Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 3563 ggr
annelie-huskvarna
0

Tips för att få upp hullet

Har ni några bra tips för att få upp hullet på en tunn häst?

Mitt sto vill inte riktigt lägga på sig trots att fölet är avvant och hon får massor med hö…

Nån nämnde lusern för mig, har ni någon erfarenhet av det?

Tusen
0

Vi har haft samma problem med vår Monita. Hon har i alla tider fått äta mängder med hö och olika kraftfoder men inget har hjälpt tills… Vi användre oss numera av ett müssli som fam. Seppälä är återförsäljare till. Jag tror det heter Bailys. Lila säck. Kanonbra för magra små ponnysar som tröttnat på att äta kraftfoder. Det behövs nämligen inte så mycket för att det ska ge resultat. Tyvärr är det lite dyrt och ibland svårt att få tag i men otroligt värt det.Glad

Har det även till vårt magra varmblod som även han numera lagt på hullet.

StuteriSolo
0

analysera ditt hö och komplettera med ett bra kraftfoder. Ston som haft föl tar tid att få upp i hull igen, speciellt om de är dräktiga igen.

ElinLilja
0

Har samma problem med min tjej, hon har alltid fallit ur under vintern speciellt och varit smal sommartid trots massor av gräs. Det som jag kör på henne nu är Åsebro Cool och hon håller hullet och musklar sej finare än någonsin.

Cumulus
0

Hade samma problem förra hösten med mitt sto då hon hade föl vid sidan.

Jag gav henne Lucern och det funkade super på henne och framför allt så tyckte hon (och dom andra hästarna) att det var super gott. Skrattande

Lycka till

Gnistra
0

Luzern pellets, som blöts upp o ges med kraftfodret, har varit bra hos oss.

annelie-huskvarna
0

Tack för alla svar, va snabba ni är Glad

Tror jag ska ge lusern en chans, köpa en säck och se om det kan hjälpa till…

juliapettersson
0

Gjorde som #5 och blötte lucernpellets. Det var kanon för min pojk den tiden han var tunn.

amandahandersson
0

Musse blir också lätt tunn… men då är han ju bara barnet än!

Han äter väldigt mycket hö - och då är det bra pressat hö! Inget silage, utan torrhö.
Vi fördubblade hans kraftfoder mängd - han äter KRAFFT Ponny, sen la vi till sojamjöl, lusern och korn, som alla är lite "fettbildande" eller vad man ska säga.

Han har gått upp jättebra i vikt av det. Så testa lusern, skitbra! Funkar inte det, så lägg på lite sojamjöl och korn. Och glöm inte höet! Det är viktigast av allt!

Christina-Lundberg
0

Jag kan ge dig rådet att ge Eggersmann foder… där finns det ett som heter Frukt.. Kanonbra:) men det finns även ett som heter Struktur Mix - ser ut som hackat gräs (lusern), Bägge är superbra till magra pållar.

palomia
0

Finns jättemycket bra foder men glöm inte att kolla tänderna om du inte redan gör det. Tänderna kan också vara en bidragande orsak till att dom faller ur. Har en som brukar vara dags att kolla upp i munnen när hon börjar falla ur med eller utan föl.

annelie-huskvarna
0

Hon får i dagsläget i princip fri tillgång till hö och ca 2 dl havre + mineraler. Energin är det inget fel på hos henne, det har hon gått om så vill inte öka på havren så mkt. Kommer börja med att testa lusern för att se vad som händer. Är inte så förtjust i att börja ge massa nya grejer samtidigt… Ska köpa en säck när jag kommer hem på måndag Glad

# 9 kvinnan som driver skolan jag är på nu är återförsäljare åt Eggersman, så ska höra med henne för lite mer info.

# 10 Har inte kollat hennes tänder på några år och sist vi kollade dem var det inga fel/problem med dem, men ska ta och kolla det om inte lusernen ger nån effekt.

Tusen
0

#11 Om jag skulle vara du skulle jag byta ut havren mot något havrefritt kraftfoder istället. havren gör din ponny pigg men bygger inte upp hullet så bra. Många russ mår inte ens bra av havre då de blir heta men energin går mer till att springa av sig det  fett den behöver,, än till att bygga upp. Det finns många bra kraftfoder på marknaden utan att ha havre tillsatt.

palomia
0

#11 Vi kollar alltid våra i munnen 1 gång om året, man behöver ju inte raspa om det inte behövs men ofta är dom faktiskt vassa. Min som har lätt för att falla ur har tendens till hakbett och behöver regelbunden tandvård.

crazycattiz
0

Först och främst, analysera grovfodret så du vet vad det är du ger och vad du behöver komplettra med…
Kolla även tänder och gör ett träck prov!

[Tjiwi]
0

Jag håller med dig själv, börja inte laborera för mycket med div foder….skulle testa lucern först om jag var som du.

Jag har haft problem med Grus vikt hela hans liv fram tills för några år sedan, han svarade bra på lucern, det och krossad korn. Inte så dyrt som alla färdig foder heller…….Flört

ryttarn
0

#15 Håller helt med dig, Lucern och krossat korn, eventuellt Kraft Grov 125. Fördelen med Lucerne är att det är ett proteinrikt grovfoder, inte ett kraftfoder i vanlig bemärkelse.

Får man fråga varför ni blöter Lucerne pellets?

