Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettridsport
Läst 18387 ggr
LinneaChristina
1

Hur tung ryttare...

…orkar ett genomsnittligt gotlandsruss bära?

//Linnea

Välkommen att titta in på min blogg!

MagganS-B
0

55-60 kg, kan bära mer men då måste dom ha stark rygg (alltså vara lite äldre….) och bara promenadridning.

Tusen
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nog tar de mer än 55-60 kg på ryggen. Inom ponnytravet tävlar dom ju med en maxvikt på 65 kg på ryggen och det är då ingen som verkar särskilt påverkad av det. Vår ponny, Tejas Monita, tävlar i ponnytrav och springer i princip lika fort i monté som i trav. Hon har travrekord på 1.50,1a i trav, 1.50,6v i monté, så hon verkar inte ha några problem med att bära sin ryttare. Malena fyller 22 år i år och väger c:a 62-63 kg med utrustning.

MagganS-B
1

Ok då, jag vägde 75-78 när jag red på min gamla Divina, hon var nästan 30 då, men det var bara i trav i skogen!

Tusen
0

Ha-ha. Du luras lite då´ra? Visste väl att du inte kunnat låta bli att rida din russ. Du som haft russ så länge.Glad  De är för härliga våra "russin".Flört

Ledin
0

å vad skönt då väger inte jag för mycket väger 50kg fast jag rider inga ridpass utan ut i skogen å mysertur är mitt måtto mera :)

Tusen
0

Väger man för mycket säger ponnyn till på ett eller annat sätt. Finns många bevis på detta. Så rid på du bara.

[Tjiwi]
0

Jag tycker 65 kg låter mycket för ett russ om det är normal stort och normalt byggd. Jag vill inte att mina bär på så mycket vikt och då är dom grova och nästan maxade, men det är jag det, andra gör som dom vill.

Ssannna
0

Många russ klarar att bära mer än 65 kg, det är bara folk som har fått för sig att det inte går. På ridskolan är det ett evigt prat om hur för stora alla är, när dom i själva verket är precis lagom för sina ponnyer. Beror väl självklart lite på vad man har för syfte med sin ridning också, men dom klarar mer än vad många tror.

Även om dom är små så bär dom mycket, vi rider på dom mindre också, och dom har aldrig brytt sig om det. Och då blir det ibland mer än 65 kg. Som det tidigare sagts i tråden, dom säger till om det blir för mycket!

Anna-Uppsala
0

Jag har ridit på Hjördis. Hon är 115 cm hög och jag väger INTE under 65 … *harkel*
Efter 20 meter påpekade dock Hjördan med emfas att hon tänkte bocka av mig om jag inte klev av frivilligt, så då gav jag upp fösöket. Satt nämligen barbacka utan hjälm, med grimma och ett grimskaft som enda styrning så jag hade haft noll chans ändå!

Så visst orkar de mycket - men det är ju inget nöje att rida en för liten häst, faktiskt. Om man är för lång har hästen dels svårt med balansen, dels får man själv dålig sits som det sedan kan bli ett elände att jobba bort igen. Man drar ju tex gärna upp benen och hälarna för att komma åt att skänkla, hamnar gärna lite i framvikt osv. när man är vuxen.

[Russ-park]
0

Ryttarens duktighet spellar en stor roll. Vi sajer 60 kg + sadel, men dom klarar mer. Hellre en duktig tung ryttar - än en let dålig ryttar. Våra russ är 128 - 30 cm och mycket stärke.  bj

entill
0

Där ser du Anna, russet säger ifrån om det blir för tungt. Däremot håller jag inte med om att man får dåli sits av att rida småhästar, tvärom, man får bättre balans och vågar mer.

Vad är egentligen skillnaden med islandshästar? De har ju nästan alltid för stora ryttare.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

MagganS-B
1

#11 Tänkte precis på samma sak, och att rida islänning är ju Fiiiiint, men russ, då är det fult att väga lite mycket eller vara lång. Jag red förresten på en shettis också som bara la sig ner med ungarna, efter den lektionen la hon sig INTE!!!!!

Jenniferohlson
0

Jag skulle vilja rida Gerti när hon är redo för det men jag tycker att jag e för stor..:/

Russtoka
0

Jag rider också mina russ. Väger omkring 59 - 63 kg, det varierar beroende på hur jag äter och rör på mig. En lättviktssadel på och med alla kläder så kommer vi knappt upp i vikten de måste ha på monté.

Jag kör för det mesta, men alla vägar häromkring går inte att komma fram på med vagn och då passar det bättre att rida.

Jag rider mest med vikthjälper och balanserat och de har aldrig protesterat. Jag är mest förtjust i att rida ut, leta vägar, utforska, kolla nya områden och det gillar Leil Gaist också, så vi passar bra ihop tycker jag. Qvanting är 125 cm och känns som att sitta på en islänning, enda skillnaden är att han inte töltar.

Jag tror vi måste få fler vuxna att inse att russet mycket väl kan vara ett fint alternativ till turridningshäst, och väldigt många tjejer är så pass små att det går utmärkt.

Det har varit mycket snack, åsikter och fördomar och tävlingsreglemente-tänk för vad man "får" rida.

Mixie
0

Jag har ridit på Oddny ett par gånger :) Men jag kommer nog inte att rida på min nya lilla ponny, inte på många år i alla fall!! Bilden är från i somras på mig och Oddny!!

