Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavelsvärdering
Läst 1674 ggr
marika-J
0

Avelsvärdering i höst?

Hej!

Jag är ju inte så jätteinsatt i detta men måste ju försöka lära mig!

När kommer info ang avelsvärderingen i Tranås den 11 oktober och när är sista anmälningsdag?

tacksam för alla svar

/marika

karisma
0

Gå in på www.spaf.info  **HINGSTPREMIERING
**Propisitioner

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

marika-J
0

#1 tack!

Wruss
0

Det lär enl Maggan på SPAF finnas flera hingstar som ska in för bruksprov i höst, som INTE är anmälda ännu. Anmälningstiden för dessa gick ut den 1/8. Efteranmälan = dubbel avgift.

marika-J
0

Kommer det komma ut info snart inför avelsvärderingen? vet att det är 1 månad kvar, men vi som åker långt måste planera resan lite Glad

savrarpstuteri
0

# 3 men vad tråkigt att de inte har anmält i tid !

Hoppas de anmäler trots förhöjd avgift.

VeronicaP
0

Tror inte att Dalsgårda Kanon kommer att anmäla , tror att syrran missade det faktiskt om jag ska vara ärlig och hon kommer nog att göra det nästar år i stället om jag fattade henne rätt ..

[Tjiwi]
0

En undran……jag har inte gjort bruksprov någon gång och hittar inte någon riktig info. Hur går det till, någon som varit med och kört sin hingst som kan berätta lite?

Reko
0

#7 Men har inte han tävlat i sommar? Det är en merit som ersätter bruksprovet om du så önskar.

Tittut
0

# 7 Du ska spänna för och ifrån hingsten och köra i skritt och trav enligt domarens anvisning i båda varven, samt göra två halter och stå still.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus

VeronicaP
0

#9 Räcker det att de har kvalat på travet ?

På shetland räcker det tex att der har klarat kvalet på travet , är det samma på russ eller måste de ha startat i ett lopp ?

[Tjiwi]
0

#8 jodå, han har tävlat men jag tycker det är kul att göra bruksprov ändå.

#9 Tack, inte värre än så…..ingen ryggning alltså?? Vid an och frånspänning, får man ha medhjälpare då?

marika-J
0

#10 det räcker, Dumle som jag anmälde kvalade nu i sommar och då behöver han inte göra bruksprovet, men bara man skickade med resultatlistan..

VeronicaP
0

#12 Ok , då kan jag tala om det för syrran sen då för hon trodde att de var tvugna att ha startat också.

[Tjiwi]
0

Katalogen kom till mig igår-kul läsning.

#3 Det ser ut som de flesta anmälde till slut, vad jag kan se så är det nog bara ovan nämnda Dalsgårds Kanon som inte är med. Sedan Keiron KL men vad jag förstår så är han såld till Danmark? Innebär det att han visats där eller skulle han varit med här?

En annan fråga bara till er insatta, om man väljer att inte visa sin hingst som tex D Kanon, vad händer? Blir han av med sitt tillstånd och får "börja om" igen och visas för godkännande igen?

VeronicaP
0

Jag tror att han får behålla sitt godkännande men får inte lösa licens förrens han har visats igen och gjort bruksprov , det är bara vad jag tror.

[Tjiwi]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#15 Ok, bara nyfiken på hur det är i sådana fall.Glad

Egedal
0

#14  Kieron KL blev vist i DK d. 5. september og fik GII-2010. (Vi har generalmönstring i 2010)

karisma
0

När jag inte kom med Kommando till bruksprovet  så fick jag göra om allt för att få honom godkänd igen Fast det är ju några år sedanGlad

VeronicaP
0

Jo men visa upp igen får man ju göra och så men har för mig att man inte behöver ansöka igen om stamboksnr och sådant utan göra precis som när man gör bruksprovet .

Man visar på den centrala gör bruksprov osv ..

Så har jag för mig att det är men visst kan man söka dispans och hoppa över ett år och göra det nästa år ?

karisma
0

# 19 Just

Mixie
0

#14 Finns det någon katalog på nätet?

