Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 5888 ggr
QuickStep
1

hur mycket äter era russ?

hur mycket per dag ger ni era russ som inte hårdtränas?
jag vet ju att det beror lite på kvalitetn på höt o värdena o så men i snitt ungefär?
min äter morgon, 1 kilo hö, lunch 2 kilo hö, middag 2 kilo ensilage, kväll 3 kilo ensilage uträknat efter värden o så.
totalt blir d alltså 8 kilo om dan….

StuteriSolo
0

Mina russ har fri tillgång på hösilage, så de äter så mycket de orkar. När de får hö får de ca. 6 kg per dag, beror på vad höet innehåller och arbete/växande m.m.

ryttarn
0

Mina snittar på ungefär 5 kg/dygn(har höautomater i hagen så jag vet inte exakt/individ), vissa äter mer några mindre men ingen är direkt smal, har snarare motsatt problem….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

[cancan]
0

De russ vi har som inte gör något (gammeltanten och våra unghästar) Får ca 7,5kg hösilage sen får de pyttelite kraftfoder o morötter bara för de ska få ha något, annars blir där ett himla liv på dem när de andra blir fodrade =)

MagganS-B
0

Fri tillgång på hö, stona får också morötter och lite pellets med mineraler i (Solvallablandning). Hingsten får morötter, pellets och müsli!

QuickStep
0

jag har oxå motsatt problem. han börjar bli lite väl rund om magen plus vinterpälsen… =)

karisma
0

Min stoflock får fri tillgång på hösilage (väntar på analys) mineraler lössalt, foderjäst och morötter Tyvärr går Timon där med sina fruar så han är rund som en fotboll

Unghinstarna har samma

Ungstona + Qurry får ca 8,5 kg hösilage = 5kg hö +lite havre mineraler salt mm

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

NovaRoll
0

I vila, skogspromenader under ryttare, vinterpäls….5,5 kg hö & bete i hagen

VeronicaP
0

Sommar tid är det bete och på vintern fri tillgång på ensilage + att de som tränar får kraftfoder när de körs..

Mineraler har alla tillgång till , sen så får även de som tränar oc tävlar B+E vitaminer.

hannibal-roll
0

Mina russ, ett 6 årigt sto som motionskörs/rids 2-3 dagar i veckan och en valack på 12 år som är konvalecent får just nu:

Mineraler, 4 kg hö, ca 1,5 kg gräsfröhalm och fritt med ströhalm + att dom går i gräshage på dagen.

När det blir riktig vinter här och dom går i vinterhagen blir det ca 5-6 kg hö, 4-5 kg gräsfröhalm och fritt med ströhalm (+ mineralerna och ev. proteintillskott i form av lucern eller soja).

QuickStep
0

ni som har dem på gräs.. råkar ni ut föratt dem blir dåliga i magen?
min e det nämligen. pruttar helat tiden och e jättelös i magen. börjar fundera på om dem får i sig mycket jord o sånt …

fnut
0

Nu när vi är inne på mat och sånt tänkte jag bara ställa en fråga. Är det någon som ger sin häst örter av något slag?

Jag tänkte t ex örter från http://shop.hippok9.nu/  ?

Jag har beställt därifrån till Fe´rgus för att han kissar så ofta och mycket men de kommer aldrig..

Mayaye
0

#10. Jag har också märkt att mina som går på gräs har blivit lite lösa i magen och att avföringen luktar lite "skarpt". Det var en som sade till mig att det är för att det har varit frost i gräset så att det har blivit fryst. och när jag tänker efter så stämmer det nog rättså bra, för jag märkte det efter dom första frostnätterna.

VeronicaP
0

Nä inte speciellt …

annelie-huskvarna
0

Mina hästar går ihop två och två och varje par får tillsammans ca 18 kg hö om dagen i dagsläget. I ena hagen går en hingst på 8 år och ett föl på snart 6 mån och i andra hagen går ett sto på 16 år som ev är dräktigt igen och en valack på 5 år. De får utöver det ca 1-2 dl havre och mineraler (biopromin), samt att stoet som är lite tunnt får lucern och linfröolja med. Ska snart hämta hem lite halm med…

# 11 Jag har oxå beställt örter därifrån förr och jag har varit nöjd med örterna men som sagt det tar VÄLDIGT lång tid innan de kommer… Ring henne för annars kommer de nog aldrig att komma, påpeka hur lång tid du väntat så får du förhoppningsvis nån kompensation.

skott
0

MIna hästar får mellan 3kghö till 8kg beroende på vem det är. Maroon är smäll fet i fulltävlingskonditon och får 3kg hö max om dagen sen har jag någon annan häst som är uppe på 8kg hö. 

Sen kraftfoder beroende på vad de gör osv.