Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 15064 ggr
[cancan]
2009-11-09 19:42
1

Juverinflammation

Någon som har erfarenhet av det på ston som ej är digivande eller dräktiga..

Har ett 13årigt sto som åkt på det.. Hon är varken dräktig eller har föl vid sidan.. Veterinären kunde tyvärr ej komma ut förrän i morgon.. Har ju försökt massera på det, men det hjälper inte och det går ej heller att mjölka ur

Kajsa-B
2009-11-09 21:42
0

Jag hade ett shetlandssto som fick juverinflammation. Hon stod och hängde i hagen och visde sej ha 41 graders feber och det enda jag "hittade" var hårt och svullet juver. Hon var då varken digivande eller dräktig. Naturligtvis så var det lördagskväll så det blev distriktsveterinären som jag ringde och som tack och lov kunde komma ganska snart. Eftersom jag sammanbor med en fd mjölkbonde så framförde jag min fundering om det kunde vara juverinflammation…..men det trodde inte distriktaren…det drabbade så sällan hästar och….ja, jag minns inte allt. Hur som helst så fick mitt sto antibiotika och dagen efter så hade febern sjunkit betydligt. På måndagen ringde jag en annan veterinär som är duktig på häst och själv uppfödare. Hon sa att juverinflammation oftast drabbade ston som INTE var dräktiga eller digivande.

Bonnie fick som sagt antibiotika, vi mjölkade försiktigt ut några var-droppar/klumpar i någon dag så att hon skulle bli av med det värsta  så att säja. Sen hade vi kamfersalva kvar sen mjölkkossornas tid som jag smörjde med någon gång (men om det bidrog till något kan jag inte uttala mej om) Jag var ju rädd för att hålla på för mycket med juvret för att inte stimulera igång något mer.

Svullnaden försvann ganska snabbt, tog bara någon dag.

VeronicaP
2009-11-10 11:40
0

Ja jag har haft det på ett av mina gamla halvblod , äkta juverinflammation , fast jag gav butta och masserade , mjölkade inte ur . Det gick över på några dagar

[Grabbarna-A]
2009-11-10 15:51
0

Mitt sto fick juverinflamation 6 månader efter avvänjning från fölet. Det berodde troligtvis på för mkt protein i gräset, så mjölkproduktionen kom igång igen. Mjölkade inte ur utan gick promenader och smorde med kamfersalva samt så fick hon penicillin.

Häromdagen pratade jag med min granne, deras ponny fick juverinflamation härom veckan och dom vet inte varför. Jag tror hon haft föl men för flera år sedan.

[cancan]
2009-11-10 15:59
0

Hade veterinären ute idag.. Har fått penicillin till henne som hon ska ha i några dagar.. Har även masserat lite lätt..  Idag hade hon iaf ingen feber.. Så det går åtminstonde på rätt håll!

Hon har ju inte haft föl sen -01 så tycker att det är väldigt märkligt..

[Grabbarna-A]
2009-11-10 16:02
1

#4 Ja vist är det märkligt. Jag kan höra med min granne och fråga om deras vetrinär hade nån teori om vaför deras fick det om du vill.

[cancan]
2009-11-10 16:04
0

#5 Det får du gärna göra!

[Grabbarna-A]
2009-11-18 21:40
0

#6 Nu har jag pratat med grannen. Deras vetrinär sa att dom kan ha olika bakterier i juvret som kan ligga latent och blossa upp när som helst eller inte alls, samt så kan dom få in bakterier som vi inte märker för att dom tar hand om bakterierna själva. Deras häst fick problem med magen för ett tag sedan och har inte återhämtat sig från det ännu. Hon har haft föl för flera år sedan och får mjölk i juvret när hon brunstar och vid för mkt proteinintag. Dom tror att detta hände nu i samband med brunst, hon fick mjölk i juvret och någon bakterie blossade upp och så hade hon och inte tillräckligt med motståndskraft att ta hand om det själv.

Det var svaret jag fick när jag frågade…

Är hon bättre nu?

[cancan]
2009-11-19 10:50
0

Okej.. Ja, redan ett par dagar efter penicillin-behandlingen hade juvern gått ner till nästan helt normal igen.. Hon hade även en lymfkörtel som svullnat, den var stor som en ''saltsten''.