hemmabygda boxar
Nu vill jag att alla med hemmabygda boxar ska lägga in bilder på boxarna :D
jag skulle behöva få lite tips och råd om när man ska bygga box då jag och min sambo tänker göra en liten box till min ponny. vår första fråga är.. Vad ska man använda för material/virke till en box?
Jag har byggt boxväggar med 3 cm tjocka plank som jag har trätt i u-balkar som jag har satt på stolparna. Lätt att byta en planka om den går sönder.

#1 Precis så har jag gjort oxå. #0 Du kan ju komma hit och kika hur jag gjort, fungerar kanon och är godkänt av länsstyrelsen :-D
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#2 dom har jag redan stått och klämt på ;)

#3 Visste inte hur noga du tittade :-)
VAr noga med storleken. Våra "små" russboxar är 2,5x3,5 meter. De stora boxarna är 4,5x3,5 meter….
Finns en bra bok. Tror den heter att bygga stall. Där finns en massa måt och krav som djurskyddet ställer, lika bra att göra rätt från början…..
Jerker Klang,
haha jag granskar allt :D t.o.m killen såg ju den där svarta kabeln uppe i taket :P
Vi har reglat upp på en putsad vägg, där vi sedan satte råspont 1.20 upp.(som man kan se lite utav bakom hästen på bilden)
På väggen vi byggde mellan själva boxen och gången satte vi ståndare (som en regel från golv till tak) mot väggen, samt en i mitten. Sedan satte vi liggande råspont (på varsida om regeln), 1.20.(denna vägg är den katten står på). På ena boxen gjorde vi en skjutdörr och den andra fick en vanlig dörr. Och även dörrarna är konstruerade på samma sätt, dock blev då den "vanliga dörren lite tung, men med ordentliga gångjärn funderar det utmärkt!
Våra boxar är 3,50x3,50
Men det går ju lika bra att använda OSB-skivor (träfiberskiva), men det absolut bästa är ju ändå form playwood, men det kostar ju tyvärr därefter..

Vi byggde en dubbelbox. Stallet är så litet så ytterväggarna utgör ter av fyra boxväggar. Vi borrade ner bultar i betonggolvet och bultade fast reglar av ek längs med golvet som vi sen fäste själva väggen i. Stoplarna vid grinden är 10*10cm och går upp till takstolarna. Sjävla väggmaterialet tror jag är 1"*3". De är lätta att byta om de biter på dom. Grinden är gammal, den satt i trädgården när vi flyttade hit. En rejäl grind som fick förstärkas lite. Nu används den inte då dom kan gå ut på baksidan av stallet på nätterna. Har tyvärr ingen bättre bild.
Skynda långsamt så går det fortare.

Har använt mig av 2x4 reglar som bas och liggande plank som fyllnad som jag trätt i med ströläkt i stället för u-balk. Till dörrar har jag haft osb-skivor på en träram. Mellanväggarna i de mindre(2,5x3m) boxarna har jag haft OSB men rekommenderar det inte. Dom få ggr dom bankar i väggarna låter det hemskt. Gjorde de större boxarna (5x4,5m) året efter och har där bara haft plank.
Lycka till det är hur kul som helst att bygga stall! Har gjort mitt egenhändigt utan hjälp och är rätt nöjd över det…
#9 Det är verkligen supersnyggt Annika!
#9 oj vilket snyggt!! :D
Jag har gjort som #1 och har dleade grindar och gunnebo som galler. Dock hel vägg nästan hela vägen upp till taket då hingstarna kan bli lite väl hoppglada om de får stå och titta på varandra annars ;)
Hakuna matata!
#9 så himla snyggt :O

#10,11,12 Tack, jag blev verkligen nöjd med resultatet…

Jag kan verkligen rekommendera boken "Att bygga häststall-en ideébok" Den tar upp allt. Michael Ventorp som skrivit boken är agronom och lärare på SLU i Alnarp.
Vad jag fick lära mig när jag gick kurs i hästanläggningar just på SLU var att man ska noga välja material, gran och tall är ganska mjuka träslag och finns det möjlighet ska man välja hårdare material samt material som hästarna inte är så förtjusta i, som t ex Lärk. Vanligt är också att man använder för klena dimensioner, det är ju som bekant mycket kraft bakom en hästspark. Liggande plank är lätt att byta ut medan stående som står i U-balk, ja då får man byta hela raden om det är ruttet. Nackdelen med liggande är att de kan bli väldigt långa, kanske upp till 3,5 meter och då förlorar de i styrka. Så här har vi det hemma. Inte världens bästa bild kanske.

