Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: ur-spår
Läst 3836 ggr
Anna-Uppsala
0

Ur spår: Ert absolut bästa recept!

Ni som känner mig kommer inte att tro det här är sant - MEN jag har numera en liten mapp på min dator där det står "Recept". *rodnar*

Som GBP-opad måste man äta lagad mat, och efter snart två år har jag faktiskt kommit att tycka att det är rätt roligt att tillaga den också!
Så nu är jag ute efter era bästa recept - på vad det vara månde!

Jag har ett enda krav:
* VETTIGA INGREDIENSER! *
Inte grön bullambulakrydda från bortre Australien som bara finns att köpa i en liten butik i Säffle som är öppen när det är fullmåne och tuppen gal! Inte krokodilkött, hajfenspastej eller en självdöd vrickad räv som måste stå i ugnen i 24 timmar, inlindad i bacon och salami …
I övrigt har jag inga krav alls!

Jag ska fundera lite bara, sedan lovar jag att lägga till mitt eget bästa recept också! :)

Tittut
0

Vilka höga krav du har!

Paella är en klassiker, urenkelt!

Skär kycklingfilé eller dela en kyckling i lagom stora bilar. Bryn dem runt om i en stekgryta.

Hacka en gul lök, en vitlök och bryn tillsammans med pippin.

När det är klart har du i ca 3 dl ris, 6 dl vatten och en buljongtärning, salt och peppar, curry eller saffran om man vill.  Ner med allt i samma gryta som fågeln ligger i.

Koka upp alltsammans, sänk värmen och låt riset svälla klart på svag värme. När det är ca 5-10 minuter kvar kan man hälla i lite djupfysta gröna ärtor.

Servera direkt från grytan-urenkelt!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

StuteriSolo
0

på min hemsida har jag samlat litet enkla och goda recept(när jag lagar mat måste jag snabbt skriva ner det om det blev riktigt bra, annars minns jag inte vad jag hade i) så mitt tips är att kika där hrrp://www.stuterisolo.se, klicka på familjen och sedan på receptknappen

Russtoka
0

Har ett recept som är räddningen för godissuget, när kiosken är för långt bort eller pengarna för få:

Hemlagad "Marknadsnougat"

Blanda torrt i rymlig skål: 5dl vetemjöl, 4dl florsocker, 1 msk vaniljsocker, 1 dl cacao

Blanda i gryta och sjud försiktigt: 125 gr cocosfett, 1,75 dl vatten, 5 dl socker.

Blanda sen allt i den stora skålen och bred ut i långpanna på bakplåtspapper.

Skär upp lagom stora godisbitar. Räcker för att bjuda på också…

Christina-Lundberg
0

Någon som också delar mitt intresse:))
Jag har mängder med kok/bakböcker….. tyvärr så vill inte familjen att jag exprimenterar så mycket:))
Utan det får bli stuvade makaroner och stekt korv/k-bullar. Det ska definitivt inte vara något som heter typ med grön* att göra… det är bara för kaniner:))
Sedan finns det små svarta saker som kallas oliver (supergoda tycker jag) men detta är absolut portförbjudet.

Nåväl, ett fiskrecept kan jag bjuda på:

Använd en traktörpanna eller något annat lågt med lock.
Tina ett torkblock eller hoki, så det går att skära i bitar (4 bitar = 4 port), salta och peppra (jag brukar använda citronpepper)
Hacka en lök och fräs den mjuk, klipp ner en ½kruka persilja och fräs med en lite stund. Tag 1½ burk Creme Fraish den fetaste varianten + en skvätt pressad citron. Låt detta koka ihop i 1 minut. Lägg sedan i fisken och sänk värmen regält och glöm inte att locket på. Låt detta småputtra tills fisken är kokt, ca 15 minuter….
Serveras med kokt potatis och broccoli (eller någon annan typ av grönsak eller sallad)

Lycka till och smaklig måltid.

//Christina

Anna-Uppsala
0

Åhå, här trillar det in det ena goda receptet efter det andra! :)
Fisken ska jag testa reda nu i veckan, tror jag. Har nog det mesta hemma utom persilja.