//Mickan

Anna-Uppsala
1

#12 ==> Gerda är ju 125 så jag har varit inne på att döpa om henne till Gerdinga frá Surmulur och kalla henne islänning. Hon är bara 7 cm mindre än den islandshäst som min kompis rider, och min kompis är en dm längre än jag - fast lite smalare dock …

Nej, men seriöst - jag tycker faktiskt att islandshästsporten är helt fel ute, framförallt när man ser gubbar på 185-190 cm som rider omkring med fötterna nere vid knäna på hästarna.
Likaså har många turridningsfirmor 120 kg som maxvikt - det är för mycket, det tror jag exempelvis de flesta veterinärer håller med om!
Själv gissar jag att det är därför det finns så mycket problem med exempelvis spatt inom islandshästrasen - de bär helt enkelt för tungt innan de är tränade för det.
Visst har vuxna på Island ridit sina hästar i alla tider, men de var inte 190-cm bjässar på 90-100 kg, utan betydligt kortare och lättare, inte minst på grund av matordningen med mycket fisk, perioder av svält och så vidare. Vi svenskar var ju också betydligt mindre och kortare om man bara går 100 år tillaka i tiden …
Visst kan ett starkt och vältränat russ bära en relativt tung ryttare, men just vad gäller turridning är det ju ofta nybörjare/oerfarna ryttare som rider rakt fram i skogen, och de har noll koll på sådant som att rida hästen på tygeln, få den att trampa under sig och så vidare.
Så jag tycker att vi ska vara lite försiktiga med att rekommendera våra russ till turridning. Det finns andra raser som är bättre lämpade för det, för hur många ryttare väger egentligen 65 eller därunder?
Inte så många nuförtiden, när många 10-åringar är 170 cm långa och drar iväg över 70 kg i vikt, utan att ens vara särskilt överviktiga …

Tusen
0

#11,12 och 14  Håller med fullständigt!!!Kyss

#16 Anna! Här sitter vi och diskuterar ryttare med en vikt runt 65 kg och en längd mellan 160 och 170. Då tycker jag att det är lite överdrivet att prata om karlar på 190 och 100 kg. Vi kan väl hålla oss till rimligheter. Tycker inte heller om att se för tunga ryttare på Islänningarna. De orkar ju inte bära hur mycket som helst. Men även där bör man väl gå efter hästarnas kroppsbyggnad och tidigare träning. Om man låter russet växa i lugn och ro så blir det en hållbar och stark ponny.

Sen kan jag inte hålla med dig helt om att många 10-åringar är 170 långa och väger över 70 kg. De flesta som rider sina russ är både äldre och smalare. Långa kanske men det verkar inte ha så stor betydelse om ryttaren är duktig med bra balans. Fannys pojkvän som är nybörjare (längd knappt 180 cm, vikt under 70 kg) rider ibland ett av våra russ på 121 cm. Inte ens då är det några problem. (Nu verkar i o.f.sig han ha en rätt bra balans, men ändå…)

På bilden rider Malena på Troya Viking som bara är 119 cm hög (Malena är c:a 163 lång runt 55 kg) Hon rider här i utbildningssyfte men Troya protesterade aldrig då Malena red henne. Däremot tyckte väl Malena själv att hon var för stor men det är en känsla man får ta beslut kring själv (tillsammans med ponnyn, möjligen)

Ssannna
0

Jag kan då tillägga med föregående att Troya nu rids av både tyngre och längre personer! (ca 165 cm, ca 65 kg) Hon springer på med samma fart och energi som framför vagnen, så det verkar inte vara några problem för henne, även om det kanske inte känns helt idealiskt.

entill
0

#16. Jag tror inte heller på idèn att starta turridning med bara russ i verksamheten. Men de skulle säkert kunna vara lämpliga för vissa ryttare. Däremot skulle jag inte sätta en fixerad viktgräns. Vissa russ klarar mer , andra mindre. Lite vanligt "bonnförnuft" måste man väl ha som hästägare.

www.vikingponnycenter.se

NatthaBlom
0

Det är svårt det där med vikt bedömningen…

Jag själv e 160 och väger 64kg jag kan inte påstå att jag e överviktig utan har en del muskler från min sport… Det är tråkigt att jag inte kan tävla i monte längre men rider jätte gärna ut i skogen och hoppar, rider långturer el tränar monte… Ingen utav mina säger stopp.. El Mawerik gjorde det på en hopplektion för kanske 2 vintrar sen men då vägde jag mer och det visade sig även att han var sjuk…

Jag försöker att få min mamma att förstå att hon mkt väl kan rida mina russ o hon har faktiskt börjat med det och hon tkr det är roligt:)

Russtoka
0

#16 och #19  Det var väl kanske inte så mycket kommersiell turridning jag menade som turridning med egen ponny. Jag ser när jag läser igenom mitt eget föregående inlägg att det säkert tolkas så. Ingen släpper väl iväg nybörjare och alltför orutinerade ryttare på skogsturer? När jag själv var nybörjare för länge sen, vill jag så gärna rida ut, men det kom att dröja länge innan jag fick det. Och vanligt sunt bonnförnuft är väl som alltid bäst.

Jag har sett många inlägg av yngre ryttare här, och på andra forum, som tror att de är för stora när de inte är det.

Och i verkligheten har jag sett fler småväxta ryttare som sitter på för stora hästar, än för stora ryttare på små hästar…

Frågan i början på den här tråden var hur tung ryttare ett russ kan ta. Det är högst individuellt, som entill skriver i #19.

