Hingst och valack?
Hur är era erfarenheter om att ha en hingst tillsammans med en valack i hagen?
Beror mest på hingsten. Just nu går "vår" hingst tillsammans med en shettisvalack. Går bra även om de inte är allrs bästa kolpisar. Inen som slåss i vilket fall.
Hade min hingst tillsammans med valacker i hagen. Som mest var de tre stycken i hagen.
Men han hade å andra sidan gått tillsammans med andra hela sitt liv, med två andra hingstar tills jag köpte honom som 2½-åring och med valacker fram tills han dog som 9-åring.

Min hingst är snäll mot andra hästar så valacker har gått bra. Men då har det inte funnits ston med i bilden. Och han har gått med både valacker och andra hingstar sen han var liten så det är nog därför. Men det är rätt vanligt att en del hingstar inte tolererar andra individer av hankön alls och då blir det genast knepigare.
Vill man att han ska gå med andra så ska han göra det från början hela tiden.

Har inge vidare erfarenhet av det. Våran hingst, Tejas Monljus är lugn i alla sammanhang, men….. När vi fick hem honnom våren 2006 släpte vi ihop honnom med vår vallack Mercan. Det skulle vi inte gjort. Monis jagade nästan "livet" ur honnom. Troligen beroende på att det gick ston ett par hundra meter längre bort.
Jag såg liknande tendenser närvi släpte in unghingstarna, som han gått med hela vintern, när dom kom hem från hingstbetet. När vi flyttade stona till en hage lite längre bort försvan problemet.
Mao, det handlar mycket om hur individen är och omständigheterna runt omkring. Var noga med att hålla dom under uppsikt den första tiden så att du kan "rädda" vallacken om det skiter sig.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Jag har heller ingen god erfarenhet såvida hingsten och vallacken gått ihop sedan de var små.
Hingstarna blir oftast för tuffa och påstridiga anser jag!
Har du skaffat hingst Martina?

Pigall kan inte gå med annat än ston, han blir så jagig på dom. Det är synd, men jag vågar inte prova mer än jag gjort.

Ibland kan det funka om valacken är gammal och hingsten ung, har haft flera unghingstar ihop med vår "gamla" russvalack. Visserligen bara två och två men det har funkat, även en stor travarvalack har funkat som fostrare till någon unghingst, men de har också gått två och två.
Vi har två 3-års hingstar ihopa med en valack. Det funkar jätte bra! Dom busar jätte mycket, men valacken säger ifrån när han tycker det blir för mycket.
Det är valacken som är högst i rang i hagen.
Jag tror det är svårare att släppa ihop en hingst som betäckt med valacker.. Det blir ju mer konkurrens om stona o så..
Säger som övriga, beror nog mycket på hingsten och hur den är van att göra. Grus kunde aldrig gå med någon, han var jättedominant och skulle ha "ihjäl" andra handjur, inte förräns för några år sedan när han inte var fertil längre kunde han börja gå med valacker. Njord kunde gå med valacker förra vintern fram tills våren då han blev jättearg på dom och jagade vår Ull, ardennern som en tok…det straffade sig för till slut sparkade Ull tillbaks och Njord fick en fraktur på käken. Så nu vågar jag inte släppa Njord med Ull och Grus något mer utan tyvärr får han gå själv. Han verkar inte bekymmrad över det utan är lugn och fin i hagen. Så man får prova sig fram helt enkelt.

Med Mawerik går det bra så länge inga ston finns med i bilden som han måste vakta, annars är han bästis med Joas Pontus

Tack för alla svar! Det som oroar mig lite är att det kanske går bra nu höst-vinter, men sen bli problem till våren.

Vi har alla våra hingstar och valacker ihop , hela vintern och fram till våren då det är dags att betäcka då åker ju avelshingstarna bort och få gå i egna hagar men de andra går ihop hela sommaren. Nu har ju jag ett bete som inte ligger hemma till de hignstar/valacker som inte tävlar eller betäcker men de har bara en grusväg i mellan och sen går där andra ston , valacker runt om , inga problem alls.
Men så är de också vana vid att ha sällskap och gå ihop med andra hingstar valacker även om där är ston i närheten.
Just nu har jag Bethoven hemma som går i egen hage , han tävlar ju fortfarande , har 2 st unghingstar och en äldre valack ihop i hagen jämte utan några som helst problem , efter helgens sista tävling så ska jag släppa i hop alla fyra i en hage och så får de gå ihop tills de andra hingstarna/valackerna kommer hem.
Namnlöse gick tillsammans med vår äldre shettishingst och en jämnårig vallack tills han var 3½ år. Sedan började han att vilja bestämma över "gam-hingsten". Så vi fick sära på dom. Men vi hade ston på gården och stuteriet i närheten har sina beteshagar fulla med ston nära våra hingstar.
Men hingstarna har gått med bara ett plank emellan hagarna och dom står oftast bredvid varandra
(och springer lite då och då
)
släpper då aldrig en av mina varmblodshingstar tsm mä en valack mer! han feck gå tsm mä en varmblodsvalack å då blev valacken biten i manken så fick en ordentlig inflamation så vi kunde inte starta han i travet mer pga av att det satt i ett par år av det gjorde ont, man kunde knappt röra han där

Man kan aldrig veta innan man har provat. Under min shettis tid hade jag 3 hingstar i samma box två ung hingstar och en äldre herre. I boxen bredvid kunde jag lätt ställa in både ston och valacker utan problem. Hade även blandat hingstar och valacker i en hage och i hagen bredvid gick både ston och valacker. Så det beror väldigt på hingsten och säkert vad den är van vid från början. Dock var detta endast icke godkända herrar så ingen hade betäckt nångång