PernillaJ
1

Här är mitt favvo-fisk recept (Våga Vägra Viktväktarna)

Ädelostfisk (4 portioner)

• 600 gr fiskfilé, t ex sej, torsk, hoki
  • 50 gr hasselnötskärnor
  • 100 gr ädelost, blå- lr grönmögel
  • 2 dl grädde
  • 1 tsk salt
  • 1 krm vitpeppar

Sätt ugnen på 225 grader. Halvtina fisken om den är fryst. Skär fisken i bitar och lägg i ugnssäker form. Krydda med salt och peppar. Blanda grädde, hackade nötter och mosad ädelost och bred ut över fisken. Stek fisken i nedre delen av ugnen i 20 - 25 minuter. Servera med kokt ris blandat med små broccolibuketter.

MagganS-B
0

En av mina absoluta favoriter är friterad bläckfisk! Lärt mig av f.d. Muntermatten på Samos! Man köper hela små frusna bläckfiskar, finns i välsorterade mataffärer, rensar dom (man tar bort inälvorna, ögonen, munnen och broskskivan inuti, spara tentaklerna!) och skär dom i bitar (OBS inte ringar!). Vänd i saltat mjöl och fritera till dom blir guldbruna och lite knapriga. Ätes med citron, tzatziki, grönsallad (gärna ruccola!) och gott bröd! Vitt vin till förståss! Viktväktarna släng er i väggen!

Förlåt Anna i Uppsala, men jag kunde inte motstå!

Evis
0

Måste det vara ett enda?

:)

Jag har några enkla grejer som återkommer mer eller mindre ofta.

Bland annat en Potatissoppa som jag brukar ha ungefär 5-6 potatisar, 1 lök, 1½ dl röda linser i. Potatisen gör man lagom stora bitar av. Förutom detta grönsaksbuljongtärning/ar (1 per 5 dl vatten), 2-3 msk Thai Red Curry, gurkmeja och dill. Dillen är viktig och tillsätts i slutet av koktiden. Linserna behöver oftast minst 15 min kokning för att bli "krämiga". Jag brukar ha i creme fraiche i slutet också, det ger fylligare och mjukare smak, men behövs egentligen inte - soppan är god som den är också!

Annars är jag just nu inne i en gryt-period. Det går fort och går ändå att göra lyxigt gott. Jag använder quornbitar men recepten funkar lika bra med kyckling. I förra veckan provade jag ett nytt lyx-recept, ädelostgryta, quornbitarna (300 gr) steks på tillsammans med kanske 10 färska champinjoner delade i lagom stora bitar, samt en halv hackad purjolök. Sedan i med matlagningsgrädde och creme fraiche. Brukar ta en matlagningsgrädde (2,5 dl) och en creme fraiche (drygt 1 dl). Och så i med en hel Kvibille ädelost… MUMS!

Till det passade det jäkligt bra med en sallad med melon. Gott med något sött i salladen när grytan är lite salt av ädelosten. Ta en halv liten vattenmelon och dela upp i lagom stora bitar och låt dra i 2 msk vit balsamvinäger i typ 5-10 min. Ta 80 g Mizuna-sallad (finns i såna där mindre förpackningar på de flesta affärer!) samt 1 gurka men skär bort det vattniga i mitten på gurkan, samt dela den i lagom stora bitar också. Till ädelostgrytan så blandade jag ihop detta och sedan i med kanske 1-2 dl cashewnötter. Annars brukar jag ha i 200 g fetaost också, men det kändes som "kaka på kaka" till ädelosten… Godaste salladen ever! :D

Mango chutney-gryta - jag steker på quornbitarna med curry, grillkrydda och liiite salt (ungefär 300 gr, går som sagt lika bra att ta kycklingfilé). Sedan i med matlagningsgrädde och creme fraiche. Ungefär 1 dl mango chutney samt 1 tesked Sambal oelek och så lite soja. Jättegott med jordnötter i, men om du inte hittar osaltade (det GÅR inte hitta här i Umeå) så skölj av dem noga innan, ta ungefär 1 dl. Avsluta med att skiva ner lagom mängd bananer, det blir supergott tillsammans med resten av smakerna. Voila, hur gott som helst! Det är gott med paprika till, passar bra i smakerna! En klasskompis tipsade också om majs, men jag tyckte inte riktigt det lät så passande, men smaken är ju som baken - det går ju att prova. (dvs som "sallad" till)

Till grytorna har jag alltid ris men går säkert att ta typ någon sorts potatis också om man tycker bättre om det.

