Hjälp Tack!
Hej allihopa.
Jag har blivit erjuden att köpa ett sto född 2002 som är e Ripadals Benni u Salka valka, för 12tusen. Hon har eksem men de blir bättre med täcke.
Nu vill jag ha er åsikt om detta. Är detta en ponny att köpa eller vad tror ni? Mvh Emmelie
Kanske skulle tillagt att hon både är körd och riden.. =)
Ja visst kan det vara en ponny att köpa.
En exemhäst kan ju bli symptomfri vid rätt behandling.
Har du något tips på behandling? =)

Jag tycker oxå du ska slå till. Har själv en exemhäst men han är jätte fin om han får ha täcke och smörjs.
#4 OK, vad använder du för något att smörja med?
Vi har använt MJ-salva som går att köpa av Agge.. Finns här inne på forumet..

Vi använder Boette täcken på våra som har exem, på endel hästar räcker det med täcke, annars använder vi horsol för att lindra och ultra shield för att hålla insekter borta.
Tack så mycket!

Vill tillägga att vi använt i stortsätt alla täckesfabrikat, det enda som verkligen fungerar på en "exem" häst är Boett,
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Det stämmer att MJ-salvan ofta fungerar jättebra på de flesta hästar. Jag har sålt den tidigare, men nu är det ny generalagent och den kan beställas från Häst o hälsa
Täcke är ett suveränt sätt att hjälpa eksemhästar. Boett är säkert jättebra, men även betydligt billigare täcken kan fungera utmärkt. Det beror väl också lite på hur stora problem hästen har.
Jag tycker absolut att du kan köpa hästen, men var beredd på att det kräver lite extra pyssel med en sådan häst.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
Tack så jätte mycket, nu återstår bara en massa funderande..=)

på min kompis exemruss hade vi i lite äppelcidervinäger i maten, det förbättrade succesivt hennes exem och nu har hon kvar en stor del av både manen och svansen på sommaren :)

Jag har smörjt min med AVS14 och är jättenöjd. Men du får prova dig fram vad som passar din häst bäst. Lycka till!
Om det är en som skubbar sig mycket så kan det hjälpa att linda plast runt trädstammarna i hagen,elr något mjukare matreal så att hon inte skubbar sönder sig. Vi hade det till våran häst elr så såg vi till att hon gick i trädfria hagare. Hon blev galen på flugor och knott så vi spraya henne med ett slags medel, finns på Dahrve.
Vilken häftig o lite ovanlig härstamning hon hade på sin mors sida, Douglas och Gunder kan väl inte vara sådär jättevanliga…?
Hon är även helsyster med Hedda Flygare rek 2.00,4
Boettes eksemtäcken är dom bästa. Något dyra, men de är dom enda som funkar på min. Och så använder jag Prob serien, olja, shampo o någon deo. De funkar bra!
Man måste prova sig fram! Roligt med annorlunda stam!

Kan tillägga nu att alla ni här inne har fått mig att nu köpa hästen=) Jag är super nöjd med henne! vi kommer starta här framöver =)
Hon heter Hoppsan Kerstin,
#14 Nej dom är inte de vad jag vet.. jag har ägt denna ponny tidigare och köpte då henne av Fam Sjöberg som har Hedda =)
Har även bott grannar med dom innan och har kört många av deras hästar =)
Här kommer en bild på lilla Kerstin

Hon hade fint huvud tycker jag och såg väldigt smärt o fin ut. Ungefär som våran Rovalds Zoyerica. Hon hade alltid mycket eksem på sommaren, manen skubba hon av så vå stubbade henne alltid utom på vintern då blev den lagom lång. Hennes man spretade åt alla håll o kanter. Tror vi använde helosan-salva på henne. Den var bra när hon var torr och sårig. Hon hade dock lite mer pannlugg än Kerstin men bakdelen skrubbade hon alltid sönder så det såg ut som hon blivit attackerad av ett rovdjur… Vi fick ha mycket skydd på selen, hon fick lätt mycket skavsår, det kan vara ett tips. Vi hade röda grejor på henne hon var fin i de.

#18 Tack så mycket..
jag har smörjt med AVS 14 och det har funkat bra, nu börjar hon bli fin, men nu börjar ju även knotten försvinna..
jag har fått ett tips på nåt bra som hjälpte mot eksemen.. vi får se om de funkar, man skulle börja med det i februari iaf =) vet inte vad det hette.
Jag har också en del skydd på selen..
#0 Det finns en "namnlös" salva som kokas ihop vartefter den beställs och den är helt suverän!!!
Den jobbar på djupet och gör att hästen efter endast ett par dagars behandling mår alldelse utmärkt. Dock måste hästen smörjas var dag för att full effekt skall uppnås!
För mer i´nfo o tips om vem som skriver ut den kan du pm:a till mej!

Vi har använt MJ-salvan som nämns i #10 med fina resultat! Tipps från oss!
Lycka till! =)
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Tack så mycket allihopa =)
#24Det var en väldig skillnad på henne..=)
Skicka gärna namnet på salvan =)

Boett Exemtäcke + medlet Horsol
Är mitt bästa tips till exemhästar!