Generalmönstring?
Jag blev osäker är de var 4e eller var 5e år? och när slutar man ställa ut hingstarna alltså ålder?
Vart femte år är det generalmönstring.

Jag tror bara att ELIT-hingstar är undantagna och inte behöver komma till Generalmönstring. Kanske även hingstar längst upp i norr?
Det finns en åldersgräns men jag minns inte just nu exakt vid vilken ålder. 24 år?

2012 är det åter dags för Generalmönstring av russhingstarna. GM genomförs vart femte år, och är ett avelsvärderingstillfälle och en sundhetskontroll där samtliga godkända hingstar deltar. Läs mer i Hingstreglementet, som kan köpas från Svenska Hästavelsförbundet (telefon 0511-672 30) alternativt laddas hem gratis som pdf-fil från SHs hemsida.
Befriade från Generalmönstring är följande:
• Hingstar som under året deltagit i avelsvärdering eller bruksprov
• Hingstar som tilldelats kvalitetsklass på bestämd tid (dvs hingstar som under hösten 2012 eller nästkommande år 2013 skall utföra bruksprov)
• Hingstar som under året uppnått minst 24 års ålder (födda 1988 eller tidigare)
• Hingstar som efter avkommeprövning tilldelats kvalitetsklass ELIT
Utdrag från Hingstreglementet:
"Hingst som kan anses stadigvarande uppställd norr om Gävleborgs och Dalarnas län medgives dispens från visningen men skall likväl anmälas till mönstringen. I stället skall de visas på sommarpremiering efter rasföreningens beslut."
Samtliga övriga russhingstar skall alltså Generalmönstras. Om tillräckligt antal avkommor för en säker bedömning finns avkommeprövas hingstarna (ett tips är att redan nu börja samla meriterna för de avkommor du önskar att din hingst ska tillgodoräknas).
Om en hingst pga sjukdom måste strykas från GM bör hingstägaren snarast ordna ett veterinärintyg där det framgår att hingsten är besiktigad under sommarmånaderna och inte visar tecken på man- och svansskorv. Hingsten måste sedan visas vid avelsvärdering innan betäckningslicens får lösas.