Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 9867 ggr
ryttarn
0

Hållbarhet på öppnad hösilagebal?

I år var jag för förstagången tvungen att köra hösilage i stället för hö pga vädrets lokala nycker.

Jag är lite osäker på hur länge en öppnad bal klarar sig. Vill ju inte riskera att ge mina skydslingar dåligt hösilage. Har hört så otroligt många olika uppgifter….

Någon här som har koll?

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

GranoStall
0

Det går inte att dra någon generell gräns. Det beror på Ts-halten i hösilaget och temperaturen ute när du öppnar balen. Jag tror hippologerna uppe i Wången gjorde en praktisk undersökning om nedbrytning och förruttnelse av hösilage för några år sedan. Borde gå att få tag i.

//Cecilia

ryttarn
0

#1 Ok, får kolla med mickis om hon kan gräva fram det där uppe när hon är tillbaka från kriteriet…..

Jerker Klang,

www.isil.se

karisma
0

Det beror inte bara på Ts halten Utan åxå hantering innan plastning Har haft en bal öppen 4 dagar nu utan problem men har hög Ts nästan för hög från den åkern

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Teja-Bea
0

Vi har mycket hög Ts-halt i våra (är nästan inplastat hö!) men har öppnat upp balen helt för att det inte ska bli någon värmereaktion inne i balen. Håller sig fräsh och fin!

På vintrarna brukar vi räkna ca 1 veckas hållbarhet med temp strax under 0grader och Ts som är normal för hösilage.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Christina-Lundberg
0

Är det någon som vet hur många % torrt hösilaget skall vara innan man plastar in det?

karisma
0

Vad är skillnaden mellan ensilage och hösilage ?

Svar:
Ensilage är gräs som istället för att torkas till hö konserveras genom ensilering. Ensileringen bygger på att mjölksyrabakterier som finns naturligt på gräset producerar mjölksyra, som i sin tur sänker pH-värdet och skapar en kemiskt sur miljö. Sänkningen av pH-värdet och den syrefria miljön gör tillsammans att andra bakterier, jäst och mögel inte kan växa i fodret.
För att mjölksyrabakterierna skall kunna producera mjölksyra krävs att miljön är syrefri, därför måste tex ensilagebalar plastas in. Tillsatsmedel eller ensileringsmedel är olika preparat som kan tillsättas vid pressningen för att hjälpa mjölksyrabakterierna så att de snabbt kommer igång med att producera mjölksyra. Det finns flera olika typer av ensileringsmedel som verkar på lite olika sätt. Om bärgningsförhållandena under skörden är svåra kan det vara lämpligt att använda ensileringsmedel med god effekt mot klostridier. Likaså bör ensileringsmedel användas om ts-halten understiger 45 %.

Det ursprungliga namnet på alla ensilerade vallfoder är egentligen ensilage. Hösilage är ett namn som har kommit till i efterhand för sådant ensilage som har höga torrsubstanshalter (ts-halter). Det finns inga absoluta gränser för vad som är ensilage och vad som är hösilage, men då ts-halten överstiger ca 50 % brukar fodret kallas för hösilage. Ju högre ts-halten är, desto mindre ensilerat blir fodret. Det beror på att mjölksyrabakterierna behöver vatten för att kunna producera mjölksyra. När vattentillgången minskar (ts-halten blir högre) begränsas också mjölksyrabakteriernas aktivitet, och ett hösilage är konserverat mer genom att det är lufttätt lagrat än vad det är ensilerat. Ts-halter över 65 % rekommenderas inte eftersom mögel (och jäst) lättare kan börja växa i sådant ensilage.

Ts-halt är en förkortning för torrsubstanshalt. Ts-halten anger hur mycket vatten och hur mycket torr substans det finns i ett material. Det är i den torra substansen det finsn någon näring. Om ts-halten är 55 %, så består fodret av 55 % näringsrik torr substans och 45 % vatten. Den officiella ts-halten i hö är 84 %, medan ts-halten i ensilage kan variera från ca 25 ända upp till över 70 %.

StuteriSolo
0

Vi brukar bara kasta in en bal åt hästarna (seriöst, inte sant?) och vid plusgrader räknar vi med fem dagar och minusgrader en vecka - tio dagar. Sedan beror det ju på sådana faktorer som temperatur och ts-halt o.s.v Lukta och känn på maten, så vet man!

När vi hade runt 20 får så tog balarna ofta värme då det tog ca. 10 dagar för dem att äta en bal,vid plusgrader, men med 8 ponnyer har vi inte haft det rpobelemet.

ryttarn
0

#7 Mitt luktsinne havererade när jag gick som tryckarlärling i hög koncentration av lösningsmedel i början av -80 talet. Även om den på senare år succesvt återkommit så litar jag inte på den…..

