triangelmärkt
Jag undrar om man får visa en triangelmärkt häst på utställning, eller om det är att jämföra med tävling?
Jag skulle tro att det går bra att ställa ut, det handlar ju inte om att prestera på samma vis som vid annan tävling. Men jag vet inte.
Att en häst är triangelmärk har inget annat med att göra än att man har tagit ut en del av hästens livförsäkring. Det är alltså enbart en försäkringsfråga. Du kan både ställa ut och tävla en triangelmärkt häst om man nu skulle vilja det och hästen håller för det.

Så här står det om triangelmärkning på bl.a. Agrias sida: "Om hästen blir utdömd kan man trots allt välja att låta den leva. Då kan man tirangelmärka den vilket gör det möjligt för ägaren att få ut en del av försäkringsbeloppet. Däremot får hästen inte tävla." Sedan om det gäller utställning eller inte vet jag inte…

Enligt mitt försäkringsombud (Agria) kan jag ställa ut en triangelmärkt häst men inte tävla den som sporthäst. Du får altså inte tävla den i trav, körning, eller ridgrenar. Utställning räknas, enligt henne, inte som en sport utan som en avelsbedömning.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Konstigt för jag har en gång i tiden tävlat mot en triangelmärkt häst. I.o.f.s. var det ingen stor tävling men är det inte så att om hästen är trianelmärkt så har den en skada som gör att den inte längre KAN tävla eller användas till det den var täkt till att göra. Detta måste ju innebära att en travare mycket väl skulle kunna gå lättare dressyr på mindre tävlingar utan problem. Det var en sådan häst jag mötte i alla fall.
Man får lov att tävla på icke officiella tävlingar ex klubbtävlingar och dylikt.. Men däremot inte lokalt och regionalt om jag inte har fel för mig..

Dom får heller inte användas i ridskoleverksamhet.

Men numera går det väl inte att triangelmärka travare?
# 7 Men hur sker egenligen kontrollen, vem är det som kontrollerar att det efterföljs, Ridsportförbundet eller försäkringsbolagen?
//Cecilia

#8 Bra fråga. Skulle tro att det är både och , men är inte säker. Det är ju en överenskommelse mellan dessa båda parter vad som gäller. Dock kan enligt uppgift, en triangelmärkt häst tydligen säljas och tävlas utomlands då inga sådana regler gäller där.

#7 Tror att de får användas i ridskola , beror nog på vad de är märkta för. Vi hade triangelmärkt häst som gick på ridksolan och den var ditsatt av försäkringsbolagets ombud.

#10 Som jag fått förklarat för mej så får en triangelmärkt häst inte deltaga i någon ekonomisk verksamhet, tex lektioner.

Anledningen till triangelmärkningen är att man fått ut en del av livförsäkringen på hästen för att den inte längre går att använda som aktiv tävlingshäst. I avtalet som ägaren till hästen skriver på i samband med utbetalningen av pengar står det:
"Hästen får bara användas som promenadhäst/avelshäst. Den får inte användas för tävlingsbruk. Detta skall meddelas ny ägare av hästen."
Om det framkommer att hästen används till annat än det ovan nämnda blir ägaren till hästen ersättningsskyldig till försäkringsbolaget och kan även stämmas för försäkringsbedrägeri.
Ridskoleverksamhet kan knappast anses vara promenadridning vilket gör att den ridskolan kan ligga väldigt risigt till. Även tävling på klubbnivå skulle jag betrakta som betydligt mer än promenadridning.
Vad gäller utställning är det dock inga problem då det, enligt Agria, ingår i vad man anser är normalt för en avelshäst.
#8 En triangelmärkt häst är just frysmärkt med en triangel väl synligt på hästen. Tävlingsfunktionärer som släpper igenom en sådan häst till tävling medverkar till försäkringsbedrägeri.
#10 Ett försäkringsombud kan inte "sätta dit en triangelmärkning". Det krävs först ett veterinärintyg där veterinären intygar att hästen har en sådan skada att den inte går att använda som sporthäst. Sedan skall detta veterinärintyg godkännas av försäkringsbolaget varefter en veterinär med rätt utrustning frysmärker hästen med en triangel. Denna veterinär skall sedan skriva ett intyg på att det är utfört varefter försäkringsbolaget betalar ut den andel av livförsäkringen som är aktuell.
Jerker Klang,

#12 Det var försäkringsbolaget som själva hade dömt ut hästen som placerade hästen på ridskolan , så den ridskolan ligger inte alls risigt till. Tror tom det har stått om det i någon tidning där det här försäkringsbolaget jobbade med att många tävlingshästar blir utdömda för fort pga ägarens ovilja att låta hästen få den tiden som den behöver för att bli frisk, då det ligger mycket pengar bakom tävlingshästarna.
Den här hästen var utdömd för frambensproblem kommer inte riktigt ihåg vad det var , men efter rehabilitering och vila i ett år så var hästen helt frisk och så länge den gick kvar på ridskolan så var den aldrig halt eller sjuk. Under sin rehabliterings tid så bodde hästen hos ett Fk ombud .
Ja den hade en triangel …

Då bör det alltså vara helt ok att visa dem. Har sett ston på premiering som varit triangelmärkta och det är ju precis samma ansträngning på en utställning. Skillnaden är väl att en premiering är mer eller mindre obligatoriskt för ett avelsdjur medan utställning är lite för nöjes skull också.
Tex. Jag skulle inte visa ett sto med rörelsestörning på en utställning medan jag måste ta samma sto till premiering för stamboksföring.

#13 Låter väldigt underligt, har själv gått igenom processen med triangelmärkning av en häst och inte katten hadde Agria godkänt att hästen dömdes ut pga en skada som gick att rehabilitera på ett år. Men olika försäkringsbolag kanske har olika bedömningsgrunder.
Jerker Klang,

Jag tror det är Sveland som har haft ett projekt med utdömda hästar, det stod i Ridsport för inte så länge sedan, kanske t.o.m i senaste numret. Det finns oerhört många hästar som döms ut för skador som kan läkas ut under längre tid, men folk har inte tid att vänta, därav projektet.

#16 Precis , tyvärr döms många hästar ut alldeles för tidig ibland allra helst när det gäller tävlingshästarna.

#15 Den kom till ridskolan efter ett år ca , men den började ju inte gå de hårda lektionerna direkt utan reds först av oss personal, sen så gick den de lättare lektionerna och gick aldrig mer än 2 lektioner om dan de första året , så inte förtog den sig utan den hade nog tom blivit mer hårt riden hos en privatperson :-)
trodde inte ens att en T-märkt häst fick tränas för tävling dvs för tränare och dyl, läste det någonstan men kommer inte ihåg vart..