[Grabbarna-A]
0

#17 Jag tror inte att Anna menade att russägarna är 10 år, väger 70 kg och är 170 cm, utan att det gäller många barn över lag. 

Har jag rätt Anna?

Barn idag är lite större än vad de var förr. Vår ridskola har samma problem,barnen som börjar rida på nybörjar "hästis" växer snabbt ur b-ponnierna och får istället sitta på halvbloden! Sen är det skillnad att bli riden en timme om dagen av någon som väger 60-65 kg mot att gå tex 3 lektioner med samma tyngd.

Jag håller för övrigt med #19 om viktgränsen. Jag har alltid ridit mina russ och det har aldrig varit några problem, dock inte Amaretto för han är 120 cm ,han orkar mig men jag tycker att jag är alldeles för lång(nästan 167cm).

Anna-Uppsala
0

Jag menar att barn överlag är betydligt större och tyngre i dag än för 20 år sedan - inte minst eftersom antalet överviktiga barn och ungdomar bara ökar och ökar!
Det är inte jag personligen som hittat på det, utan det syns i all statistik från barnhälsovård med mera, och här i Uppsala har man just startat en specialavdelning på Akademiska sjukhuset för riktigt överviktiga barn - typ 13-åringar sm väger 120 kg.

Likaså på en av stans ridskolor - när familjen som har den nu tog över, hade man sju B-ponnyer i stallet. I dag har man två. När ungarna vll börja rida i 10-11-årsåldern är de redan för stora för B-ponnyer, och även om ett russ säkert kan bära 65-70 kg så är det knappast bra för dem att göra det timme efter timme efter timme …
I stället köper ridskolan in korsningar och små irish cob - viktbärande hästar på 140-150 cm.

Till sist: det är klart att det finns en massa russ som orkar bära sina lite större ryttare utan problem. Men jag trodde vi diskuterade ämnet rent allmänt?
Jag har en 15-årig tjej i stallet som brukar rida Hjördis ibland - hon är inte tung,men ganska lång (dryga 160 cm) - men det är absolut inga problem för Hjördis att varken gå dressyr på banan eller bära henne på skogsturer. Det är jättebra att hon kan utbilda Hjördis lite, och tukta henne till de små ponnybarnen kommer och ska rida! :)

StuteriQveiar
0

Jag et inte vad andra har för uppfattning om barn idag, men jag har som sagt var egna barn där Josefina är både störst och äldst med sina 17 år (c:a 173 cm lång, väger 58 kg) Lucas 9 år (146 cm lång och väger väl drygt 40 kg) samt minstingen Matilda på 4 år (110 cm lång och väger c:a 20 kg) samt mina ponnybarn (4 st) som ingen väger över 55 kg, och längd upp till 165 cm.

Åldern på dessa är 9-13 år. Både längd och vikt på dessa barn är ganska lik vad den var då jag växte upp för snart 30 år sedan (då jag var nästan lika gammal som dem).

Denna läng och vikt ser jag inte som något problem för mina russ (eller kaspeir heller för den delen). Däremot kan längden vara problem om ryttaren är ovan vid att rida, pga att tyngdpunkten kan förflyttas väldigt mkt då.

Däremot kräver jag att russet som man rider då man börjar närma sig 63 kg och över behöver vara väl musklad i ryggen främst. Detta beror ju också på russets benstomme, men det rör sig däromkring. Jag avråder väl snarast från tuffare ridning (hoppning av flera hinder i rad och under samma ridtur etc., eller längre galopper, långa travsträckor osv.) om man väger runt 65 och däröver vid ridning av ett ganska så litet och smäckert russ. 

Helst av allt hoppas man ju på att sunt bondförnuft skall finnas, och att männsikorna tänker igenom konsekvenserna av vad/hur man väljer att göra med sin häst. Är ridning huvudändamålet med sin häst bör man nog tänka efter om man harmonierar med den både till längd och vikt.

Vad som också är viktigt att ta i betänkane är att en del hästar ser grövre ut än vad de är pga fetma. Det betyder inte att de kan bära mer, utan kanske snarare mindre då de redan bär på extravikt.

Ledin
0

Mycket bra skrivet #24  Jag har läst lite om islänningar och det finns inget som säger att den rasen är för tyngre vikter på sina ryttare jag anser att har man lite suntförnuft så ska man anpassa sig efter häst/ponnyn vad den ska klara av en otränad häst=betydligt mindre vikt bärande på sin rygg. Sedan ser det inte klokt ut när man kommer på en förliten ponny/häst ovasett hur lite man väger. Själv är jag liten i växten 155 å väger 50 går ner ibland 2kg men skitsamma jag ser lite stor ut på mina russ men om jag ser hur dom upplever så är dom glada å pigga jag, kör även den ena (val) å det är så roligt man kan träna även bakom en vagn :)

entill
0

Visst är det intressant att höra hur tunga ryttare som anses lämpliga för russ, men hur tung ryttare skulle ni sätta på en Sv.ridponny av D-ponnymodell? Jag tror inte att de är lämpade för så mycket tyngre ryttare än russen. De ädla ridponnyerna är dessutom ofta ganska grunda i bålen, vilket gör att benen på en lång ryttare hänger längre ner. Om nu våra tonåringar tenderar att bli längre och tyngre, kanske det är Nordsvensk bruks och Ardenner ridskolorna borde satsa på.

www.vikingponnycenter.se

StuteriQveiar
0

#26 Naturligtvis gller samma där! Ju som sagt var en partbred Caspian hemma också, oc hon är mkt smäcker, troligtvis blivande C-ponny Hon kommer inte att kunna bära hur tungt som helst heller, men en spenslig tjej/kille 165-70 cm blir nog inga problem!