//Mickan

GAJarhult
0

Nu har jag oxå fått katalogen. Det blir så många fjärilar i magen när man läser….Obestämd

JuliaS
0

Nån som har tips på vart man kan övernatta mellan lördagen och söndagen? Finns det kanske boende på anläggningen eller vandrarhem i närheten? Åker själv och utan häst.

ryttarn
0

Hadde tängt åka ner och kika men upptäckte att det krockade med Åbys heldag så det blir inget. Hoppas ni som åker kan fota ordentligt och rapportera, kanske en liten artikel?

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

annelie-huskvarna
0

# 23 När vi hade exteriörkursen där så tror jag att några sov på anläggningen på liggunderlag med sovsäck och att några sov på vandrarhemmet. Nummer till vandrarhemmet är 0140-15166, så ring å kolla med dem eller med ridklubben…

marika-J
0

#24 jag tar med mig kameran min och ska försöka fota så många hingstar som möjligt!

Reko
0

#14 Jag saknar Osir Is också! Han hade jag gärna sett men startfältet är starkt även utan honom…

Jennie_A
0

Finns katalogen att läsa på internet?

Wruss
0

#28. Inte katalogen som helhet, men en startlista i alla fall. Kolla in www.spaf.info

Cara-Mia
0

Jag väntar och väntar på min katalog……

Cara-Mia
0

Jag väntar och väntar på min katalog……

Vilka är det som sitter i nämden i år??

Tittut
0

Morgan Johnsson, Helena Kättström, Göran graaf och Inoell Barbos.

AnnaN
0

#27 Osir Is kommer. Hans pantade matte trodde på informationen på Russavelsföroreningens officiella hemsida, missade proppen och anmälningstiden. När rätt info fanns här…

Tittut
0

# 33 Vad bra att det löste sig!

Vi har nu lärt oss att inte förutsätta att alla som visar på föruttagning har stenkoll på vad som gäller eller läser "Gotlandsrusset" utan och innan, utan kommer att dela ut information redan på föruttagningen, för att försöka förhindra att det händer fler än dig.

Jennie_A
0

#29 Tack så mycket!

AnnaN
0

#34 Som nybörjare förutsätter man att uppgifterna på den officiella hemsidan är de som gäller (så är det iallafall på de raser jag tidigare varit i kontakt med). Hjälper inte mig att informationen förbättras till nästa år.

Cara-Mia
0

Då jag undrar vart min katalog är ska man kontakta Spaf eller Svenska hästavelsförbundet??

Tittut
0

# 37 SPAF får du kontakta. SH har inget med detta att göra.

entill
0

#36. Vad är det för uppgifter som varit fel på Russavelsföreningens hemsida? Bra att få veta så att det kunde rättas till.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

AnnaN
0

Här läs under 11 oktober.

Är antagligen den enda som läst det. Kännde inte till russuniversums informella informationskanaler.

[Tjiwi]
0

#40 Jo då, jag var allt inne där och läste, eller försökte hitta info där. Jag kollade i tidningen Gotlandsrusset på proppen istället.

entill
0

#40, 41. Lessen att jag missade detta i kalendern. Proppen fanns dock under utställning från slutet av maj. Jag håller med om att sidan är svår att hitta rätt info på. Håller på med en ny layout och hoppas att det blir bättre när jag fått ut den. Om man inte hittar det man söker finns det också alltid möjlighet att kontakta någon under "Kontakter", då kanske det kan underlätta även för andra.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

[Tjiwi]
0

#42 Ingen fara för min del, jag vet ju var jag ska söka  info ändå.

GAJarhult
0

Vad har ni för knep så man kommer i genom nålsögat ?

Reko
0

#34 När vi ändå är inne på avdelningen förbättringar till nästa år, efterlyser jag en kryssruta för hästar till salu på anmälningsblanketten. En del hingstar står till salu men jag hittade ingen så'n ruta. Kanske behövs lite kreativt tänkande från min sida bara?

marika-J
0

#45 jag hittade en sådan ruta på anmälningsblanketten jag skickade inFlört