köpa russ med kotledsgalla?
Hejsan ! Har hittat ett russ som är helt underbart. Jag ´bor i finland och ska över med båten för att titta på henne på fredag. Igår hade de vet. koll på henne och det visade sig att hon har kotledgallor i ALLA ben. Såhär stog det:
1: Rörelseorgan (skelett, leder, senor, muskulatur, digitalpuls)
Måttlig kotledsgalla båda framben men mest höger fram. Lindrig kotledsgalla
båda bakbenen.
2: Utökad rörelsekontroll (longering)
Markerar höger fram i höger varv. (detta efter böjprovet)
3: Provokationstester (böjprov hela benet)
1 grad böjhalt vänster fram, 1½ grad böjhalt höger fram.
Just nu är jag jätteförtvivlad. Dethär verkar vara min drömhäst.. och nu har hon såhär många anmärkningar. hästen är 16 år och varit gammal tränings och träningshäst, främst i hoppning..
Jag vet inte vad jag ska göra. Vettigt pris för en sån häst? Hade kommit överrens om 13000, men det ska vi omdisskutera i och med att hon har fått anmärkningar av vet.
Mycket funderigar här på morgonkvisten….
Vad ska du ha hästen till?
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Skogsridning mestadels, ev ngt dressyrpass då och då.
En så pass "gammal" ponny kan man inte begära vara helt felfri. Du kan ta nästan vilken ponny som helst i den åldern och framkalla hälta. Gallor brukar i sig inte vara något problem. Jag skulle ha köpt den för skogsridnig klarar den garanterat av och lite dressyr mår den säkert bara bra av. Är stoet för övrigt bra så har du kanske något att avla på dessutom. Lycka till med köpet av din drömponny.

Detta med galllor.. russen brukar vara riktigt tåliga,
Har russet varit i träning, eller är det av anledning av mat eller en äldre vrickning/stukning….
Jag hållit på med Jessicas ridhästs gallor på baksidan av ett framknä (sedan i agusti ) så börjar förstå att de ej är att leka med, det är en ganska dyr vetrinär historia som inte är klar än. Har även stött på en galla på ett bak-knä som visade sig vara en fraktur även detta på en ridhäst, blev inget köp men hästen opererades o är ok nu. Nog om detta elände.
Ska du ha till avel Ok, men om den visar hälta på böjprov och vid longering och du ska ha den till att rida.. tänk till. Diskutera med den nuvarande ägaren…Och Lycka till!
#4 Som jag skrev är gallorna i sig inget farligt. Den bakomliggande orsaken ör däremot utredas. Många föredetta tävlingsponnyer ha gallor utan att de för övrigt har några problem medbenen. Och som sagt skogsridning är bara bra mot gallor
ringde till deras vet och hon rekommenderade att kolla så hon inte har kotledsinflamation. så ägaren ska försöka få akut tid tills imorgon före vi ska se på henne.
hoppas innerligt att det inte är ngn iflammation, de har gått ned med priset till 10.000kr. hon har fin stam iaf, trojka viking är pappa. Så där har man iaf ett avelssto, men det är ju inte det jag söker efter nu, men ngn gång senare i framtiden kan man ju alltid ta föl efter henne.
Hon är föredetta tävlingsponny. Mycket tävlad förr och tränad. det måste säkerligen komma därifrån.
#6 Tycker det låter jättebra. Är hon okej så slå till.
Vi har också ett Trojka-barn. Och just nu går även Trojka hemma hos oss. Både han och dottern är hur underbara som helst.
Vem är mamman?
Håller tummarna.

Som alla andra skrivit så är gallor någonting som nästan alla hästar har när de kommit upp lite i åren och det behöver inte vara någonting som stör dom alls, så länge de är små! Ett tips är att linde benen med back on track paddar regelbundet, de hjälper till att hålla benen torra och fina. :)

Upprepar lite men vill ändå lägga en röst i "köp-lådan"!
Gallorna i sig skulle jag inte oroa mig för, speciellt inte med tanke på de ändamål du har med hästen.
Hältan bör utredas men "bara" 1 grad är troligtvis inget allvarligt. En enklare behandling så är hästen fit for fight igen!
Jag tycker det låter som ett klipp!
Lycka till!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Kolla också med ditt försäkringsbolag om du tänkt försäkra henne. Kan du försäkra utan att behöva få reservation på benen??
Är hästen redan försäkrad kan hon bara överta försäkringen.
Dessutom vet jag inte om man kan nyförsäkra en så pass gammal häst. (Förutom veterinärförsäkringen då) Är kanske olika för olika bolag men ändå.