#8 En liten fråga amandha, varför ger du kraft ponny och sedan proteintillskott genom soja mjöl? Känns lite underligt. Är det inte bättre att ge kraft grov 125 och mindre (dyr, miljövidrig, importerad och troligen genmanipulerad) soya?

Enda skillnaden mellan Kraft Ponny(som väll inte tillverkas längre utan ersatts av Grov 60) och Kraft Grov 125 är just proteinmängden. Nu betalar du ju både för pellets med mindre protein och extra protein genom soyamjöl och luserne, låter i mina öron inte så smart….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

karisma
1

Gör en foderstat för det är viktigt balansen mellan protein och energin Du kan ju räkna ut den på SLU hemsida istället för att prova dig fram som brukar bli dyrt i slutänden Färdig foder är kanske bra om man bara har en häst. annars bara dyrt "När" jag har en tunn häst lägger jag till matolja (veg) 1-4 dl beroende på hur det fungerar med foderstaten Köper 10l dunkar på Willys billigt och bra resultatFlört

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

thilda-
0

Vetekli är bra

[Grabbarna-A]
0

#16 Lusernpellets ska blötas för det sväller oerhört mycket och det är lätt att hästarna får foderstrupsförstoppning.

ryttarn
0

#16 Har get mina hästar, såväl gamla som unga, lusernpellets i alla år, har aldrig varit något problem. Tycker det låter lite underligt måsta jag säga…..

Jerker Klang,

www.isil.se

amandahandersson
0

#16, du kan ju vända på frågan - varför byta ett välfungerande grundkraftfoder mitt under en tävlingssäsong?
Det kraftfoderet Musse åt då är vad han är van vid, och det fungerade alldels utmärkt.
Vi ska byta kraftfoder nu, dock inte till Groov 125. Jag tycker det är onödigt att byta kraftfoder mitt i en tävlingssäsong, man vet ju aldrig hur hästen kan ta det. Så detta väntar jag med tills jag börjar med vinterträningen om en månad.

Och btw, proteinöverskott är väl inte heller allt för bra….

ryttarn
0

#21 Det jag funderade över var varför du tillförde så mycket extra protein (Luserne och soya) och sedan använde ett lågproteinkraftfoder. Måste ju vara mer ekonomiskt och vettigare, tycker jag, att minska ner eller ta bort soyan och använda tex grov 125 istället. Altså inte ändra proteinmängden utan minska antalet "pytsar", Se det inte som kritik, det var en undran.

Jerker Klang,

www.isil.se

amandahandersson
0

#22, som sagt, kraftfodret ska ändras. Och åter igen - jag byter inte kraftfoder mitt under en tävlingssäsong.

annelie-huskvarna
0

# 15 & 16 Ja det känns som att lusern verkar vara ett bra och enkelt alternativ Glad 

# 17 Jag har tänkt tanken på olja, men är osäker på hur mkt olja en häst verkligen kan ta upp… Obestämd

Men skulle visst kunna tänka mig en mindre mängd per dag (ca 0,5 dl). Jag skulle dock aldrig kunna köpa en olja som jag själv aldrig skulle intaga. Den vanliga matoljan i affären har genomgått så många processer, där både transfetter bildas och kemikalier från behandlingen finns kvar. Ska jag köpa en olja ska den va kallpressad och då helst linfröoljan som har den bästa balansen mellan omega 3 och omega 6 (de flesta oljor innehåller på tok för mkt omega 6 i förhållande till omega 3). Absolut ingen kritik mot dig eller de som använder den, det är helt och hållet ett fritt val men jag personliogen skulle aldrig göra det…

karisma
0

#17 Jag tar det inte som kritik om du såg parantesen (veg ) så köper jag inte vanlig mattolja Hästarana tar upp oljan bra

Men jag råder dig att räkna ut en foderstat för oavsett foder så är det så lätt att hammna snett om man bara blandar och ger

Jag anväder inte färdig foder pga av tillverknings proceduren och transporternaGlad

Tänkte på en sak vad är massor av hö vi ser ju olika på vad hästen behöver i grovfoder Mitt sto som iblad faller ur står på fri tillgång och då menar jag fri tillgång ingen kokurans av andra eller svåråtkommligt foder

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

annelie-huskvarna
0

# 25 jag menar att oljan ska vara kallpressad och inte varmpressad Glad Sen är väl all olja vegetabilisk? Flört Eller jag kan inte komma på nån som inte är det… De får just nu så mkt hö så att de brukar sällan ha hunnit äta upp allt innan det är dags att ge mera och det är inget bråk vid höhögen utan de är sams, så hon får äta så mkt hon vill.

Russlena
0

Jag ger lucern och kornkross om någon blir tunn.

[Grabbarna-A]
0

#20 Det är vad foderleverantörerna själva säger.

ryttarn
0

#28 Jasså? Inte krafts foderrådgivare i värmland……

Jerker Klang,

www.isil.se

[Grabbarna-A]
0

#29 I Kraffts utfodringsanvisning så står det: Blöt gärna pelletsen för att minimera risken för foderstrupsförstoppning.

Även Svenska foder har den anvisningen…

[Tjiwi]
0

När jag använt lucern som är pelletrerad så blöter jag det för att undvika foderstrups förstoppning. Men vi har använt hackad lucern oxå  som vi tyckte var bättre och det behövs inte blötas.

amandahandersson
0

Vi blötlägger vår pellets, har okså hört det där med foderstrupsförstoppning.. Dock är det ju inte just lucernpellets, utan jag ger gackar lucern.