängen och dom lättare knappt går igenom poängmässigt. Har det då inte blivit så att med tiden har man gjort om gotlandsrusset???

Jag är forsatt för en valfrihet för jag tror att det gynnar aveln mer än tvärt om och jag är fullt medveten att det med så få ord är lätt att bli missuppfattad.Oskyldig

Tusen
0

#67 Visst är det så. Men nog ska man kunna se om det är ett russ oavsett om den är smäcker eller grov. Kan nämna att då vår Monita var 3 år räknades hon till den grövre modellen medans hon i somras fick komentaren "av den lättare modellen". Så tydligen kan även det ändras med åren.FlörtObestämd

[Hasseshusse]
0

Jasså du ryttarn tycker jag inte avlar seriöst, det är inte första gången du gör påhopp här men det passar väl inte att ha annan åsikt än dig?

#57 Du får nog läsa genom vad jag skrev innan du tycker jag är oförskämd, jag skrev att de inte uppfyller mina krav och det var du som började nämna enskilda individer. Jag har inte skrivit att de inte passar in i travaveln, bara att de inte är något för mig. 

#66 Klart alla hingstar lämnar bra o dåliga avkommor, det vet väl alla? Förstår inte vad du menar med det?

Många här nämner att bredda aveln med fler stammar, även om jag inte själv kommer att använda "udda" stammar kan jag förstå deras resonemang. Tyckte bara det var intressant att läsa i gotlandsrusset när där stod om olika hingstars inavelsprocent, de jag tycker är travhingstar hade ungefär samma procent som övriga. Däremot är det många godkända hingstar på senare är som är väldigt nära besläktade med varann av de med höga poäng men det skrivs det aldrig om här, men det är kanske bara problem på travstammade?

ryttarn
0

#69  Nej, jag tycker inte du är seriös, men den diskusionen har vi haft några gånger så den behöver vi inte älta igen, vi kommer ändå aldrig bli överens.

Jerker Klang,

www.isil.se

Prenses
0

Favorithingst var det ja. :)

steilinger
0

Engelbrekt har allt man kan önska sej, extriör,prestation och avkommer snälla och kloka liksom sej själv

Hadar skulle med vara intressant att ha en avkomma efter att tävla och åka på utställning med också

[Hasseshusse]
0

#70 Nä, vi kommer aldrig att ha samma åsikt men därifrån till att jag skulle va oseriös… O du är sajtvärd…

Denna kommentar har tagits bort.
Tusen
0

#69 Citat från #66 ….som blivit "skräp" för att man missat att titta på kombinationen mellan hingst och sto.

Det var det jag menade. Stirra dig inte blint på hingsten. Det är den rätta kombinationen som ger det bästa resultatet.

MagganS-B
0

Håller fullkomligt med #71! I den här tråden pratar vi om favorithingstar! Starta gärna en annan tråd med diskussion om vad som är rätt eller fel i russaveln, men inte här!

[Croneld]
0

# 76 Håller med dig, favorithingst var det i denna tråden som gäller.

entill
0

Favorithingstar var det ja! Kul att höra om allas olika favoriter och varför de är favoriter. Jag har också flera favoriter, men en står över alla andra och kommer nog alltid att göra. Vår egen Fridhems Jonatan 401. Inte för att han är ELIT-hingst med en massa jättebra avkommor, inte för att han har en guldkantad härstamning med både Rollo och Dröm nära i stammen, inte för att han är en fantastisk tävlingsindivid i de flesta discipliner bl.a. med VM-seger i precisionskörning, inte för att han blivit BIS på utställning eller godkändes som årgångsetta 1987 - utan för att han är just den han är - en familjemedlem, som vi adopterade när han var en 6-månaders baby. Han har alltid motsvarat våra förväntningar, alltid vänlig mot både folk och fä, alltid en klippa i alla situationer - en riktig hingst.

