Uteboxar?
Ni som använder uteboxar, vad har ni för några? är ni nöjda med dom? Isolerat eller oisolerat? Gärna bilder.
Tack Emmelie

Gärna kommentarer med för och nack delar 

Jag hade uteboxar till mina hästar förut. Väldigt enkelt byggda, ståendes på packad singel, oisolerat med plåttak. Hade torv och halm bedd där inne. Tyckte dom var praktiska på sitt sätt en enkel lösning om man inte har tillgång till stall vilket jag inte hade just då. Hästarna varkade gilla det trots att det var lika kallt ute som inne och dom alltid hade frost över sej på morgonen =) Fast ändå tror jag att nackdelarna vägde lite tyngre då vattnet alltid frös i boxarna, hästarna var ju nästan alltid blöta/frostiga (dock sov mina med täcken de riktigt kalla nätterna) hade ingen stallgång att ställa upp dom i så det var alltid uppbindning i boxen vilket var lite jobbigt. Bedden var frusen under vintern och det blev som isklumpar eftersom det var så kallt.
Hade endast detta stall under vinter halvåret men kan tänka mej att den varmare delen av året hade varit underbar då dom alltid kunde kika ut (hade delade boxdörrar ut) alltid frisk luft säkert super bra för hästar med allergi.
Men nu när jag är åter i ett stall saknar jag inte uteboxarna ett dugg men sen beror det ju på hur kräsen man är, vad man är van vid och hur överiga tillgångarna ser ut med sadelkammare, stallgång, foderkammare osv osv
Två bilder på mitt enkla lilla "stall"

Har två uteboxar som används som ligghallar. De går att stänga vid behov. När jag sköter mina russ har jag dem uppbundna på annan plats utanför hagen.
De är från City-boxen och står monterade på järnvägssliprar. Själva golvet inne i boxen är grus, bärlager längst ner och finare uppepå.
En nackdel är att det inte alls är så lättmonterat som de gör reklam om. Vi behövde snickarhjälp för att få ihop det - och då kan man nästan lika gärna låta snickaren göra boxarna från råvirke direkt.
Jag kommer inte att köpa likadana boxar när vi flyttar till större gård. Det fungerar lika bra med enklare ligghall.
Ströat med torv i botten och sen halm. Alltid torrt utom just där och när de kissat. Mina hingstar bajsar sällan inne i boxarna, de gör det utanför och det är ju väldigt bra för då går det inte bort så mycket halm.

Jag har själv ingen erfarenhet av uteboxar, annat än från tillfällig uppstallning på tävlingsplatser. Det jag ser på andra grannar som har uteboxar, är att det mest avgörande är om man har dem i närheten av bekvämligheter som vatten och el. Jag tror på idén med uteboxar om de ligger i anslutning till ett stall, så att man ändå har möjlighet till vatten, el, skoplats, sjukbox och foderförvaring.
Jag skulle nog iallafall rekommendera att ha elvattenkopp eller annan form av uppvärmt vatten i utebox/oisolerat stall.