Tarzansyndrom
0

Skönt att ni diskuterar detta ämne… Jag överväger tarkt att sätta igång min hästs sällskaps ponny. Han är ett russ såklart, 15 årig valack. Inte blivit riden på 2 år, men ska enligt ägaren vara otroligt trevlig och snäll att rida på, mitt problem är att jag är 167 cm lång och väger mellan 75-80 kg. Han är överväxt ca: 132 cm och grov. Kan det vara skadligt för honom att jag promenad rider honom i skogen lugnt o stilla?

Russtoka
0

#28 Han lär nog säga ifrån på något sätt om det är för mycket. Men jag tror du kan prova i alla fall.

Det verkar lite väl mycket med 75-80 kg. Jag skulle inte rida. Varför inte gå ner i vikt? Enligt BMI är du överviktig.

Tarzansyndrom
2

Hmm… kanske för att jag tränar mycket, styrka. det är inte fett på min kropp direkt. ag tänker inte sluta träna för att några siffror säger att jag är för fet… BMI är enligt mig rent skit.

Russtoka
0

#30 Hmm. OK. Jo muskler väger ju mer än fett. Förlåt om jag tolkades ohövlig.

NatthaBlom
0

#30 Kanska så otrevligt sagt!

Det är ju från person till person med BMI! Vältränade människor har ett högre BMI! O sen finns det så mkt som avgör vikten, tex skeletett!

amandahandersson
0

Jag är 165 cm lång och väger 49 kilo utan utrustning, och känner mig sen ganska lång tid tillbaka ganska stor på russ.

Men nu har jag "fått för mig" att börja ridträna min ena russing, Zolero. Han är ganska liten, bara 120 i mankhöjd, men väldigt grov i kroppen.
Han behöver lite omväxlande träning, eftersom han tränat ganska hårt sen december.
Rider med ganska så korta stigläder så min längd inte ska störa, och jag har nyss upptäckt att min balans inte är så dålig som jag trodde!
Jag har ridit två pass den här veckan nu, och både han och jag tycker det är superkul!!!

Men jag tycker nog 55 kilo på ryttare utan utrustning är nog för ett russ. 

Om man ska jämföra russ och islänningar tycker jag att det inte är samma sak faktiskt. Islänningarna är mer lik shettisar utseendet, inte särskilt russlika. Om vi säger såhär, jag ser ingen likhet mellan något av mina russ och en islänning, medans min shettis nästan ser ut som en islänning i miniatyrformat.

NatthaBlom
0

Oops menade #29:S

Tarzansyndrom
0

För mkt vikt eller inte… jag hivade mig upp ute i hagen. Han skrittade runt i rask takt, pigg och med öronen framåt, så han hade nog inte så stort bekymmer med min kroppshydda. Får se längre fram när han börjar komma igång om han tycker det är okej att knalla lite i skogen

Fiffilura
0

Fick en annan fundering. Hoppade upp på Ozzy häromkvällen och vi gav oss ut på en liten skogspromenad. Jag red barbacka, jättemysigt. Men hur skönt är det egentligen för hästen? Jag är ganska smal, och det kan väl inte vara så skönt för hästen när mina sittben petar ner i hennes rygg? Då måste det väl vara bättre med sadel? Men då blir det ju tyngre…

Flickan
0

Jag tror att det är bättre med en välsittande sadel trots den extra vikten. Då blir hästens ryggrad fri och mer rörlig dessutom fördelas ryttarens tyngd ut över ett större område och man slipper störa russet i tex jogg då åtmindstonde jag har lite problem  med att inte studsa när jag rider barbacka:)

MagganS-B
0

Russ har alltid förr ridits barbacka! Om man lutar sig bakåt blir det inte nåt studsande heller, dessutom har du balansen alldeles gratis! Det värsta som finns är att se russ med stora sadlar!

_Jag_
0

jag har två russ som jag tränar framför vagn. ca 1-2 gånger i månaden rider jag dom lite kort (20-30min) för att dom ska få en omväxlande träning. det blir lite galopp och lite trav men mest skritt. Hästarna tycker det är skitkul. framförallt neptun. han älskar att galoppera men det är ju ett stort "no, no" i vagn så det får bli under sadel. Så länge jag står upp och är balanserad så springer han snabbt som attan och ligger på som bara den. men man märker på honom att om man tappar balansen så blir det jobbigt då stannar han direkt. jag är 165 och väger ca 65kg med min lilla sadel (en monté platta) neptun är grov och ca 120 hög. det andra russet är större. kanske 123-125 och också ganska grov. (inga taniga russ) Jag uppöever absolut inga problem med min ridning och tänker fortsätta rida på detta sättet.

EmmaSofie
0

Jag rider ett russ som är 126 cm. Och jag själv är 160 cm och väger 50 kg, jag är 12 år. Jag rider med mina vänner och vi brukar rida ut / hoppa (ett hinder i taget, då). När vi rider brukar vi skritta, trava och galoppera.

EmmaSofie
0

Förut hade jag ganska korta stigläder. Men nu har jag börjat ha ganska långa och det fungerar bra, enligt mej.

NatthaBlom
0

Nu när mamma ridit mina ponnyer lite mer som väger 60kg så blir dom tröttare än om jag rider dom o jag väger 65kg, förmodligen är det för att jag står i fåltsits o håller mig där och inte stör hästen medans mamma har låååånga läder o skumpar lite smått…..

