Avelskonferens 2009
Välkomna på avelskonferens på Jägersro i Malmö den 7-8 november 2009!
Prel. punkter på programmet:
- _Paneldebatt och seminarium kring exteriör och prestation med _Morgan Johnsson och Kari Seppälä
- Hästens färger med tonvikt på russet - föredrag avBoFurugren
- Lanthästen - föredrag av Pernille Gooch
- "Ung Jägersro" - studiebesök och information av Anna Rogell
- Studiebesök på "Polisrytteriet"
- Dansk russavel idag - resumé av Julie Christiansen
- Grupparbeten och gruppdiskussioner kring aktuella russfrågor
Konferensavgiften 800 kr inkluderar konferensmaterial, lunch samt för- och eftermiddagskaffe båda dagarna och middag på lördagskvällen.
För boende tillkommer 400 kr per person i dubbelrum (i priset ingår stor frukostbuffé) på Best Western Hotel Jägersro.
Konferenslokal är Jägersros "Hästägarrum".
All förtäring serveras av Jägersrorestaurangen. Hotell och studiebesöksplatser ligger inom gångavstånd.
Arrangemanget kräver minst 40 deltagare och högst 70 får plats i konferenslokalen.
Anmälan om deltagande samt hotellbokning sker till Kristina Ahlström,
Torastorpsv. 304, 290 11 Linderöd, tel 044-34 05 74, 070 922 37 10,
e-post kristina@axtorp.se senast den 1 september.
Samtidigt insättes anmälningsavgiften 400 kr på Skånes Russavelsförenings
bankgiro 335-8496. Resterande belopp skall ha erlagts senast den 15 oktober.
Ev. frågor kring konferensen kan ställas till Carina Andersson, tel 0416-142 50, 070 381 90 32, Malin Johansson tel 0417-272 56, 070 466 45 48, Anders Zackrisson tel 040-54 84 16, 070 357 38 65 eller Julie Christiansen tel 0045 47 10 03 10 98
_Välkomna till Skåne i Mårtenstider och till en, som vi hoppas, trevlig och givande konferens i Gotlandsrussets tecken!
_
Skånes Russavelsförening och Svenska Russavelsföreningen
Avelskonferans 2009
Missa inte att anmäla er till avelskonferansen som i år är i Malmö. Massor av intressanta diskussioner väntar. Mer information hittar ni på framsidan. Ta nu chansen att träffa och prata med alla som brinner för russaveln. 
skrivet av StuteriTrot
Jag ska anmäla mig!

Skall försöka få ihop det, Malmö är ju inte nästgårds precis. Varför är det i södra sverige i år igen? var ju i småland sist, borde väll fördelas lite bättre över landet kan man tycka…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#3 Det är väl spridning på orterna Falun Emmaboda och nu Malmö Det är många mil imellan dessa orter ca 70 mil så nästa ställe blir nog en bit upp i landet
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
# 3 Det aer for att det laeggs pa de olika lokalfoereningarna att arrangera. Vet inte om det kan vara Gotland om tvaa aar.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
Fler som tänker åka dit?
#6 Tyvärr är det en här som inte kommer
!
Det är så mycket annat i år för min del så jag får stå över detta arrengemang som verkar så trevligt
!
Hoppas ni får en trevlig helg som åker dit
!

Jag funderar på att åka dit :)
Klart vi kommer!
# 10 Du som är halvskåning ska väl klara av lite svartsoppa?

Vet inte riktigt hur min höst ser ut men har en förhoppning om att kunna komma handlar lite om ekonomi oxå, konferransavgift, boende och 60 mil enkel väg är inte gratis…..
Jerker Klang,

Vill gärna åka på detta. Får se om tiden räcker. Hemma hos oss har vi "delat upp" året. Jag får sommarhelgerna till hästarna och vinterhelgerna får Jan till jakten.
#13 Kan inte annat än hålla med, urk!

Tiden springer som alltid så här års i väg i en väldans fart! Glöm inte anmäla till avelskonferensen! Vi hoppas på en trevlig helg om än utan svartsoppa- svartsoppan hoppar jag över trots att jag varit skåning sedan 1988
. Men god mat får vi säkert!

Jag kommer! Kanske vi kan samåka ett gäng från Stockholm? Blir billigare än SJ iallafall.
//Cecilia
# 17 Jag hittade flyg t o r för under tusenlappen. Inte så miljövänligt kanske, men man spar ett dygn i resetid.

