Höjd på årsföl
Hejsan!
Undrar hur stora era årsföl är just nu! (såg ett liknande inlägg på shetlandsponny.ifokus)
Hur mycker växer det egentligen första året jämfört med deras senare vuxenhöjd?
Skulle vara roligt att veta! :)
Vår blivande guld klimp var vi och tittade på igår. Han hade blivit STOR, grov tyckte vi.
Måttade mot oss och tippar på att han är nästan metern hög, 97-98 cm. Vi har absolut ingen aning om var russen ligger i höjd under uppväxten.
Snart så kommer han hem till oss. Nu är han snart 7 månader.

Min lilla, Guldhagens Eros som jag får hem om en vecka tyckte jag dem sa var 105cm nu vid halvåret :) Han blir förhoppningsvis en stor kille! :)

När åringarna är runt 6månader brukar de väl vanligtvis ligga runt 100-110cm i mankhöjd.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Jag skulle tro att Elvis är ca 110 cm, tror inte han är lägre iallafall… Har ingen mätkäpp så jag kan mäta honom 

Visst är det väl så att det finns en tabell för hur höga de ska bli? Man mäter dem vid en viss ålder och använder nån "kod" för att få fram sluthöjden. Finns det nån som har koll på detta?

Vet ej om det stämmer in på russen, men jag brukar lägga till 20 cm på sexmånadersmåttet. Det brukar stämma bra och har endast felat på någon cm åt båda håll på färdigvuxen ponny. 
Måste nog ta med mig tumstocken o mäta mitrus lite roligt!.
Mätte våran Dallas med tumstock idag, och fick honom till ca 106-107 cm. Han är född i Juni så han är 5 månader nu.

Vi mätte Silvetryffel i hagen. Han var 102 cm, 5,5 månad gammal =)
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus