Hallands Väderö 2009!
Det är nu tid för för anmälningar till unghingstbete på Hallands Väderö 2009. Vi russägare, som skickade iväg våra unghingstar förra året, tyckte alla det blev en mycket fin start i livet för våra pojkar och en fantastisk upplevelse att få besöka dem under sommaren.
Jag har anmält 2 stk. 2-åriga Loke får en sommar till i frihet på Väderön och får med sig lillebrorsan, 1-åriga Toke.
Enligt Ingvar Johansson, som är kontaktperson, finns det plats för upp till 20 ponnyhingstar (A och B).
Kontaktperson: Ingvar Johansson, Kärlingehults stuteri, Hjärnarp, tel 0431-455010

Får Loke och Toke flera russkompiser på Väderön i sommar?

Hur funkar det med verkningar och avmaskningar?
# 3 Ev. sådant står var o en för.
Jag lämnade min hingst nyverkad/avmaskad, sen fick han samma behandling när han kom hem igen.
Var o en kan åka dit o sköta om sin ponny närhelst o det är ju även fritt när man vill ta hem dem. Hämtar man annan tid än sista hämtturen så åker man med turistbåten.

Måste vara underbart för hingstarna att leva rövare under sommaren!!

# 3 och #4 Jag lämnade också min hingst nyverkad och avmaskad. Efter hemkomsten i december konstaterade hovslagaren att hans hovar var jämna och fina och att det var mycket lite att ta. Kanske inte så konstigt efter all klättrande i klippor! Jag väntade också med avmaskningen till han kom hem.
Förre året kostade det 500 kr för hela säsongen (maj till december) inklusiva båtresen! Det finns anställt djurskötare som tar kontakt om något händer.

Låter kanon! Undrar om man ska åka? Även om det är långt att åka…

#7 Jag kan varmt rekommendera det! Ett år åkte hela Gute-unghingstgruppen till Väderön - tror det var C-årgången . . .
Är det någon som vet om hingstsläppet har varit ännu?
Isf vore det jättetrevligt med info o bilder om nån har 

Det skulle have været igår, men blev aflyst pga. vind. Ny dato er tirsdag d. 12. maj.

#10 Ja igår var ingen höjdar dag , med tanke på den storm blåsten som var här
#10 Då håller vi tummarna för god väderlek den dagen
!
Hoppas ni får en bra resa o att släppet går bra!

Jag ska på utflykt med jobbet till Hallands Væderø den 18 maj. Hoppas att hæstarna ær dær då och att vi får se dem. Vi ska gå en guidad tur længs væstra, sødra och østra delen av øn.
Gissa vem som hade ett finger med i spelet vid val av utflyktsmål!

Det blåser än så länge för mycket för överfart med hästarna. Men det bör väl gå innan den 18.
Är det någon som ska släppa sin hingst där i år?

# 15 Det blir 5 russhingstar i år. Jag släppar 2. Hoppas bara det slutar blåsa snart så vi kan få iväg dem!
#16 Hoppas du o alla de andra får en trevlig resa. Jag är lite smått avundsjuk men Tzatziki får ha hingstbete härhemma då vi planerar att visa honom i höst.
Tänk vilken tur vi hade med vädret ifjol! Det fungerade på första försöket både dit o hem!

#16 inga shettisar alls då?

# 18 Det blir shettisar också, men jag vet inte hur många. Säkert flera shetland än russ. Förre året var det 4 russ och 9 shetland.

Synd att det är så långt, låter fantastiskt trevligt…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#ok, för jag anmälde min shettis i år igen men Ingvar har inte hört av sej.

# 21 Då är det kanske bäst att ringa till honom så ni kommer med båten på tisdag kl 14.00
.

ok, ska göra det.

na!
Någon som har fler bilder från hingstsläppet förra året självklart glömde jag kameran men iår är den redan nerpackad hehe.

# 23 Om du går upp på Pernillas inlägg # 1 hittar du länkar om Väderön. På länk 2 finns det mängder med bilder båda från släppet 2008 och från hingstlivet på ön!

# ja, det första man blir blind på det är ögonen hehe. Tack!

Igår var jag på utflykt med jobbet till Väderön. Vi hade toppenväder och jag badade!
Vi såg sälar, kor, får, massor med fåglar, en svart huggorm samt 1 shettis- och 5 russhingstar. Fyra av hingstarna gick vid fyrvaktarbostaden, och två nära Sandhamn.
Totalt skulle där gå 14 russ och shettisar, varav 11 kom dit förra tisdagen och 3 kom i helgen.

Vad roligt att se bilder Charlotte! Gud vad skönt dom har det!
Skulle gissa på att hingstarna på sista bilden var Julies två halvbröder Ripard och Ridugg bakom? Eller hvad siger du Julie? Jeg synes det ligner dem?

#30 + 32 er Ridugg og Ripard.

# 29 Pa bilden ar de tre skanska russhingstar som kom ditt tillsammans pa onsdagen.Min 2-ariga Loke, hans bror Toke och en kompis.
#35 Vad fina de var!

#33 Vad trevliga era fina russpojkar Ridugg och Ripard var. Grattis också Julie og Kjeld till årets föl, som jag läste om i en annan tråd!
#35 Tänk att det var Loke och Toke vi träffade på! Nyfikna o sociala. Nu vet jag namnen på alla som vi såg, utom den svarte.
Det blev en del bilder eftersom vi var flera som hade kamera med oss, bl a denna där jag bekantar mig med Pernilles båda hingstar och deras russkompis.

#37 Den svarta ar Toke (e Tor). Jag ar lite osaker pa namnet pa hans kompis (Minioch?) men han er efter Enoch.
Vilken trevlig bild pa tre sociala russpojkar.
#38 Är det Minoc?? u Minnja?

# 39 Ja, nu blev det ratt.

Kan någon reda ut detta åt mig? Toke är svart enligt #38. Minoc är också svart (han var på utställningen i Tomelilla i juli)! Då måste den bruna ettåringen vara någon annan! Eller finns det flera Minoc?
#33 Vilken är Ripard och vilken är Ridugg?

Den lysbrune er Ridugg og den mörk brune er Ripard.

#41 Toke är den svarta och den ljusbruna ettåringen är INTE Minoc. Han heter - enligt ägaren - Mitenoc och e Tomtebos Enoc u Mimmi ue Pirat Pan.
Jag var på Hallands Väderö för ett par veckor sedan. Alla hingstar (14 stk tror jag det var) hade det bra och de gick nu i samlad flock vid fyren. jag återkommar med bilder.

#43 väntar med spänning.
Kommer att ta hem min Shettis nästa helg, ska visa fram honom. Hoppas att han passerar nålsögat.

#43 Tack, då kan jag skriva rätt namn till mina bilder från i våras!
#44 Lycka till med shettisen!
Hur har hingstarna det ute på ön?
Det börjar väl bli dags att hämta hem dem snart?