Jag skulle mer än gärna ha farit. Visserligen har jag bara en hingst;( Men jag tycker att ämnet är väldigt intressant - särskilt för oss norrlänningar… Här händer det inte så mycket på avelsfronten. Förutom de som har stuteri och bara använder sin egen hingst.
Men som sagt och var det är 138 mil enkel väg… Kanske mittersta sverige typ sundsvall vore något landningsställe för konferansen?

#3 o #19 Jag håller med om att konferenserna alltid har hållits i "Södra Sverige". Bor man i Norr- eller Västerbotten är ju även Falun himla långt söderut. Och till Sundsvall har man sådär 50 mil från Luleå (som ändå ligger i södra Norrbotten).
Varför inte lägga en konferens åtminstone en gång i Umeå eller Luleå/Boden (eller Pite Havsbad
), så att de inom Nord-Russ kan knyta kontakter och få del av allt som händer söderut?
Det vore väl kul för alla sörlänningar att få uppleva midnattssol eller snö o norrsken, beroende på vilken tid på året det är. Eller måste avelskonferensen vara på hösten?

#20 Kan bara hålla med……
Jerker Klang,

När är det Nordruss tur att ordna ? Då får de fixa så att det kommer långt upp Är inte främmande att ta mig en bit upp i landet
Hur går turordningen imellan lokalföreningarna någon som vet?

Falun är den nordligaste platsen där russkonferensen hållits, 2005. Då kom den nordligaste deltagaren från Enviken (det ligger ett par mil norr om Falun). Inte en enda person från NordRuss område. Så man skulle ju kunna dra slutsatsen att russägare och -uppfödare bosatta i Norrland inte är särskilt intresserade av att konferensa?

Sökte på eniro om resväg genon Sverige Fast jag kom inte ända upp till Karesuand (treriksröset) utan resvägen slutade i Kiruna så mellan Kiruna och Trelleborg är det 1888,2 km långt Hur gör man en retvis fördelning ?

Kan bara hålla med - kom till norrland. Konferansen kan hålla till på Pite havsbad. Superfin anläggning, där det finns möjligthet att blöta ner sig, få lite massage, äta gott och kanske rent sagt svänga sina lurviga ben i en virvlande dans.
Se länken om Pite-havsbad: http://www.pite-havsbad.se/
Inte illa pratat om nordruss (till hör dem själv), men det är en liten förening. Med några få medlemmar… Många har självklart hästar, familj och är rädd om helgerna..
Framför allt finns det väl inte så många avelsintresserade i norrland. Det är ju bara att titta på hur många ston som besöker de norrlänska hingstarna…. Det finns väl en som har mycket dambesök - men å andra sidan bor han på ett stuteri. Vi andra får nöja oss med att betala in bet.licensen varje år och sedan gå och hoppas att någon är intresserad.
# 25 Du behöver ju bara lösa vilande licens för 50:- om du inte vet om han skall användas. Uppgraderas med resterande 250:- innan han betäcker.
Men det kanske du gör redan?

#26..
Nej det gör vi inte … utan betalar in hela summan…
Få se hur det blir nästa år.. Som du kanske vet har vi funderingar på att låna ut honom till någon avelsintresserad…. Så du kan väl fiska lite åt oss. Du har ju mer kontakt mer "rätt folk" än jag.
Jag har tänkt åka. Behöver nån att bo med?

Vi kommer inte. Det blir för långt och dyrt. Att göra både och, för vi satsar istället på att åka till gotland och fölavskiljningen på Lojsta eftersom vi ska få hem en av hingstungarna därifrån.

Jag och Olivia kommer så vi har tre platser i bilen från Väddö/Norrtälje isåfall och åker över Stockholm.
Verkligen intressanta föreläsningar som plockats ihop. Hoppas på riktigt russsnack. 
//Cecilia

Ju mer jag tittar på programmet för konferensen, desto mer vill jag åka dit och vara med och diskutera. FInns det någon som åker väger förbi Askersund?

Hittills har bara 3 (!) st betalat in anmälningsavgiften? Blir det inte 40 anmälningar ställs konferensen in!
Sista anmälningsdag är satt till den 1 september, dvs om en vecka, så skynda att anmäla ni som har tänkt åka.