Colt
0

Sen måste man ju också se till hästens fysiska kondtion. Hästar som bara går trav har ju inte alls samma ryggmuskler som en häst som regelbundet rids. Man ser ju bara hur mycket tröttare en häst som enbart går framför vagn blir när den får gå ett pass under sadel i stället.
Jag skulle nog aldrig sätta upp en ryttare på över 65 kg på mitt 120 cm höga russ eftersom jag inte anser att han har de musklerna då han bara rids någon gång ibland, det är jag för rädd om hans rygg för att göra…

wilson
0

Jag tycker det spelar stor roll hur ekipaget ser ut tillsammans. Och som många påpekat spelar det stor roll hur hästen verkar trivas i situationen. Jag är 170cm och väger runt 65, rider INTE för jag anser mig ha vuxit ur B ponny men det är ju upp till var och en!

Vad gäller monten och den viktgräns som gäller där så har det ju sett till att vi ibland ser ryttare som är trådsmala men hur låååånga som helst så det inte ser harmoniskt ut iaf…. Och där tycker jag att ekipage kontrollanterna måste bli hårdare!

Loveenomena
0
#15 Guuh, så söt liten krabat på bilden där! :) Vart i stockholm finns den? (A)
ryttarn
0

#38 Men maggan, bara för att man gjorde så förr betyder inte det att det var bra för hästen. Flickan skrev jui #37välsittande sadel, en sådan är ju per deffinition inte för stor. En sadel som inte passar är alltid ett mycket dåligt alternativ.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

[Tjiwi]
0

Jag måste säga att jag blir lite förvånad för det verkar som de flesta här över lag tycker det är ok med ganska stora och tunga ryttare.

Är det jag som är larvig? Själv är jag "bara" 158 cm men väger lite mer….ca 64 kanske, jag tycker jag är både för stor och för tung för mina och då är de stora och kraftiga, 128-29 höga. Kanske kan jag tänka om och rida lite fast det känns inte som det känns bra…….?

alpros
0

Jag tror att det sitter i ryggmärgen på oss att inte sitta upp på våra russ när vi blivit vuxna/stora (det ena ger ju inte det andra sådär per automatik, fniss). I alla fall alla gamla hästtjejer/killar som läst Min Häst och allehanda hästböcker har lärt sig att ett russ har en maxgräns på 50 kg. Men sedan, när man tänker lite själv och dessutom adderar sin erfarenhet av just russrasen, tycker åtminstone jag att den gränsen kan i frågasättas i de allra flesta fall. Jag tycker inte att man kan sätta en generell gräns. Det finns russ som jag inte skulle sätta upp mer än 50 kg på och så finns det russ som lätt skulle ta uppåt 80 kg. Det har ju också med hästens ålder och träning att göra. Däremot får man ställa sig frågan vilken ridning man ska hålla på med. Det krävs mycket av både häst och ryttare att få balans i ekipaget när ryttaren är lång på hästen. Jag själv, som är 169 cm lång och väger cirka 56 kg har mest varit hindrad av vad andra ska tycka. Är rädd att bli beskylld för djurplågeri av - i och för sig - människor som inte vet bättre. Men nu ser man ju att detta håller på att ändras. Ju fler vuxna som visar upp sig på russen, ju bättre är det. Och jag tycker mig se att en förändring är på gång. #47 Visst kan du rida Njord!

GAJarhult
0

#48 och det är väl oxå "hur" man rider. Jag menar stillsamma skogspromenader frestar inte russet speciellt mot mot kraftig konditionsträning…. Men lugnt och stilla och försöka så de går i balans….

divansson
0

Jag skulle gärna tänka mig rida monté då jag lätt går under viktgränsen. Är  ca 162cm men väger 39kg med vanliga stallkläderna.  Dock känner jag mig för lång :P  Mitt russ är 126,5 och är grov i typen. Väldigt mycket styrketränad.

Tycker de är konstigt att ja inte väger mer, med tanke på hur mycket jag tränar själv.

johannaolofsson
0

Tycker att det är upp till var och en att avgöra var gränsen går, men vill bara påpeka att kilona lätt springer iväg med utrustning.

Därför anser jag att man MAX bör väga 60 kg för att ridträna och tävla med russ.

Russtoka
0

#48 Jag håller med dig alpros: "Men nu ser man ju att detta håller på att ändras. Ju fler vuxna som visar upp sig på russen, ju bättre är det. Och jag tycker mig se att en förändring är på gång."

Jag skulle inte kunna tänka mig tävla på russ, men att fritidsrida är helt OK. Qveiars Leil Gaist är bara 121 cm, men ändå den som gillar  att bli riden av mig. (väger just nu 64 kg, gick upp en del efter knäskadan och har inte börjat rida förrän nu på höstkanten igen)Troligen för att han kommer ut på turer i skogarna dit ingen annan tar honom, han är en vandrare och tycker liksom jag om att strosa fram. Jag räds inte trixigare terräng och han är mycket säker på foten. Och det är ju ett kännetecken på just gotlandsruss - i skogen…

En gång mötte jag en dam som tyckte det såg väldigt trevligt och trivsamt ut. Och fler har sagt det som vi mött efter vägarna.

[vamir]
0

Jag rider western på mitt gotlandruss… Jag väger ca 57 kg och är 160 lång… Så mitt största problem är då längden, men jag har nu slutat att tävla henne fast de tar emot, är så sugen på att åka ut på tävlingar med henne men jag vill inte höra: Åh, vad du ser lång och stor ut på henne, ska du inte köpa nytt snart??

