Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 1680 ggr
EwaAngantyr
2009-11-29 17:27
0

Tips önskas!

Min käre lille Elvis hgar kommit på att man kan rusa igenom eltråden!!!  Jag har ett bra aggregat och slät ståltråd nederst samt ett vitt elrep över. Han böjer ner huvudet, tar nedersta tråden med överdelen av halsen och rus(s)ar igenom!

Tips emottages tacksamt så det börjar bli ganska irriterande att hela tiden gå ut och laga trådar efter honom.

annelie-huskvarna
2009-11-29 18:07
0

Usch det här kanske låter grymt och jag har inte prövat det själv… Men kanske man kan pröva att fläta in lite ståltråd i manen så han får en kraftigare stöt (förhoppningsvis innan han hunnit rusa igenom).

Vi hade ett sto som ofta kröp under eltråden, hon stack med under huvudet och rusade igenom. Det problemer löstes när vi drog en tredje tråd (ståltråd) mellan andra tråden och marken. Hon var vansinning när hon insåg att hon inte kom ut, men det funkade iallafall.

Lycka till!

VeronicaP
2009-11-29 19:01
0

Sätt ståltråd i grimman med en antenn längst upp det hjälper, så gör vi när det är någon häst som fått för sig att springa ut ..

juliapettersson
2009-11-29 19:44
0

Jag gjorde en antenn på grimman på min rymningsbenägna shettis förr. Slutade dock med att hon fastnade med antennen i en stolpe, så lite varningsflagga för det.

MagganS-B
2009-11-29 20:18
0

Det ger mycket större smäll än grisfösare…..

palomia
2009-11-29 20:22
0

#4 Precis min tanke i rådande "Svanstedttider"…Obestämd

Tusen
2009-11-29 20:22
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har en rymmare som alltid och fortfarande rymmer då det passar henne. Vi har gjort all det som står här ovan som tips utan bra resultat. Nu går hon i en hage med 5-6! trådar varav den översta ligger på c:a 1.20 kanske. Hon både kryper emellen och hoppar (om hon måste). Tyvärr är inte ens denna hage helt rymningssäker. När det är som värst (på vintern) rakar vi henne på halsen och låter henne gå utan täcke. Reflexgrimma på samt lite extra reflexer här och där för säkerhets skull.

Så tyvärr har jag inget bra tips att ge dig. Vill gärna ha tips jag också.

Emelie89
2009-11-29 20:58
0

Min systers 2åriga arab rusar också genom staketet… Så hon satt järnskor, lindade eltråd runt grimman och prövade även göra en brösta utan eltråd som hästen fick ha :) funkade rätt bra, inget dem kan göra illa sig på och stöten blir kraftigare vid kontakt med stängslet. :) Värt att pröva.

Lycka till!

Emelie89
2009-11-29 21:00
0

*utav .. ska det stå inte utan ;)

En sak till, hon lärde lilla fröken arab att stängslet ger stötar…så fort hon kommer för nära å trängs vid grinden brukar syrran ge henne en "el kyss" med tråden , då är hon inte lika sugen på den på ett tag.

VeronicaP
2009-11-29 21:20
0

#4 Fast skillnaden är väl att det är pga säkerhet som man gör det , just för att de inte ska orsaka olyckor med dödsfall som utgång vilket kan bli när de rymmer och springer ut på vägarna tex…..

StuteriSolo
2009-11-29 22:11
0

Har man bara två eltrådar i hagen inbjuder det till att lära fölungar att pormenera ut, vi har tre eller fyra trådar i hagarna och inga hästar på rymmen. Bra jordat stängsel och på vintern har vi vinterhagar med polarband med tre band.

VeronicaP
2009-11-29 22:30
0

#10 Vi har fyra st trådar i hagen och ändå har vi en liten spjuvert som tar sats och drar ut framåt hösten när hon har satt päls och honhar ju mycket man med , styrkan är så högt det går att mäta på våran ström mätare(torr det är 6000), hon är allt en riktig spjuvert och hon gör nog eg bara för att hon kan typ , men får hon en grimma på sig med ståltråd behöver inte ens vara antenn så håller hon sig inne *ler*

bubbe
2009-11-30 09:24
0

Fem elband, med den nedersta på drygt 10 cm från marken, och ordentlig jordning var det enda som räckte till våra rymlingar förr i tiden. Numera har vi ett elband och två ståltrådar som standard, men höjer med ett elband till mellan hingst- och stohagar.

