Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 911 ggr
IdaL
0

Köra in - bröstsele?

Hej!

Jag ska senare (när min lilla russ-toka blivit friskförklarad) köra in mitt lilla russ. Jag är nybörjare inom körning och kommer då givetvis ta hjälp av en kunnig person men jag tänkte ändå höra med er här. 

På en del bilder jag har sätt har jag sett ponnyer som endast har blivit körda med rockard och bröstsele dvs. ingen baksele, går detta? Vad jag tänkte på är då om man skulle kunna köpa DENNA selen och en vagn och sedan köra med det? Som sagt jag kan inget därför ber jag om råd från er.

bubbe
0

Jag har tävlat körning en hel del, och har förstås skaffat mig min personliga åsikt. Selet du länkar till är väl från Hööks, och enligt min uppfattning är det ett helt ok sele att börja med. Något som jag tycker är viktigt är att det är både buk- och däckelgjord, vilket detta har. Att köra utan baksele beror på vilken vagn man har och var man ska köra, även om jag alltid kör med det numera, oavsett bromsad vagn eller inte. Det är skönt att lära hästarna bromsa rätt från början.

På denna typ av bröstselar får man vara lite påhittig för att få till upphängningen av vagnen på bästa sätt, eftersom det "föreslagna" sättet med skakelremmarna i bröstans ring ofta gör att vagnen hamnar för lågt och slår väldigt mycket. Det finns dock bra knep att lösa dessa utan några större förändringar än möjligtvis ett par extra remmar.

Ett bra "förstasele" med andra ord, men inget jag skulle rekommendera till mer avancerad tävling. Man kan även för träningskörning behöva sy lite, ifall det bara är ihopsatt med nitar, t ex vid nackremmen. Jag har själv råkat ut för att nitar gått upp. Priset är också bra, men det finns faktiskt även mer avancerade selar till ungefär samma pris, som jag personligen tycker är mer prisvärda.