Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettbetäckningar-fölningar
Läst 1207 ggr
annelie-huskvarna
0

"Fejk"brunst?

Igår em när jag kom upp till stallet hade mitt sto Manina börjat brunsta igen och Giro va intresserad och gjorde några försök att betäcka och Manina stod kvar utan att säga så mkt om det även om det såg ut som om hon möjligtvis knep ihop lite så jag vet ju inte hur mkt det blev av det egentligen… Men tänkte att det va nog för att det isåfall bara va första brunstdagen, men idag när jag kom upp så va allt precis som vanligt. Hon ser inte ut till att brunsta längre och ingen är intresserad av den andre vad gäller betäckning. Det gick heller inte se att han skulle gjort nåt mer försök, blir ju trots allt ganska kletigt på benen vid betäckning…

Så nu börjar jag fundera… kan det ha varit en "fejk"brunst igår? Kan det va så att hon faktiskt är dräktig trots allt? Obestämd

Jag vet att enda sättet att få ett riktigt säkert svar är att ultraljuda, men tänkte bara höra om nån mer varit med om att deras ston gjort så…

karisma
0

Jag har ett sto som brustar hela dräktigheten Det har hon gjort i alla år . Sedan kan en del jävlas lite med hingsten fast det blir ingen betäkningObestämdmen det ser ut som de skall börja brunsta

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

savrarpstuteri
0

#0 Vi har haft ett sto för många år sedan som efter flera månader efter betäckning med Intrig kom tillbaka för att hon visat ombrunst.

Hon visade här klar brunst och vi tog ut henne för ny betäckning, men det kändes inte "rätt" så jag tog "ner" hingsten igen och se………hon kom på att hon inte var brunstig och slog sedan som en "blå"………Hon fölade nästkommande år tidsenligt efter första betäckningen så man kan ju undra varför hon visade "falsk" brunst……..

Jag håller tummarna för att du får en fin fölis nästa år efter dina fina avelsdjur Glad!

MagganS-B
0

S.k. "fejkbrunst" är inte alls ovanligt. I en del fall har hingsten betäckt stoet också. En del ston kastar då fölet och det kommer i stället ett litet föl i september-oktober…..

annelie-huskvarna
0

Hmm ja hoppas kan jag ju alltid att det bara var en "falsk" en dags brunst då, men tiden får väl utvisa vilket…

[Tjiwi]
0

Wilda har visat korta konstiga brunster nu i slutet av säsongen och backat upp mot hingsten för att sedan slå när han går på….hon är konstaterad inte dräktig….