#32 Lugn Charlotte, det är inte bra för revbenen att oroa sig 
Sista anmälningsdag = första anmälningsdag, vet du…

Vi har anmält oss nu och betalar in pengarna idag el i morgon

Det är ju löning imorgon, så många väntar nog tills dom har den på kontot…..
Jerker Klang,

För en gång skull har jag betalt i tid 090608

# 35 …och på torsdag för oss som sliter inom kommun och landsting
(så är det i Jönköpings kommun iallafall)… Jag har ännu inte bestämt mig, jag vill åka men måste se hur det ser ut pengamässigt först nu när lönen kommer…

Vill så gärna åka men med småbarn hemma ligger frågan fortfarande på förhandlingsbordet… Hoppas på att i alla fall snart kunna skicka in en anmälan.
Jag har tänkt anmäla mig behöver bara en rumskompis :)

# 39 OM jag ska åka kan vi dela, men det är väldigt osäkert hur det blir med den delen…

#33 Va, har ryktet spritt sig ända till Dalarna att jag har varit i närkontakt med en järnbom pga att en liten pålle fick panik av att vara kort bunden m halsrem o grimma och försökte ta sig loss?!
#33, #35 o #37 Jo, jag har lugnat kassören, som inte har internet o läser gif, att de flesta nog betalar sista anmälningsdagen efter att de fått lön.
#39 o #40 Jag har tänkt övernatta fast jag bor i Skåne, och njuta av hotellfrukost mm. Räknar med att Kristina har koll på vilka som saknar rumskompis, så att vi kan "para ihop oss" på bästa sätt!

#34 Tack för din anmälan- mailet har kommit! :9
Kom igen nu gott folk så vi får en avelskonferens i år! Hoppas att det stämmer med avlöningen, så att det fullständigt dröser in anmälningar imorgon!
Jaha, då får man ta och bestämma sig då……..känns som det är så lååångt kvar!!
# 40 Hoppas hoppas.
#31 Om du tar dig till Motala kan vi samåka därifrån.
#40,44 Vi kanske kan samla ett gäng från denna del……Kajhugo är ev oxå intresserad så då kan vi få till en full bil och sänka kostnaderna……

# 46 Ja det va ju en bra idé
Ska se hur det ser ut när lönen kommer på torsdag, det är ju alltid massa annat som kostar pengar med… Tänk va skönt det hade varit om man aldrig behövt bry sig om pengar utan att det alltid fanns till det man behövde 

Jag är intresserad, och en full bil ner, drar ner kostnaden rejält. Skall vi säga att helgen är bokad?
#47, 48 Vi kan väl höras till helgen, så fundera nu ordentligt…….så bokar vi….

Nu har jag anmält mig (trots allt), jag är alldeles för diskussionssugen för att låta bli ^^.
Så jag kommer antingen ta tåget ner till Malmö eller samåka med någon som har plats.
#45 Jag kan nog tänka mig åka till Motala för att möta upp. Vi får se hur löser det praktiskt för jag är inte säker på att jag orkar köra hem sen när vi kommer tillbaka (jag är en rattsovare och behöver vara utvilad eller ha sällskap). Det beror lite på hur jag kommer att jobba om jag måste åka hem söndag kväll eller kan vänta till måndagen.
Är det någon som åker riksväg 50 förbi Åsbro (Askersund) och har plats så hoppar jag gärna på.
Precis som Russtoka har jag också anmält mig. Kanske Russtoka och/eller ryttarn vill/kan samåka med mig? Eller någon annan?

Gärna samåkning. Om vi kan samordna det hela ^^

Nu har även jag anmält mig.
#52 Vart i västra götaland bor du? Finns ett antal olika vägar som jag kan ta till Malmö, närmast är dock att köra väster om vänern och sedan via göteborg, men jag tror inte vägen på östra sidan och sedan antingen nissa stigen ner eller alternativt via jönköping blir så värst mycket längre. Samåkning är alltid bra…..
#52 Du kanske kan ta dig till Mariestad eller skövde och hoppa på där?
Jerker Klang,

Mariestad kan också gå. Det är ungefär lika långt som till Motala… 
Nu verkar det som att det börjar drälla in lite anmälningar, kul!
Jag har anmält mig! Nu ska jag klura på resan..

#56 Jag och Cissi kommer åka från Väddö i bil. Samåka?

Jag är intresserad att hänga på den som åker riksväg 50 förbi Askersund.
Ja tack, missade det först i tråden. PM:ar er.

Sista anmälningadatum är visserligen över men vi kan ta emot anmälningar ett litet tag till! Vi är iallafall över 40 nu så den blir av! jättekul och välkomna till Skåne!

