Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 1788 ggr
Angel
2008-11-12 16:08
0

Blå basen

Det fanns en tråd om blå basen tidigare om jag inte minns fel..?

Men, hur/vem uppdaterar den? Någon som vet?

Tittut
2008-11-12 17:05
0

Blå Basen uppdateras av Svenska Hästavelsförbundet, efter att de får uppgifter av SVRAF:s registratur. Jag talade med dem så sent som i måndags om när de skulle lägga upp den senaste uppdateringen, men de väntar in mer från hösten innan det kommer att ske.

Det är en hel del hästar där det står "Hästen finns inte i vårat register" vilket enbart innebär att den individen inte innehade riksstamboksnummer vid konverteringen från Rulle. Det uppdateras allt eftersom jag hittar på dem och har tid, men eftersom det rör sig om tusentals (skulle jag tro) sådana poster som måste korrigeras manuellt, kommer det att ta sin lilla tid.

Andra felaktigheter som inte har med det att göra, tar jag tacksamt emot skriftligen.

Liselotte Erixon

SvRAF:s registratur

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Angel
2008-11-12 21:03
0

Ok, tack för utförlig info!

Jag skickar ett pm Glad

Tittut
2008-11-12 21:37
0

# 2 Gör det, så skall jag fixa till det om jag kan.

Linnea
2009-09-22 09:56
0

Gammal tråd men jag undrar en sak.. Det senaste resultatet för min i häst i blå basen är från -07. Uppdaterar SH som dom ska? Det resultet kom in i blå basen tämligen fort men inte de nyare. Förstår att det är många hästar och så men det första resultet kom ju in fort.

Skynda långsamt så går det fortare.

Tittut
2009-09-22 10:44
0

Vet ej, kolla med SH! 0511-67230, telefontid 9-12.00

Linnea
2009-09-22 11:53
0

Ok ska göra det.

Cara-Mia
2009-09-22 13:09
0

Som sagt SH verkar uppdatera resultat väldigt dåligt. Både gamla och nya resultat.

Tittut
2009-09-22 13:20
0

# 7 Skulle tro att det inte varit högprioriterat nu, utan kraft och pengar har lagts på att få databasen anpassad efter den nya hästpassförordningen.

Jag har satt Mellanbyns-Therese att lägga in alla Mälar-russ gamla resultat, så att de skall kunna läggas in i BB, men vet ej hur det har gått för henne. Skulle tycka att det var rätt kul att få med, men det är ett digert jobb att lägga upp allt på fil.

Cara-Mia
2009-09-22 13:23
0

# 8 Jag förstår att det är mycket att föra in men det är tråkigt när man kollar upp individer och så finns det inte så mycket.

Innan man öppnar sajten hade det kanske varit bra med att lägga in det gamlaförst…. Men all heder till alla om jobbar med det.

Tittut
2009-09-22 15:11
0

# 9 Det fanns nog inte tid med det, i och med att det var krav från EU att en central hästdatabas måste finnas, och då fick man nog se till att den kom igång som den skulle, och komplettera den i efterhand.

Linnea
2009-10-08 10:36
0

#5 Hade inte möjlighet att ringa under den tiden men mailade dit den 22/9. Har ännu inte fått svar.