MagganS-B
0

Måste också rekommendera min linssoppa som värmer så gott…..Eftersom jag är den jag är så är måtten bara ungefärliga, man tar efter behag som farbror Melker sa…..

Till cirka 4-5 personer tar jag:

Gröna linser ca. 2-3 dl som får koka så länge som det står på förpackningen. 1-2 stora skivade gula lökar som man puttrar i lite smör tillsammans med X antal hackade vitlöksklyftor. 1-2 burkar HELA tomater som man delar sönder lite. Vatten till lagom konsistens, Buljongtärning efter behag och sälta, salt, vitpeppar, svartpeppar och lite oregano eller mejram! Gott, Gott med ciabatta eller nåt annat gott bröd till! Soppan skall vara lite tjock och "matig", helst vara ordentligt pepprad också så den blir lite stark!

Anna-Uppsala
0

Mums! :)

Torpets
0

Vi skippar väl den stackars torsken ….. hokin är en utmärkt ersättare.

Christina-Lundberg
0

Kunde inte motstå att skicka ett till fiskrecept…. är man fiskar barnbarn… då har man blivit uppväxt på så väl lax, sik, Nätting och löja.

Här kommer i alla fulla fall ett laxrecept. Detta är kanonenkelt och kanongott:))
Jag brukar köpa den frysta laxen som är delad i bitar. En bit väger ca 100-140 gram. Ica brukar ha den som sitt eget märke. Varför jag inte använder färsk (det förekommer), tyvärr så är laxarna för små - för att man skall få en bra höjd på bitarna. Det behövs en storlek på minst 10-15 kg för att bitarna ska se bra ut….

Nå väl här är receptet
tina laxbitarna
lägg dem i Teriyaki marinad (den färdigblandade från blue dragon = godast).
Låt de ligga där i några timmar och gotta till sig.
Sedan lägger man laxbitarna i en ungsfast form (utan marinaden) och strör på sesamfrön.
Ugnen skall vara på 200gr. och fisken skall vara inne ca 15-20 min. Beroende på hur tjock den är… mindre tjocka bitar = kortare tid…

Kleggimoj till:
1 burk Creme Fraisch ( lättvarianten går bra)
en finhackad chili
lite citronpeppar
helst färskriven ingerfära (men det går bra men torkad i burk). Man inte så mycket ingerfära ca 1 km torkad… beror lite på smaken…
lite vitlökspulver

Låt helst kleggimojet stå ett tag - så det får gotta till sig.

Till detta serverar jag jasminris och grönsaker.

Lycka till
//Christina

PernillaJ
0

Jag gjorde Maggans "linssoppa à la farbror Melker", #9, i helgen, mums! Perfekt vinterlunch, mustig och värmande.

Ser fram emot ändå fler måltidstips. Hörru Anna, var är ditt eget bästa recept som utlovades för snart ett år sedan, i #0?

Wruss
0

Matlagning är ett av mina största intressen… så att utse ett favoritrecept det går nog inte. Men eftersom jag är hemma med en febrig Tilde idag, så får det bli hennes favoritrecept.

Gratinerad tortellini (räcker till 3-4 pers)

250 g tortellini av valfri smak
som kokas i en buljongtärning enl anvisning på påsen. Lägg pastan i en gratängform.
1 pkt bacon knaperstekes i bitar och får rinna av på en bit hushållspapper. Lägg dessa över pastan sen.
3 dl vispgrädde kokas upp med ca 50 g parmesanost och kryddas med muskotnöt och hälles sedan över pastan o baconbitarna.