Nu har jag anmält mig och Malin Wilson. Ser fram emot en toppenhelg!

Så trevligt det ska bli
Vad roligt att det kommit in lite fler anmälningar. Ser fram emot denna helg!
Vi är 3 östgötar som åker, jag, Ia och Åsa. Ska bli himla roligt.
# 64 Vad roligt!
Jag har bokat plats och "liftar" med Granö, då de bor nära mig! Kan bli kul det med, kanske har de fler platser?

Har två platser kvar i bilen.

#67 Åker ni förbi Askersund? Riksväg 50.

Det finns fortf. möjlighet att anmäla till avelskonferensen! Vi är över 50 st nu så konferensen blir av! jättekul med så stort intresse! Men vi kan ta emot anmälningar under september också, vi behövde bara veta så den blev av!

#70 Jössesinammens………..

#68 Vi kommer åka e4 så kommer tyvärr inte åka förbi där.

När kommer konferansen att starta på lördagen?

#73 Skåne- Russ styrelse har möte i slutet av september och då ska de sätta tidsprogrammet. Troligtvis börjar det 10.00 dock!

#74 Tack då vet ca när man ska åka på morgonen…

Vi på Ekslätts stuteri kan bistå med sovplatser om någon kommer ner dagen innan. Vi har knappt en timme till Jägersro. Om någon är intresserad så kan ni maila på fam.lundberg@sjobo.nu
# 76 Det skulle jag gärna, ska höra med mina medresenärer som jag liftar med, hur de planerar att göra. Det vore ju roligt att hälsa på Arrak.
Kanske finns andra möjligheter. Jag mailar dig.

Åh det hade varit kul att åka på.. Lite dyrt bara…
//Mickan

Hade gärna kommit, har väl tyvärr inte råd.
Skynda långsamt så går det fortare.

Vid SvRAFs årsmöte i våras beslutades att kalla till ett extra allmänt möte i samband med avelskonferensen, för att ta ett första beslut om de nya stadgarna. När kommer detta att vara?
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
# 80 Lördagen den 7/11 kl 17.00 på Jägerso.
Det finns kallelse på baksidan av den nya tidningen som kom i går till mig.

#81 De första man blir blind på… Jag såg det när jag vände på tidningen efter att ha skrivit här… 
www.vikingponnycenter.se

Det är nu man ska betala 800:- till va? Har jag uppfattat det rätt? Jag betalade 400:- i Augusti. Jag ska bo på hotellet också.

#83 helt rigtigt, 1200 ialt.

Före 15 okt. väl…?
www.vikingponnycenter.se

Ni som vill ta er från Sturp till Jägersro åker med www.flygbussarna.se . De går direkt från Sturp till Jägersro Center. Plätt- lätt!
Det kommer att skickas ut info kring program och deltagarlista senast 15.e oktober men vill ni betala redan nu så gäller följande:
Konferens 800 kr
Del i dubbel rum per natt 400 kr (så kommer du redan fredag kväll så betalar du 800 kr i logi för två nätter)
Meddela om du kommer fredag!
Meddela också om du behöver specialkost av något slag!
Pengarna ska vara på Skåne- Russ pg innan 15/10.
Välkomna!

#86 Tack för info född blond

Men det kommer en fakt va , du vet en annan som har dåligt minne behöver en påminnelse om vad jag ska betala *S* , frågade dottra din igår och hon trodde det ;-)

#88 Aj! Om det kommer en faktura har jag redan betalat in den resterande avgiften till samma konto som anmälningsavgiften betalades in på.

#89 Fast jag tror att det är samma konto ska du se *S* , men jag är ju en förvirrande människa som behöver papper på allt för att inte glömma det typ och helst ska de sitta framför näsan på en ;-9

Det kommer ingen faktura. Det blir för mycket administration för det men vi kommer att maila/skicka ut info. Vad det gäller betalningen så gäller följande:
Konferens 800 kr
Del i dubbelrum, per natt 400 kr
Enkelrum, pernatt 700 kr
Vänligen insättes på Skåne Russ pg innan den 15/10!
Vi startar 9.30 å lördag med fika och avslutar söndagen 16.00 med fika!
Så jag hoppas alla förvirrade Gonkor klarar det ändå! 

#91 Ha ha det vet man aldrig , ni får mail terra mig så den förvirrade klarar av det 

Tjoho! Jag ska också komma ner till Jägersro, fick det i födelsedagspresent
Så nu undrar jag om det finns någon jag kan samåka med? Och dela rum med oxå för den delen. Jag bor ju då utanför gävle, men kan ta mig en bit "i rätt riktning" för att sen samåka. (för det är garanterat ingen från gävle som åker ner….)