#11. Tror du att man i Finland kan ta över en svensk försäkring??
min åldring har gallor och lider inte av de, lindar dock efter träning eller smörjer med värmade, detta funkar utmärkt. veterinären säger att en äldre häst ofta markerar på böjprov, böjprov är ju som sagt inte det bästa heller, man bör ju värma upp den ordentlligt sa min veterinär annars kan många reagera utan orsak.

Gallor är ju ett symtom, inte en diagnos. Jag skulle först och främst försöka utreda vad som är orsaken till gallorna. Tillsammans med en 1 gradig hälta (som jag deffinitivt inte anser vara försumbar) skulle jag nog avvakta köp och se om det läker ut innan jag slår till. Det är väldigt lätt att tro att en viss häst är en "one in a life time", men det finns alltd andra om man håller sig lite kall.
Personligen skulle jag aldrig köpa en häst som både hadde gallor och dessutom en engradig+en en och en halv gradig hälta. Men det är jag det. Jag tycker det är farligt att bli känslosam i ett hästköp, när väl hästen är köpt kan jag vara hur känslosam som helst, men i affären måste man se nyktert på det hela
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#14 Jag tror hon det framgår redan att hon ska utreda hältan och gallorna. Men faktum kvarstår att gallor i sig är inget farligt och en äldre häst som har en mindre hälta efter böjprov är inte alltid en varningssignal. Vår veterinär menar att du kan framkalla hälta på alla äldre hästar utan att det för den delen behöver vara ett problem. Alla blir vi ju stelare med åldern. Och trådskaparen ska ju bara ha den till promenadridning inte som tävlingshäst.

Jag tror att det finns halvgrader på många äldre, det blir som ett stelhetssymptom när de böjer.
Vill härmed meddela att Mary Lynn, också kallad Bella står i mitt stall nu. Benen känns rikitit bra på henne, inte alls varma. var ut och gå med henne idag och hon gick riktit bra med. HELT UNDERBAR PÅLLE jag fått! <3
Mary Lynns mamma heter Mary Lou. Har inte hittat ngt om henne på nätet. Ngn som vet ngt ? :)
Så skoj! Lycka till med henne!
Haft en gammal ponnytravare med både gallor och framhalt vid böjprov, gick i alla fall kring 1.50-tider sitt sista tävlingsår och blev sen ridhäst åt småflickor utan några som helst besvär! Han var t.o.m. med på hopptävlingar! Vill minnas att han gjorde kring 150-170 starter i ponnytrav

Vet inte så mycket mer om Mary Lou än att hon var en ganska stor gulbrun märr, som var trevlig att hantera när hon var hos oss på betäckning (då Mary Lynn tillverkades).
Lycka till!
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
Oj va roligt att du visste lite om henne iaf. :) Bella är en riktit trevlig häst att hantera också. Jag är jättenöjd med henne. Nästa år ska jag stamboksföra henne. Hon har fått jättebra utställningsresultat förr så. ^^ 36 och 38 poäng.

Är Mary Lou svenskfödd?
För isånnafall vet jag vem det är och har några bilder och så på henne :) Tyvärr finns hon inte med oss längre!
tror hon är det. :) Skulle va kul med ngr bilder.
Vet var och kolla henne för två veckor sen. Inga gallor på frambenen mera. JIPPI. Dock blev hon sprutad en gång till i höger fram. Allt verkar riktit ok med henne nu. Känns skönt. :)
Trivs super super bra med henne. Funderar och söker nu efter ett nytt gotlandsruss till mig själv att hyra ut på plats och ha själv här med Bella. Man kan ju inte hitta bättre ras än denna ;)