De är så jobbigt att höra och mina föräldrar tkr inte hlr jag ska tävla henne mer… Men vi har nyss kommit igång på riktigt och jag VILL verkligen… Vad ska jag göra?

Mina föräldrar kan vara väldigt "stränga" och bestämda :(

Svara gärna…

Kram Malin

NatthaBlom
1

Jag tycker då att du kan tävla henne utan problem så länge inte hon själv säger stopp:)

Tusen
0

#53 Klart du ska fortsätta rida din ponny. Den är ju van vid din vikt och längd så det är bara att blunda med öronen och säga: Än islandsryttarna då…?!FlörtGlad

annelie-huskvarna
0

Jag rider oxå mina russ, stoet har jag haft sen hon var 6 mån och nu är hon snart 16 år. Jag har nästan alltid ridit henne och hon har alltid varit full av energi och skadefri. Hon har aldrig någonsin visat tecken på att jag skulle vara för tung. Jag är 164 cm och jag väger runt 60 kg (som mest 66kg), ibland över ibland under. Men jag har aldrig märkt någon skillnad på henne. Även på långa turer på över en timme och med en hel del galopp och trav så har hon aldrig visat någon trötthet när vi kommer tillbaka hon tycker bara det e skoj.

Jag har aldrig fått någon kommentar om att jag ser för stor ut på henne och benen hänger inte särskilt långt ner då hon har ett gott djup. Jag både rider ut, dressyr och hoppar lite ibland och har jag tillgång till vagn brukar jag även köra henne.

Tusen
0

Förr reds russ ofta av äldre personer (läs vuxna). Titta på gamla bilder får ni se att även om de kanske inte vägde så mycket så brydde man sig inte så mycket om längden. Den stör nog mycket mindre än vikten i så fall. Detta med längd på ryttare kommer mer från ridsporten där man hävdar att man inte kommer åt ponnyn på rätt sätt om skänklarna siter för långt ner. Men det borde i så fall bara gälla dressyren för i hoppning kortas ju lädren.

[vamir]
0

Tack :') Men jag vet inte hur jag ska få andra att förstå att jag fortfarande kan rida henne…

Tusen
0

#58 Låna bilder här ifrån sidan och visa samt motivera med det jag skrev i #55. Det gäller att vara envis som en åsna och gärna leta efter en kompis med russ som är lika envisa med att rida sitt russ.

Men allvarligt. Försök att göra det som känns bäst för dig och lysna inte så mycket på andra. Både inom Islandshästar och Westernhästar rids de av större ryttare och hästarna är också minde än de vanliga halvbloden man ser på ridbanorna.

Stå på dig och sök stöd här på sidan. Vi är alla russmänniskor här och vet vad det är för ponnysar vi har att göra med.Flört

Mandah
0

De flesta russen är starkare än vad vi tror, och kan lätt bära upp 65kg.. Såklart ska man inte sätta sig upp på ett russ osm är 115 hög och väga 65kg. Men ett maxat och kraftigt russ är inga problem, själv är jag 163 och väger 50kg..

hannibal-roll
0

Jag rider på båda mina russ (121 resp. 130 cm i mkh) ibland, är 165 cm och väger cirkus 55 kg. Brukar rida barbacka, skritt/jogg rundor på 30-60 minuter, ffa nu på vintern när det är kallt och snö. Ingen av dom har någonsin protesterat och den som är minst i mankhöjd har en otrolig motor och go så han känns som två halvblod man red en gång på ridskolan. Dock har jag väntat ganska länge innan jag börjat rida dom, Calippo börjde ridas regelbundet som 5-åring. Hannibal red vi redan som 4-åring men då var lilla syster bara 11 och en riktigt spinkis.

Tycker inte man kan sätta någon generell viktgräns för någon häst, så länge både häst och ryttare är nöjda ser jag inget fel i det hela. Längden tror jag inte har så stor betydelse egentligen så länge inte ryttarens ben hänger ner i backen. Vill minnas att jag ridit shettis i full rulle som yngre och då hängde nog benen i knähöjd på shettisen :)

På bilden, Hannibalö 121 cm i mkh och min syster, ca 158 cm/55 kg.

chriztinee
0

Jag är uppväxt som "ridmänniska" och inte inom "travet" .
Fram tills jag blev 13år tävlade jag två b-ponnyer i hoppning . Jag va då 145 cm och vägde 35 kilo , alltså inte mycket att hänga i julgranen . Redan då började folk säga till mej att jag började växa ur mina ponnyer . Å självklart tyckte jag likadant , jag är ju uppväxt med att alltid höra sånna saker och tänka på det sättet .

De där sitter fortfarande fast i mitt huvud . Jag är så pass nojig att jag ALDRIG låter en människa över 50 kg rida mitt russ på 128,5 cm . Som dessutom är grovt byggt . Jag själv har idag blivit 22 år har växt på mej till 153 cm och vägen 43 kg . Fortfarande en liten skit me andra ord . Jag rider honom 4-5 dagar i veckan . Även en tjej som är strax över 160 cm och väger runt 47-48 får rida honom nån gång men de skär i hjärtat när jag ser de . Jag är så inrutad med att folk över 150 och väger mer än 45 kg är för stor för sin b-ponny .
Många gånger när jag rider honom så skäms jag när jag tänker på att folk kan se mej . Tänk va dom ska tycka att jag är stor för min ponny !

