Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: hästhälsa-hästhållning
Läst 9743 ggr
annelie-huskvarna
0

Blåskatarr/urinvägsinfektion på häst

Har ni någon erfarenhet av blåskatarr/urinvägsinfektion på häst? Symtom? Behandling?

giffan
0

Ganska ovanligt på häst.

Men ta en bakterie odling så ser man vad för antibiotika man ska använda.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

annelie-huskvarna
0

Jo jag vet att det är ganska ovanligt… Men funderar på om mitt föl fått det, försökte få ett urinprov idag men det kom bara några droppar så det räckte inte. Får försöka mer i veckan… Han har förutom att försöka kissa mkt även börjat bli irriterad när när jag rör vid skapet och det har han aldrig brytt sig om innan. Kan det bero på nåt annat än blåskatarr/urinvägsinfektion? Obestämd

giffan
0

Hittade det här på nätet.

Urinvägsinfektion hos häst är ovanligt. Man ser det oftast sekundärt till andra bakomliggande problem, till exempel vid tillstånd som stoppar upp urinflödet i urinblåsan eller urinröret. Bakomliggande orsaker kan vara urinstenar, oförmåga att helt tömma urinblåsan, förlossningsskador med mera. Ibland kan infektioner dock uppstå utan att man hittar någon bakomliggande orsak.

Eftersom urinvägsinfektion oftast är ett sekundärt problem är det viktigt att försöka hitta och behandla den eventuella bakomliggande orsaken. Innan man behandlar själva urinvägsinfektionen bör man ta en bakterieodling på urinen för att se vilket antibiotika som är mest effektivt. Om hästen har gått med sin infektion länge kan man behöva behandla under lång tid, eventuellt en månad eller längre. Vid akuta fall kan det räcka med 7-14 dagars behandling.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

entill
0

Vi har haft en shettishingst som fick urinvägsinfektion. Veterinären vägrade att tro mig när jag påstod det. Han kunde inte kissa ordentligt, utan gick omkring och svätte. Urinen var grumlig och hade en omisskännlig lukt av colibakterier. En lukt jag väl kände igen, då jag jobbat i många år med just den typen av bakterier. Till slut lyckades jag övertyga veterinären att jag hade rätt och fick ett recept på Trimsulfa. Infektionen läkte ut på några dagar.

I ditt fall låter det ju som om det skulle vara en urinvägsinfektion din fölunge fått. Lukta på urinen, den skall ju egentligen inte ha någon lukt alls, eftersom den normalt är en steril vätska. Luktar den illa är det en infektion.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

annelie-huskvarna
0

Tack för svar Glad 

Jag ska försöka ta ett urinprov och lukta på den, men det e ju inte alltid så lätt å få ett urinprov… Jag såg när han kissade i gången då vi var iväg på chip- och id-kursen förra veckan, att urinen såg grumlig ut men tänkte aldrig på att lukta på den då. Ska ringa vet idag å se vad han säger om det Obestämd