Gratinera i 275 graders varm ugn ca 8 minuter - bara tills allt bubblar och rätten har fått lite färg.

Enkelt o gott!

MagganS-B
0

# 13 Tackar och rodnar för berömmet…..

# 14 Tortellinigratäng, ja, otroligt gott….Jag brukar använda gorgonzola i stället för parmesan…..Kalorierna kryllar i den här rätten!

Jag gillar också att laga mat, men är väldigt dålig på att dela med mig av recept, eftersom jag alltid kör "melker-stilen", alltså allt efter behag!

Hagelberg
0

Jag har en linssoppa som jag gillar och vill rekommendera:

Thaiig linssoppa 2-3 port
1 lök
1 vitlöksklyfta
1 tsk spiskummin
1 tsk curry
2 "dänk chillipeppar
6 dl vatten
2 dl röda linser
1 burk krossade tomater
200 g kokosmjölk (1/2 bukr av tomatstorlek)
saft av 1/2 lime el citron
Tabasco
Perslijla och jordnötter

Fräs hackad lök och vitlök i olja tills det blir genomskinligt.  Tillsätt de torra kryddorna och låt fräsa med en stund på slutet. Tillsätt linser, vatten och buljontärningarna. Låt koka till linserna är mjuka, ca 10-15 min.
Häll i tomatkross och kokosmjölk och låt koka upp igen. Smaka av med saft från vald citrusfrukt och tabasco. Hackad persilja och jordnötter vid servering.

Gott, matigt och värmande!

[Josefine-Appollo]
0

Här är en av mina favoriter, som mamma brukar göra och det är ju bara så gottSkrattande.

**Annanas Gryta
**500gr. fläskfilé
½dl. tomatpuré
½dl. soya
1½dl. vatten
1dl. annanasspad
2msk. vinäger
1 gul lök
1 burk ananas(240gr.)
15cm. gurka
salt & peppar(efter egen smak)

-Skär köttet i ca 1cm. tjocka skivor.
-Blanda tomatpuré, soya, vatten, ananasspad och vinäger i en kastrull. Koka upp såsen.
-Skala och hacka löken, rör ner i kastrullen.
-Lägg ner köttet i den kokande såsen. Koka i ca 5min.
-Skär ananasen i bitar. Skala gurkan och dela på längden. Gröp ur kärnorna med en sked. Skär ananasen i halvmånar. Tillsätt ananasbitarna och gurkan.
-Ge grytan ett uppkok och smaka av med salt och peppar.
-Servera med ris eller pasta.
-Ca 4port.

[bsmx]
0

SNICKERS, inte mat direkt, men man blir mättSkäms

2 dl sirap

1 dl socker

1 burk jordnötsmör   kokas upp

Blanda med 1l cornflakes 1 dl kockos 1 msk vaniljsocker

lägg i en form o ha över ljus blockchoklad el nougat strö över jordnötter.

Tiiger
0

Lätt men ganska mättande macka:

Små frallor som man delar och fyller med potatissallad, kyckling och sallad;D Enkelt och mums^^

Merete-h
0

Familiens favoritt-middag- Chili con carne

2 løk - hakkes og surres i olje

1 kg kjøttdeig - stekes med

2 burkar krossade tomater

1 ss tomatpure

2 burkar bønner

2 chili - finhakkes

5-8 hvitløksbåter

2-3 gulrøtter - hakkes, blandes i

4-5 soltørka tomater

2 paprika - svartsvi dem helst i ovn, men kan også brukes "rå"

2 tsk chilikrydder

2 tsk koriander

2 tsk spisskummen

Kokes ca 1 time, smaker enda bedre dagen etter :0)

Serveres med rømme og varme tortilla chips

juliapettersson
0

Min favvo-maträtt, en riktigt god och hyffsat nyttig lasagne som man gör på 5 min…

Man varvar bara ostsås med färska lasagneplattor, kallrökt lax och fryst spenat. In i ugnen i 200 grader i 20 min. Supergott!