Men de verkar som att "travfolket" har en liten annan uppfattning om storleken på ryttaren .
Jag kommer fortfarande inte låta någon som är mycke större än mej rida min ponny men de är skönt å läsa andra åsikter . Att de faktiskt finns folk som tycker man kan rida b-ponny längre än 13år som ridfolket tycker . Några år till inom travet kanske även jag har lärt mej att russ faktiskt orkar upp mot 60-65 kg .

Då kan jag rida honom även när jag är gravid ;D

Här är jag och min ponny nu i vinter . Hittade inget bättre kort på sambons dator . Här plumsar vi runt i djupsön :)

SofieStrindlund
2

#62 Det där såf ju jätte bra ut! :) Du är ABSOLUT inte för stor för ditt russ! :) Rid på, du behöver inte ha skuldkänslor! :)

Russtoka
1

Du är väldigt mycket lagom för ditt russ, du kan ju rida russ hela livet! Glad

Jag skulle nog inte ens vilja se dig på en stor häst. Begriper inte varför små vuxna måste upp på jättehästar de knappt orkar med.

SLennartsson
1

Jag är 158 cm lång och väger 43 kg.
Kan jag rida ett russ på 117 cm då utan att skämmas?
Russet är väldigt grovt byggd!

Mixie
1

#65 Klart du kan :)

//Mickan

SLennartsson
1

#66, Åh vad bra. :)
Tack för det snabba svaret. :D

marika-J
0

#62 vilken lyckost som kan rida russ hela livet! Glad

jag har ju själv hunnit bli 170 cm, så jag känner mig lite för lång. Tur då att det finns goda vänner som kan tävla mina russ i monté! Skrattande

Holmarn
0

Jag hitta in här på gotlandsruss och brukar hålla till på hästfoto men när jag såg den är tråden blev jag glad för jag fick sånna skuldkänslor efter jag ridit ridskolans lilla russ Pendy på 1,25cm och ganska grov i typen, själv är jag 1,65cm och väger 58kg tycker ni jag e för stor och då tänker jag mäst tung för jag vet ju att jag e lång? Detta skedde endast 1 gång då hon var min favorit när jag var liten och är nu med men känner mig så stor…

MVH

Alicia

Tusen
0

#69 Näää, vi tycker inte alls att du är för stor eller för tung. Tänk på att russet är en mycket stark och naturligt avlad ponny. Lite att jämföra med Islandshästar faktiskt. Mycket häst i liten förpackning. Därför bör man heller inte börja rida in dem för tidigt heller utan låta dem växa på sig istället.

alskadeida
0

En häst kan bära mer.

Det är bara vi människor som kom på en vikt på olika storlekar, men ingen kan exakt säga hur mycket en häst orkar bära.

men 60-70 kg på russ om dem är kraftigt byggd

Mixie
0

#71 Nu babblar du väl i nattmössan som nyss påstod att russen var tråkiga för att dom inte va viktbärande och nu helt plötsligt säger att dom kan bära 60-70 kg om dom e kraftiga?

//Mickan

[Grabbarna-A]
0

#72 Har oxå läst den andra tråden och hänger inte heller riktigt med nu Obestämd.

isla
0

#73 I den andra tråden påstod h*n att russen inte är kraftiga och därför inte kan bära så mycket.

Här är steken vänd och ett kraftigt russ kan bära 60-70 kg. Frågan kvarstår - är russen kraftigt eller smalt byggda??

alskadeida
0

Alltså.

I rasen står det att dem inte har så stark rygg varav barn helst skall rida.

Men ingen vet exakt hur mycket man kan väga för att rida en häst eller hur.

Men dem klarar med lätthet den vikten men ingen vikt jag skulle rida liten häst på.

Dvs. Enligt min uppfattning av de russ jag träffat är dem klena.

Men det finns självklart starkare russ.

Säger inte mot det.

Men en häst kan bära mer än man tror eftersom det inte finns bevis på hur mycket dem klarar av i maxvikt bara att undersökningar på vissa raser visar att dem bär mer, ex shettisen.

Tidigare trodde folk på en maxad shettis som är robust och välmusklad att den bar ca 50 kg.

Men den kan bära 60 kg på ryggen.

MEn ingen vet som jag skrev hur mkt eller hur lite.

Bara att man inte kan sätta en maxvikt eftersom ingen vet eg ngt.

Hänger ni med?

Dvs- Hästar är starkare än man tror men man har en generell viktgräns för att man skall kunna behålla hästen längre.

Inga onödiga vikter.

Men enligt uppfödare jag ringt till när vi skulle köpa ett russ sa dem att det inte är att rekomendera mer än 55 kg, för dem har klenare rygg än många andra.

Varav jag skrev att det verkar tråkigt om bara denna populära ras skall ha en "klen" rygg.

Men man får prova sig fram.

Längden är värre än vikten i vissa fall.

entill
0

#75. "I rasen står det att dem inte har så stark rygg varav barn helst skall rida".

Men kära barn var har du fått det ifrån? I rasbeskrivningen står det tvärtom. "Bål: Lång, välliggande bog, gott bröstdjup, utvecklad manke med gott sadelläge. Lagom lång stark rygg, starkt njurparti, väl sluten bål och korsets längd väl dimensionerat med rätta vinklar".

En bra ryttare känner själv om hästen är besvärad av ryttarens vikt eller längd. Jag kan lova att våra russ inte farit illa eller fått förkortad livslängd trots att de ofta burit både för långa och för tunga ryttare om man menar att viktgränsen ligger på 55 kg.

