Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 3161 ggr
HoppsanKerstin
0

Hjälp Tack!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla Kerstin är dålig..

Veterinären har vart ut idag och tagit prover och kollat läget.. dom tror på korsförlamning.. men om det inte är de så vet dom inte vad de kan va..

Kerstin är stel i bakändan ochgår med nästan raka ben, hon sätter ner trakten före tån..

Men ser helt kry ut annars och har inge feber eller nå..

Har ni nån aning vad som kan ha hänt eller vart med om detta??

[Grabbarna-A]
0

Korsförlamning eller någon fästingsjukdom kanske. Obestämd

Hoppas du får svar snabbt och att hon blir bra fort. Glad

HoppsanKerstin
0

Fästing: Ja kanske det, men kan det komma nu? menar att fästingarna försvann väl för ett tag sen.

[Grabbarna-A]
0

Mitt sto som jag hade förut blev stel i hela bakpartiet och vi trodde först att det var korsförlamning men efter att ha tagit alla möjliga prover så visade det sig att det var erlichios, (eller hur det nu stavas…) Det var i okt/nov. Fästingar finns det nästan hela året numera tyvärr, kanske inte just under den kallaste tiden jan-feb.

HoppsanKerstin
0

OK, Tack, då ska jag be veterinären kolla upp det, om det inte är korsförlamning..

RC71
0

Har vet.uteslutit fång?

HoppsanKerstin
0

Ja det verkade inte vara det.. hon är för pigg

bubbe
0

Jag skulle definitivt inte utesluta fång, det är alldeles för ofta det missas. Min ena körhäst blev halt på ett bakben i nov/dec, och veterinären trodde det var en skada i bakknät. Det visade sig vara fång som började på bak. På julafton var hon som sämst och jag trodde vi skulle bli tvungna att ta bort henne. Med hjälp av proffshjälp på Ultuna och vila under ett års tid, är hon nu tillbaka som tävlingshäst och går fullständiga körtävlingar.

Jag har lärt mig att alltid misstänka fång och vidta åtgärder så fort det är något som "känns fel", tills jag hittat en annan säker diagnos. Hoppas att ni hittar orsaken, men uteslut även borrelia och erlichios. Veterinärerna vill inte alltid tro på det, trots att det till slut visar sig vara så. Vi har haft både och på våra hästar, en del fall tydliga, andra mer diffusa.

Cara-Mia
0

Fästingar finns som sagt året om och har dessutom även spridit sig uppåt i landet.

Jag tror också att det kan vara fång. Om man missat att de haft ont i frambenen så flyttar det sig till bakbenen.

bubbe
0

Det kan även börja i bak, så man behöver inte ens ha missat det, även om det oftast är värre i fram.

RC71
0

Som bubbe skriver skulle jag vara väldigt försiktig med att helt utesluta fång i detta fallet. Fång är en lömsk sjukdom som kan uppträdda på många olika sätt i början. Har sett hästar där sjukdomen visade sej först på bakhovarna . Även endast en hov kan var angripen. Första tecknet på fång är oftast stelhet och ovilja att röra sej. Värme, ökad digitalpuls osv kan komma senare.

HoppsanKerstin
0

Vi har nu fått svar på blodprovet, och hennes värden var  höjda som det är vid korsförlamning..

Kerstin har fått B vitamin spruta och går på Finadyne, har boxvila och nästa vecka får hon gå ut i sjukhage om det ser bättre ut.

Annars ska vi in till en klinik..

Kan jag utesluta fång nu?

bubbe
0

Du borde ju kunna lita på veterinärerna. Om inte är det ju samma behandling till en början - smärtstillande och antiinflammatoriskt, boxvila och endast grovfoder.

HoppsanKerstin
0

Tack

HoppsanKerstin
0

Kerstin börjar reagera på medicineringen, och ser lite lite bättre ut i stegen idag! =)

VeronicaP
0

Ha koll på henne nu bara så att hon inte får fång , det kan bli som földsjukdom efter korsförlamning , har varit med om det själv och då sa veterinären att det är rätt så vanligt att de kan få det.

palomia
0

#15 Kan inte det bero på vilken smärtlindring dom får? "Butta" är ju inte att rekommendera till ponnyraser pga att dom kan utveckla fång.

VeronicaP
0

#16 Hon åt inte Butta

HoppsanKerstin
0

#15 Ok. det ska jag hålla koll på.. Tack

VeronicaP
0

#16 De förklarde det som att när de får korsförlamning så kan de få *inre stress* bla och då kan de få störningar i magen som utlöser fång. Det är väl rätt stressat för hästar att få korsförlamning pga det gör så ont

bubbe
0

"Butta" är ett av preparaten man ger just vid fång, liksom Finadyne och Metacam. Vilket preparat som rekommenderas beror på vilken veterinär det är, men min egen erfarenhet är att Butta hjälper bättre mot fång än Finadyne. Fång kan ju däremot utlösas av magproblem p g a medicinering för andra sjukdomar, men det är nog mest cortisonpreparat som är kända för att ge fångrisk.

Jag är ingen veterinär utan, liksom säkert övriga skribenter ovan, enbart skriver utifrån egna erfarenheter och kontakt med mina veterinärer. Har heller ingen erfarenhet av korsförlamning hittills (tack och lov), men däremot behandlat flera fånghästar med hjälp av Ultuna.

RC71
0

#20 Så sant . Man får prova sej fram mellan dom olika preparaten. Jag har kunder där det ena gången är finadyne som ger bäst effekt och på en annan häst kan det vara Butta. Metacam är det som verkar fungera sämst på just fånghästar enligt min erfarenhet.

#16 Sk medicinsk fång förknippas framförallt med cortison som ges via fodret. Vid cortisonbehandlinhg direkt i en led är medicinen "inkapslad" och ger inte samma biverkningar.

palomia
0

#20 Det står iaf på vet.FASS att man skall vara försiktig med buttan till ponnyraser men det står inget liknande om finadyne. Själv tycker jag det är onödigt att chansa om man redan har en häst med fångsymptom att ev. förvärra det genom att ge butta…

palomia
0

#21 Cortison vet jag tyvär av egen erfarenhet att det utlöser fång. Har haft en som det slog ut alla fyra hovar på och vi kämpar fortfarande efter över 2 år med henne.

RC71
0

#23 Ja, det är allmänt känt att ffa ponnyer är känsliga för cortison.

Trist med din häst!

RC71
0

#22 Buttan liksom många andra preparat kan ge magbesvär vid långvarit bruk. Det är också vad som står i Fass. Som sagt , Butta är ett inflammationshämmande och smärtstillande preparat som är vanligt förekommande vid behandling av fånghästar.

Har personligen aldrig varit med om att en ponny utvecklat fång pga Butta, däremot av olika cortisonpreparat.

[Grabbarna-A]
0

Min lilla Amaretto fick fång efter sin korsförlamning.

Jag brukar alltid ge ngt magvänligt, proviva, microbalans eller probimin när jag gett mina hästar butta eller finadyn, känns som att det har varit en bra grej att göra för magens skull.

HoppsanKerstin
0

Igår såg hon lika ut igen, och idag syns de knappt.. att det verkligen ändras så fort oroar mig.. ska ringa vet imån.