Wruss
0

Kan vi inte väcka denna tråd lite…. det är fredag och åtminstone jag behöver något kul tips att laga till kvällen. Gärna lite festligare! Eller kanske något annorlunda sätt att göra "fredagsmys" på!?

MagganS-B
0

Häromkvällen gjorde jag en jättegod paj på lite av varje som jag hade i kylskåpet…..

Pajdeg hoppas jag att ni fixar recept på själva, finns ju standardversion.

Jag fräste ca. 10-12 lite sönderhackade baconskivor, ca. 20 cm purjolök och lite trattisar i stekpannan tills det såg "lite tillagat" ut, kryddade lite och la det i pajskalet tillsammans med riven västerbotten, hittade en bit som var ca. 5x5x5 cm. Jag vispade ihop 5 ägg med ett par dl. grädde och kryddade med salt och peppar. Det blev inte så dumt med vin till! Snabbt gick det också! Dessutom blev det lite över som jag åt kallt till frukost dan efter…..

crazycattiz
0

Min absoluta fredags favorit. Inte alls kompilcerat, allt som allt tar det ca 50min

Ungnsrostad Fläskfilé med honungssås

för 6potioner:
900g välputsad fläskfilé
1tsk salt
2krm vitpeppar
1kruka oregano
1 citron, skivad
2msk olivolja
Steksnöre

Honungssås:
0,5dl flytande honung
0,5dl dijonsenap

Ugnstemperatur 150

Salta och peppra köttet. Lägg oreganokvistar och citronskivor runt om. Knyt om med steksnöre. Hetta upp olja i en stekpanna och bryn köttet runt om. Ta upp och lägg i en ugnsform. Sätt en termometer i köttet och stek i mitten av ugnen till 65º
Vira in i folie och låt vila 10 minuter före servering. Hetta upp honung och senap i en kastrull. Skär upp köttet och servera med såsen och någon typ av potatis. (dillpotatis är kanon gott till)

Man kan tycka att det ser ut att bli lite sås men det räcker gott och väl ändå :)

MagganS-B
0

Fram med lite mysiga vårrecept nu!

Kan tipsa om Grön Sparris (har en bror som odlar….)!

Jättegott att grilla! Man förväller dom en aning först, men inte så dom blir mjuka. Penslar med olivolja, grillar och strör sen på flingsalt och pressar lite citron över! Mums!

PernillaJ
0

I senaste Ridsport Special var det en massa olika nässel-recept; på med handskar och ut och plocka! Naturens goda och nyttiga primör, och gratis är den också…

Nässelsoppa, foto: Pernilla Jobs©

Nässelsoppa

Plocka massor av nässlor, men bara de späda topparna. Skölj och rensa. Förväll i ganska litet kokande vatten, max fem minuter. Kör i mixer (och frys in, eller laga till bums). Späd med ungefär lika mycket vatten. Lägg i 1 st (eller fler om du gör mycket soppa) grönsaksbuljongtärning, koka upp. Red till lagom konsistens: rör i 2 toppade matskedar idealmjöl eller vetemjöl i 1 dl vatten och blanda i soppan. Servera med hårdkokta ägghalvor. Riv eventuellt lite muskotnöt över.

MagganS-B
0

# 26 Gammeldags som jag är så reder jag av med smörboll, alltså smörklick blandat med vanligt vetemjöl, vet du väl Pernilla att det skall vara grädde och smör i allt? OskyldigSkämsCool

PernillaJ
0

Här är recept till en smaskig röra, som man med fördel kan låta ersätta potatis eller pasta. Enkelt, snabbt och gott.

Pestobönor (serveras kall)

4 tsk pesto
1,5 dl purjolök, finhackad
150 gr fetaost
2 dl creme fraiche

1 burk stora vita bönor (bianchi di spagna), naturella, avrunna (om ni är många vid bordet, ta 2 burkar)

Mosa fetaosten med en gaffel. Blanda med pesto, creme fraiche och purjolök. Vänd i bönorna = klart.