Jag har just nu två hingstar (10 och ett år gamla) i den ena hagen och  7 ston samt två årsföl i den andra hagen, tanken är att så länge temnperaturen ligger på pluss använda mina höautomater till hösilaget. När minusgraderna tar fart blir det en bal i stohagen och automaterna i hingsthagen.

Problemet är väll egentligen nu innan det blir minusgrader. Har inte fått svaren på annalysen ännu men TS ligger nästan på hönivå skulle jag tro….

Jerker Klang,

www.isil.se

niare
0

klarar sig bra när det är minusgrader upp mot en 10 dar,

men när vi har börjar få det lite varmare så en 4 dar men om mna kör in handen så långt man kan så känner man om det är varmt, då är det dags att börja kassera den.

ryttarn
0

#9 Efterssom jag, nu när det är plussgrader, kommer att rulla upp balen och portionera i mina automater blir det ju ingen "kärna". HAr tänkt att lägga ut häsilagetr på skulltorken där det ligger luftigt, borde rent logiskt förlänga hållbarheten, eller?

Jerker Klang,

www.isil.se

niare
0

vi har några bönder i trakten de öppnar balen och sprider ut allt så det typ "torkas" mer de ger alltså till hästarna och inte till kor :P

har man få hästar ska man ju helst satsa på mindre balar så dom går åt lite fortare typ 40 kg balar men tyvärr inte alla som gör sådana

ryttarn
0

#11 Enligt min dotters lärare på wången finns det ingen som kunnat göra små (mindre än 50 kg) hösilagebalar med kvalité. Vet inte hur väl detta stämmer men för min del fanns det inga alternativ, var tvungen att ta ett snabbt beslut om jag skulle plasta eller ta chansen att det dkulle bli ytterligare tre dagars tort väder. Med facit i hand var det rätt att plasta och då blev det storbal. Enligt han som balade uppskattade han vikten på ca 300kg/bal

Jerker Klang,

www.isil.se

karisma
0

Om Ts halten ligger runt 65% så blir dina balar  195 kg hö då räcker de ju bara ca 4 dagar åt stona med föl Så jobba inte i onödan Vill du och inte har långt till hingsthagen kan du ju ta från stonas bal och ge till dem Glad så går balen åt fortare

ryttarn
0

Synd att man inte har någon våg som fixar dessa balar :-D

När jag köpt storbal hö, dvs inte plastad, har vikten på dessa angivits till ca 230kg. Detta borde innebära att en plastad, och därmed fuktigare och lägre TS halt borde hamna på mellan 250 -> 300 kg

Får pröva mig fram. Har för tillfället två ston som borde åka på bantningskur, får väll låta dom stå i stallet på nätterna med mindre giva kanske…..

Jerker Klang,

www.isil.se

karisma
0

Det jag menade var att 35% är vatten och inte hö balarna väger säkert 300 kg Så här kollar du Ts halten i dina balar

Om man känner sig osäker på ts-halten i ensilaget, kan man enkelt bestämma ts-halten själv;

Exempel: Ett prov tas ut från en bal på flera ställen i balen eller från flera strängar på fältet så att provet blir representativt. Från detta prov vägs 50 g upp och torkas i mikrovågsugn (nästhögsta effekten). Efter ca 2 minuter tas provet ut och blandas om och vänds, och torkas sedan färdigt i 2-minutersomgångar, totalt ca 10-12 minuter beroende på om provet är väldigt blött eller väldigt torrt. Var försiktig och torka hellre i omgångar än för lång tid i taget. Var särskilt försiktig med torra och grova grödor - de kan lätt fatta eld! Efter torkningen vägs provet igen, det väger då t ex 29 g. Det är dessa 29 g som finns kvar efter att allt vatten torkats bort som utgör torrsubstansen; 29 g / 50 g = 0,58. För att få ts-halten i procent multipliceras svaret med 100: 0,58 x 100 = 58 %. Torrsubstanshalten i ensilaget är 58 %. Var beredd på att det kommer att lukta lite gräs, men det får inte lukta bränt. Lämna aldrig ts-provet utan håll det under uppsikt under hela torkningen!

Gå inte ifrån micron och det luktar i hela huset

StuteriSolo
0

#15 På FLyinge hade de visst eldat upp några mikrougnar berättade vem-det-nu-var som var föreläsare på någon foderkurs jag gick.

ryttarn
0

#15 Jag skickar in på annalys nu i veckan. Det är ju mer än TS halt man vill ha koll på :-D

Jerker Klang,

www.isil.se

karisma
0

Ja jivet men då kan du ju fodra efter viktFlört

Linnea
0

Jag har två hästar och fodrar med 500kg balar. De är väldigt torra och varar i ca två veckor. Det är endast lite grann i botten som blir alltför blött och dåligt. De har inte börjat få av det än, det är för varmt ute och de har gräs kvar. Nu får de hö på natten och bara gräs på dagen.

Skynda långsamt så går det fortare.