#93 Grattis! Pratade med din pappa!
Rumskompis hittar vi åt dig fr o m lördag men om du kommer redan på fredag så kan det bli svårt eftersom det är få som kommer redan på fredagen. Från Stockholms- området kommer några stycken men jag tror de flyger. Maila mig om du vill ha namnen, kristina@axtorp.se

#93 Fler än jag som ger sig det själv i födelsedagspresent *ler*

# 93 kontakta Granö stall 

Jag har precis bestämt mig för att komma jag också! 

Nu är vi 64 anmälda- fantastiskt! Någon har ringt mig i veckan och undrat men ännu inte anmält. Jag tar emot anmälningar denna helgen också men sen stoppar vi! Så kul det ska bli!

#98 Ja det ska bli jätteroligt och helt otroligt att det är så många anmälda måste jag säga :-), det är äkta intresse det 

Pga ett återbud så har jag en plats kvar i min bil. Jag kör från Sunne via Kristinehamn, Mariestad, Götene, Skara, Vara, Göteborg, Varberg osv ner till Malmö.
PMa mig om du vill lifta, vi kör fredag em/kväll.
Jerker Klang,

# 25
Jag satt och läste lite på olika trådar och hittade denna…
Jag förstår ju att du syftar på våran Yes , som "bara" betäcker våra egna ston…
Om du hade lite bättre koll så skulle du veta att Yes i år varit nere hos stuteri Bloka och betäckt både ston utifrån och Bloka stuteris egna , han har även haft påhälsning från flera damer här uppe i norrland som inte bor här på stuteriet.
Synd att endel hingstägare är så egenkära och desperata efter att deras egna hingstar ska få ston att dom inte drar sig för att prata skit om andras hingstar , har hört från stoägare att sånt skett…
Snart dax att åka mot Skåneland!! Snart ses vi alla russkamrater!!

#102 :-) Vi ses i morgon … Kör nu försiktigt alla som ska köra långväga ..
Hemma igen efter en trevlig helg i goda vänners lag.
Tack Skåne Russ för en väl genomförd konferens, och till alla er andra som också var med och gjorde det till en trevlig helg!

Takker for en god weekend.
Hvad bra at se ansigter på russuppfödera og gotlandsruss.ifokus medlemmer…

Tack för en trevlig helg SkåneRuss och till alla andra oxå förståss…
Man blir så inspirerad….!
Tack skåneruss och alla ni andra för en fantastisk russkonferens som gav mersmak!!
kramar från Rungegårds stuteri

Tack för en trevlig helg i Skånes regi och trevligt och glatt sällskap :-)
//Gonkan

Ingen som har foton??
Även jag vill tacka för en trevlig helg. Vilket arbete Skåningarna har lagt ner. Tänk att avelssnack kan leda till så många resultat. Kvällen i relaxen gav många svar. :-)) Gunilla R

Jag instämmer, det har varit en kul, givande och lärorik helg. Ett stort tack till Skåneruss som arrangörer samt till alla trevlig russmänniskor som välkomnat en nybörjare i dessa sammanhang.

Tak til alle jer der kom ned til os i Skåne, og gjorde avlskonferencen til noget helt specielt.
Tack från mig också!
Först till Olivia och Cecilia att jag fick åka i er bil, samt Sandra med för trevligt sällskap! Resan var spännande och flera samtalsämnen hann vi igenom på en totalt 14 timmars bilfärd, den var fartfylld på flera sätt!
Sedan tack igen till Marina för gästfriheten med sängplatser till oss fyra och god frukost. Vi var imponerade av alla pokaler, pristavlor, rosetter och framför allt av alla fina gotlandsruss!
Sedan tack Skåne russ och skåningar för att jag fått träna på den skånska dialekten, ätit mandelpotatis och vandrat i lite i myllan. Min farmor sa alltid (fast hon gifte sig med en) att usch, skåningar är så dryga. Men det stämde in alls, tvärtom glada och trevliga allihop!
Tack också till alla er trevlig russvänner gamla som nya som jag träffade och mer eller mindre bytte några ord med, som gjorde helgen så trevlig och minnesvärd. Vare sig det var i en diskussionsgrupp, vid matbordet, i kaffekön eller på rummet in i den sena natten!
Vi ses igen!