//Lycka till med bygget
När vi skulle bygga stall tänkte vi efter ordentligt innan vi började. Jag har gått kurs för just ovan nämnda Ventorp och med hans bok som inspiration och uppslagsverk bestämde vi oss för att göra platsgjutna väggar av betong och boxdörrar av stående plank pch u-profil. Ytterväggarna i stallet är gjorda av gammaldags "kalk-gjutning" som det kallas här i trakten. Denna kalkgjutning är ömtålig så vi fick lägga på ett lager puts från golvet och ca 2 m upp. Eftersom vi skulle göra om golvet passade vi på att lägga in avlopp i alla boxar, jätte smidigt när man gör den årliga stortvätten. Eftersom stallet varit bla grisstall tidigare fanns det redan en urinbrunn att leda ut vattnet till.
Betongväggarna är 8 cm tjocka, armerade och fästa i både golvet (som vi gjorde klart först) och ytterväggarna. Vi gjorde formar av formplyfa och sedan blandade vi en färdigköpt betongsort (kanske grovbetong, minnet sviker) med vatten och packade i formen med vibratorpackare. efter att formen togs bort slammade vi väggarna för att få en fin yta, sedan målade vi. Boxarna är 3x3 m ganska exakt.
Dörrarna tillverkade vi av u-profil och stående plank av vagnsbottenbrädor. Själva boxdörren är 120 cm så för att förhindra att hästarna skulle prova att hoppa ut över dörren (har hänt oss en gång, inget kul) tillverkade vi stående galler av 1 tums rör, minns inte mellanrummet, och satte på lite mer än halva dörren (tror det är 50 cm fri öppning). Vi satte även galler runt om boxväggarna och i fronterna eftersom stallgången är väldigt smal. Valet föll på just 1 tums rör efter att ha beräknat hållfastheten vid en hästspark, det är ganska höga galler därför krävdes det 1 tums rör.
Nu är det snart 6 år sedan hästarna flyttade in och det enda underhåll jag gjort är laga putsen (mestadels ytterväggarna) där hästarna lyckats sparka av den och målat om väggarna och u-profilerna. Gallret målade jag tre gånger innan det sattes upp så det har jag ännu inte behövt bättra på.

Vi har fyllt u-balkar med liggade plank i hela längder ut mot gången samt som mellanväggar. på de befintliga väggarna har vi klätt med samma typ av liggande plank och över planken plyfaskivor.
Vi har byggt efter gällande mått och våra boxar är godkända av länsstyrelsen. Glöm inte att ansöka om bygglov innan du bygger, kolla vilka regler som gäller där du bor.

#17 Om man bygger om befintlig byggnad behöver man inte ha byggnadslov/förprövning om det är stall till max fyra hästar.
Skynda långsamt så går det fortare.
# 17 # 18 För ombyggnad/nybyggnad av stall på jordbruksfastighet behövs inget byggnadstillstånd!

#19 Om du bygger mer än fyra boxar måste du ha förprövningstillstånd från länsstyrelsen. Där skall presenteras exakta ritningar med brandsegmentering, ventilation mm. Förprövningen kostade 5000:- när jag gjorde det för fyra år sedan och tog nästan ett år för dom att klämma ur sig. När bygget är klart skall länsstyrelsen godkänna bygget utifrån förprövningen innan du får använda stallet.
Jerker Klang,

#20, det stämmer bra vi byggde om och nytt för 9 resp. 7 boxar och då behövdes förprövning med ritningar o dyl.

# 20 Vilket tjafs för att länsstyrelsen skall få in mera pengar…..

#22 Vad är det för färg, det såg mkt snyggt ut!

vi har använt spontat virke som är 28mm och 34mm, de grövre på de väggar som är mot lösdriften.

förprövningen e gratis nuförtiden tror jag =)

#22 Tack, vi har laserat planken i en nyans som passar mot pyfa-skivorna, kan titta om jag har något färgnummer hemma.

#24 Tror att det är gratis med förprövning nu, men är inte helt säker. 
Syftet i grunden är att djurstall ska bli rätt från början, aldrig roligt att behöva bygga om.

#32 Var in på länsstyrelsens sida och läste och det stämmer att det numera är gratis. Men om man inte fixar förprövning kan det bli väldigt dyrt när det upptäcks.
Förprövningsavgift
Fram till och med den 31 december 2007 var förprövningen avgiftsbelagd. Från och med den 1 januari 2008 är den avgiftsfri. Om någon utför en byggnadsåtgärd utan förprövning utgår emellertid en särskild avgift.
_
Särskild avgift_
För byggnadsåtgärder som vidtagits utan förprövning, avseende nybyggnad för ett mindre antal djur med användande av beprövad teknik eller mindre om- eller tillbyggnad, är den särskilda avgiften 12 000 kr.
När det gäller byggnadsåtgärder som vidtagits utan förprövning, avseende annan nybyggnad eller för större om- eller tillbyggnad, är den särskilda avgiften 24 000 kr.
Jerker Klang,
superfint tyckte jag det blev!!!