Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 911 ggr
IdaL
0

Köra in - bröstsele?

Hej!

Jag ska senare (när min lilla russ-toka blivit friskförklarad) köra in mitt lilla russ. Jag är nybörjare inom körning och kommer då givetvis ta hjälp av en kunnig person men jag tänkte ändå höra med er här. 

På en del bilder jag har sätt har jag sett ponnyer som endast har blivit körda med rockard och bröstsele dvs. ingen baksele, går detta? Vad jag tänkte på är då om man skulle kunna köpa DENNA selen och en vagn och sedan köra med det? Som sagt jag kan inget därför ber jag om råd från er.

bubbe
0

Jag har tävlat körning en hel del, och har förstås skaffat mig min personliga åsikt. Selet du länkar till är väl från Hööks, och enligt min uppfattning är det ett helt ok sele att börja med. Något som jag tycker är viktigt är att det är både buk- och däckelgjord, vilket detta har. Att köra utan baksele beror på vilken vagn man har och var man ska köra, även om jag alltid kör med det numera, oavsett bromsad vagn eller inte. Det är skönt att lära hästarna bromsa rätt från början.

På denna typ av bröstselar får man vara lite påhittig för att få till upphängningen av vagnen på bästa sätt, eftersom det "föreslagna" sättet med skakelremmarna i bröstans ring ofta gör att vagnen hamnar för lågt och slår väldigt mycket. Det finns dock bra knep att lösa dessa utan några större förändringar än möjligtvis ett par extra remmar.

Ett bra "förstasele" med andra ord, men inget jag skulle rekommendera till mer avancerad tävling. Man kan även för träningskörning behöva sy lite, ifall det bara är ihopsatt med nitar, t ex vid nackremmen. Jag har själv råkat ut för att nitar gått upp. Priset är också bra, men det finns faktiskt även mer avancerade selar till ungefär samma pris, som jag personligen tycker är mer prisvärda.

Du skriver att du ska ta hjälp, så hasta helst inte iväg och köp ett sele utan att först rådfråga. Det beror ju också mycket på vilken vagn man ska använda. Beroende på var i landet du bor, finns det kanske en körklubb i närheten också. Själv planerar jag en körkurs igen till våren/sommaren, eftersom vi hade så himla kul på vår "Jajjakurs" i våras, och på dessa kurser gäller "gör det bästa av det du har utan att det ska kosta en massa". Det ska vara kul att köra, och inte hindras av om man har värstingutrustning eller inte. Sen kan man förstås byta upp sig vartefter om man vill.

Det blev ett långt svar, men det är så himla kul att få dela med sig av erfarenheterna inom körningen, och kunna rekommendera på rätt nivå.

IdaL
0

#1 Tack så jätte mycket för svar SkrattandeDu säger att det finns mer "utrustade" selar för ett lika pris, då undrar jag vad man kan hitta det?

bubbe
0

Det finns säkert massor med ställen, men ett jag kan rekommendera är www.washap.se. De har tagit över de seltyper som Equilex sålde tidigare, och har både mycket prisvärda selar och mer avancerade. Själv har jag deras enklaste standardsele när jag kör enbet, men har kompletterat med snabbkopplingar för skaklarna. Mycket bra sele till det priset, och själv tycker jag det är lättare att få selet att ligga bra med en lös däckel och brösta, eftersom bröstan annars ofta är för kort på de lite billigare bröstselarna (vilket kan ses på länkbilden med shettisen).

Gnistra
0

Hejsan !

tack för tipset om trevliga seldon, mina börjar bli slitna o behöver bytas ut framöver.

#2 Sätt säkerheten framför allt med en skopa sunt furnuft, jobba sakta o tydligt mot ditt mål och se bara till att utrustningen är hel. Det behöver inte vara ny eller lyxig utrustning, det viktiga att du har en fullt fungerande utrustning o tar  det sakta o målmedvetet för att nå till ert mål och gärna med hjälp av någon som kört in förut. tålamod!

Lycka till!

IdaL
0

#4 Tack så mycket för tips och allt Glad Vi kommer ta det sakta men säkert, det kan hända hon är sedan tidigare inkörd men det lär vi ju märka i sådana fall.