Russen på bilder är 25 resp. 32 år och inte särskilt "nedsuttna".

www.vikingponnycenter.se

isla
0

#76 I flertalet hästböcker står det om russet att den inte är viktbärande. Tex Bonniers har jag för mig att det står så i. Men jag anser att man bör ta deras info med en nypa salt, då jag tycker det står många felaktigheter om hästraserna i sådana böcker.

alskadeida
0

Läste det på google att de inte skall bära mykcte för dem är inte anpassade för att en vuxen skall kunna rida för dem har klenare rygg.

Ska kolla.

http://web.telia.com/~u11702908/raser/russ.htm

l

Russet är en relativt liten häst, trots detta är ponnyn väldigt stark men även om det är många ponnyer som klarar av vuxna ryttare så hör inte russet till en av om, de klarar helt enkelt inte av sådana vikter.

Skrivet av denna rida om russ.

Varav jag skrev att det är tråkig ras eftersom den inte verkar klara av lika mycket men kan mycket innom andra grenar.

Nog om detta för mig.

Mina åsikter.

entill
0

Jo, jag förstår att det är dina åsikter, men det är synd att du grundar dem på uppgifter som inte är vederhäftiga. Om du var intresserad av att verkligen lära dig mer om rasen borde du kanske börja med att söka på rasens egen hemsida. www.gotlandsruss.se Där finns också länkar till olika russuppfödare m.m.

www.vikingponnycenter.se

isla
0

#78 Man måste faktiskt inte ta allt som skrivs på nätet som ren fakta.

Detta står ex om shetlandsponnyn på samma sida: "Den kan utan problem ridas av vuxna karlar och den kan dra upp till 1500 kilo, vilket är lika mycket som ardennerhingstarna får dra när de avlägger sina bruksprov."

Jag vet att inte alla shetlandsponnyer utan problem kan bära upp en vuxen karl. Om jag ska vara riktigt ärlig, så tror jag inte enda av mina shetlandsponnyer som jag ägt skulle utan problem bära en vuxen karl och då har jag ägt ett antal, allt från minishetland upp till maxade shetlandsponnyer. Tror de skulle protestera vilt och nej, jag har inte ens provat och skulle inte i min vildaste fantasi sätta upp en vuxen karl på någon av mina shetlandsponnyer.

[Croneld]
0

Vad jag har hört är: (rätta mig om jag har fel)
När ridskolorna uppsving gjorde att det blev populärt att rida och att gemene man kunde ägna sig åt den sk rikemansporten, skrevs det även faktaböcker om hästar. Där ngn gång kom det in i texten att russet var en barnponny som max kunde bära 50 kg, lite baserat med jämförelse med de lite ädlare engelska ponnyraserna som började komma till Sverige.

Vi som äger ett gotlandsruss vet ju att den är en allroundponny som kan brukas av hela familjen. Med detta vill jag också säga att ett ekipage ska harmoisera med varandra och vi här inne är precis som alla hästägare, rädda om vår ponny och försöker använda den med sunt förnuft.

Mixie
0

#75 Jag vill ha ett svar på mitt inlägg #72

//Mickan

DiamondBlue
0

Jag har ett russ, stort och grovt som bara den och det säger allaOskyldig, ingen gissa att det är ett russ heller och ingen tror mig när jag säger det… Men iafGlad.

Förra ägaren var ca 170 (kanske mindre) och vägde 70 kg och det brydde han sig inte om alls.

Men jag undrar om man skulle rida 1-2 ggr veckan lugnt & sansat i skogen om det verkligen skulle skada honom?!

Lite fakta; denna kille är väldigt ärligt och säger verkligen till när han inte vill och det inte stämmer för honom. Som en gån när lokan satt lite konstigt så vägra han gå och då kollade jag igenom en gång till mycket riktigt det var fel. Åtgärda det och han börja gå.

Jag menar på svenska russavelsförbundets sida står det ju;

"Ett välväxt russ fungerar också bra som ridhäst även för vuxna"

??

Mandah
0

När ni skriver vikterna, är det inkl. Sadel och allt, eller bara enbart ryttaren ni menar? Skrattande

thilda-
0

Nu har jag inte riktigt följt samtals ämnet men…
Här har vi jag o min ponny.. Luddan är ca 122cm i manken och jag är 168.. vikten tänker jag inte tala om hehe Skäms.. men luddan bär mig utan problem :)

observera att jag har stor tröja under jackan som gör så jag ser jätte fet ut :P

Tofflan-
0

Hej! Jag väger ungefär ca 60 kg och har ett russ. Är lite fundersam om jag fortfarande åtminstonde kan skritta eller trava med henne. Hon är 123,5 cm hög och normal byggd. Så jag undrar om jag kan fortf. skritta på henne? Jag gillar mest att ta det lugnt och skritta o trava, inte hoppa och så tänkte jag. Utan bara skritta. För jag har hört att russ kan bära runt 60 - 65 kg.

:)

Mandah
0

#86 Tror du märker om hon känner obehag eller inte orkar bära upp dig, dom flesta brukar protestera om man är för tung.
Men tror inte det är några större problem att bara ut och ta det lungt. ;) Tror hästarna tycker det är roligt med lite omväxling.

Tofflan-
0

#87 Okej tack för svar :D. för jag undrar hur mycket ett russ kan bära. Hon är inte kraftigt byggd och jag vill försöka få upp kondisen på henne så att hon kan komma igång. Och ja som sagt, man märker om dom inte orkar.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.