MagganS-B
2009-11-30 09:37
0

# 9 Man kan då fråga sig vilket som är bäst, att ha eltråd som dom kan rymma igenom, eller ett ordentligt staket, lammnät eller annat stängsel som dom inte kan rymma genom. Hur många fler olyckor med påkörda (döda) hästar har skett sen taggtråden förbjöds jämfört med rivskador på hästarna?

# 0 Blöt hästens nos och sätt emot tråden, det brukar hjälpa! Sen måste det vara ordentlig kräm på aggregatet! Inte några fjuttstötar! Glöm inte egna gummistövlar ;)

VeronicaP
2009-11-30 13:27
0

#13 Fast jag har sett skador efter taggtråd på häst och det är inget roligt alls .. Det är bara så att vissa hästar ska igenom eller över . Vi hade en New forest som hoppade över när det passade henne och hon var trött på hagen sådana är inte lätta att hålla inne precis..

alpros
2009-11-30 14:20
0

Håller med Maggan - vatten och el är goda kamrater. Det tar på ett större område än att sätta koppartråd i grimman. Och det måste nog till att hästen får känna på elen ordentligt en gång. Om man så måste hjälpa till själv. Grindhandtaget i näsborren kanske. Aggregat i all ära, men jordningen är A och O. Jag har alla hagar i närheten av en å. Helt underbart! Sätter bara spettet i vattnet så strömmar krämen i tråden. Måste jag sätta det i marken har grannen gett mig en matarskruv till en pelletsbrännare som han svetsat fast ett handtag på. Det känns som jag kommer till jordens inre när jag drar ner den i backen. Lycka till med busen!

MagganS-B
2009-11-30 14:33
0

# 14 Under dom 30 åren med taggtråd hade vi 1 rivskada, under dom åren med eltråd, ca 15 år, har vi haft 3 brännskador av eltråd, och hästar ätandes raps, majs, vete, sockerbetor m.m!

palomia
2009-11-30 15:10
0

Trähage med elrep på insidan när dom är små och skall lära sig vad en hage är har hållt våra inne i vanliga elhagar senare (peppar peppar ta i trä…).

VeronicaP
2009-11-30 16:02
0

# 17 den här jag har hemma den har hoppat mellan staketet (träplankor och 2 el tråder .

Har även gett henne en ordentligt stöt med tråden det regnade ute och jag kan tala om att hon hoppade rakt upp men ändå går hon ut ibland  och då är det det enda som hjälper på henne ståltråd i grimma ..

Här är tom understa tråden i deras vinter hage ståltråd …

Tusen
2009-11-30 17:28
0

Det känns rätt bra att läsa att det är fler än vi som har problem med små russ som inte vill stanna kvar i hagen. Vår rymmare springer (nästan aldrig) inte ut på vägen utan står mest brevid hagen och väntar på att bli insläppt. Jag tror hon vill visa att hon KAN. Inte för att hon vill eller behöver.

Därför har hon reflixer på sig. Hi-hi!

VeronicaP
2009-11-30 18:04
0

haha så tror jag det är med våran med , för som tur är så går hon inte ut på vägen utan så fint i en annan hage eller precis utanför och äter , men just nu har hon sin fina grimma på sig och stannar så snällt i hagen :-)

MagganS-B
2009-11-30 19:58
0

Rekordet tar nog russvalacken från Roma som satte full fart, kastade sig ner på marken och kasade under trästaketet….. :) Ägaren kunde inte förstå att hästen tog sig ut, så han smög på honom tills han fick se hur han bar sig åt!

Tusen
2009-11-30 23:00
0

De är så ruggigt smarta, de små russen.Skrattande

[Russ-park]
2009-12-01 09:07
0

Hej Ewa.

Om du drar en 0-lat wire under där hvor han brytar utt, då får han full effekt, och då slutar han säkert att bryta utt.

Mvh Bjarne