Några andra favoriter är naturligtvis hans son Trojka Viking 440, som har många av sina föräldrars goda egenskaper och också är något "att hålla i handen när åskan går". En annan favorit är Drömprinsen, en riktigt cool kille, som varit med oss på olika uppvisningar, bl.a. hingstkadriljen för många år sedan och Equitanresan 2005, det är inte alla som klarar av att visa upp sig i sådana sammanhang utan att tappa fattningen. Det är sådana egenskaper jag uppskattar. 

Det finns säkert fler hingstar som skulle kunna bli favoriter, men dessa har jag personlig erfarenhet av och de kan jag uttala mig om.

Bilden från i somras när han agerade voltigeponny för tredje generationen "vikingungar"

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

savrarpstuteri
0

# 72 Jag tackar och bockar å Engelbrekts vägnar Glad!

Pernilla-N
0

Mina favoriter är Millomgårds-bröderna Engelbrekt och Emanuel, härliga hingstar båda två. Jag har föl efter båda, exteriört får vi se om några år hur väl de matchade stoet men psyket har blivit kanon på båda!

Annars skulle jag gärna använda Fanér och Duktig om de funnit på närmare håll.

rebeccajansson
0

Min egna lilla sork Lego-Lasse jättehärlig kille som är gudomligt snäll att rida och köra. Allmänt trevlig. Jag och min sambo (som är livrädd för hästar) körde in honom utan problem trots hans ålder.

Pant 595 är en hingst som jag än idag hyser starka känslor för trots att han ej finns kvar i min ägo längre.

Panter är en jättemyskig kille som min syster har hand om, hon tävlar honom i trav. Har kört Panter några gånger och han är verkligen en kanonhäst. Snäll, trevlig och jättevacker med sin lååånga man.

binis
0

Vårat ny förvärv citrus 528 står just nu högt på listan.

Det är en jätte trevlig kille som är snäll att rida och sköta och kommer att köras in nu.

Annars är favorithingstar

Fridhems jonathan

Micklas

Skotte

Drömprinsen - som vi har två avkommor efter.

amandahandersson
0

Har inte sett någon som nämnt honom… Den fantastiska RAIDER!

Han är min favorit, helt klart. Som travhäst är han fantastisk och fortfarande den enda travhästen som sprungit in över 200.000:- och dessutom tävlat på hög nivå från 4-års ålder upp till 15-års ålder!

Han är en ganska så mytomtalad hingst, hörde av flera stycken att "han lämnade sena avkommor" när jag köpte min… Hoppas vi slagit hål på den myten nu!

juliapettersson
0

Darius Roll.

Snurrii
0

Jag tycker om Exact 630 då jag tycker att han är otroligt snygg men även väldigt bra prestationsmässigt. Skulle mer än gärna vilja ha en avkomma efter honom.

Min andra favorit är Parat 451, som även han är en "allt i ett" hingst. Han har ju som sagt ett dåligt ryckte. Men som det redan nämnts så präglas ju fölungen på modern. Mitt årsföl är efter parat och han hade en otroligt lugn mamma. Han har ett otroligt bra psyke min lillkille. Så jag är otroligt nöjd med parat som valet av fader.

Gillar även Marlon S, fantastiskt snygg häst med bra prestation!

Jag gillar som sagt väldigt mycket en hingst med lite av varje. Då jag vill ha en avkomma som både presterar bra och har en bra extriör.

carcha01
0

Mina gamla favoriter var Raketen 102 och Dröm 131.

Senare har det varit Granit och Jucent.

Idag finns det massor med fina hingstar, men just nu kan jag inte komma på någon stjärna som lyser extra starkt i mina ögon.

alpros
0

Den hingst som lämnat störst intryck på mig genom ögat är Briljant 322, som jag såg i Nynäshamn i början av 90-talet. Han var som en uppenbarelse.

johannan.old
0

Många - nu:Korsnäs Brådis, Gumino, Parat och Patron

gamlingar: Munter, Mr Emil och Chosan

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.